Senaste nytt

Kommande bok om Boeing 747 i SAS

Man kan ju undra om detta är för alltid numer för sas. Ingen alkohol i lounger, inget på flyg kanske blir sas nya normala..
När du vill flyga nyktert! Flyg SAS!:)

Skämtåsido.. när passagerarvolymerna stiger och vi närmar oss det nya normala (postcovid) så kommer alkohol och service snart på plats också. Nu är många avgångar direkta förluster så det sparas på allt för de kan inte tjäna pengar under nuvarande omständigheter oavsett vad de erbjuder för service.
 
Last edited:

Alf

Medlem
Nu får du börja prioritera upp din vaccinering så du kommer in i grannländerna och kan slutföra författandet, vi väntar:)

Jag är glad över mina två t o r resor i mitten av 70-talet med B747 mellan ARN-LPA där jag båda gångerna köpte upp mej till första klass och fick servering enligt bilden. Det var Scanair som chartrade in SAS B747 på helgerna. Hela besättningen var SAS personal och konceptet i första klass var enligt det internationella konceptet. Jag har för mig att man varierade mellan smörrebröd och sillbord före huvudrätten. Gott var det med bra utbud på olika snapssorter.

Gör jag samma resa idag med det bästa SAS har att erbjuda på sträckan så blir det i Plus med trånga säten och tre i bredd. Maten består av något man får gissa sig till och ligger i en hög på botten i en papplåda. Dryckerna som serveras är max tre alkoholhaltiga drycker på en resa över fem timmar:(
 
Idag, måndag den 22 februari 2021, är det jumbileum! Det är nämligen på dagen 50 år sedan SAS tog emot sin första Boeing 747 Huge Viking.

Dopet förrättades vid Boeings fabrik i Everett, norr om Seattle, av Goody Redpath. Hon var hustru till flygaren Peter Redpath som egentligen kom till Stockholm som representant för TWA 1944, men tack vare sin erfarenhet och kunskap om flygningar över Atlanten blev han utnämnd till chef för SILA:s flygavdelning. När SAS grundades blev han omedelbart en uppskattad medlem av ledningsgruppen, där han gjorde ett utmärkt jobb som medlare mellan nationella skandinaviska intressen och i stället enbart såg till flygbolagets bästa.

Fru Redpath använde ett gammalt nordiskt dryckeshorn fyllt med akvavit från Danmark, Norge, och Sverige, samt en del finsk vodka, som hon hällde över Huge Vikings nos. Efter ceremonin inleddes de första skolflygningarna med det nya flaggskeppet och efter drygt två veckor bar det av hem till Köpenhamn.

Skärmavbild 2021-02-22 kl. 10.18.52.png

Den som vill ha fler detaljer om dopceremonin får gärna titta in på Aanmelden bij Facebook där det finns lite mer att läsa :)
 
Idag, torsdagen den 11 mars 2021 kl 11:00, är det exakt 50 år sedan SAS första Boeing 747 landade i Köpenhamn för första gången! Den 11 mars 1971 var också en torsdag, och den dagen var det snöoväder precis som idag. Kastrup hade varit stängt under förmiddagen, och när jumbon närmade sig Skandinavien pratade man om att låta Huge Viking gå mot Stockholm i stället.

Efter en timme i väntläge över Själland hade väderförhållandena blivit en aning bättre, så med alla tre autopiloterna inkopplade gjorde Huge en helautomatisk landning på bana 04.

På marken väntade en stor välkomstkommitté och en sedan dess välkänd bild togs av någon i uppbådet. Vi ser en trött besättning med blommor i famn. I mitten kapten Lennart Sjöberg, andrepilot, flankerad av tredjepiloten Tore Granaas till vänster samt chefsinstruktör och befälhavare kapten Petrus Ericsson till höger.

Idag är Tore Granaas den ende av dessa tre flygets män som ännu är i livet. När jag intervjuade honom om denna historiska dag, och hans flygarliv, blev han med en gång mycket yngre :) Tores berättelse, tillsammans med porträtt av Petrus Ericsson, Lennart Sjöberg och flera andra som flög 747 i SAS, kommer i boken. Många av dem som gick i pension som kaptener på 80-talet hade varit med sedan SAS grundades 1946 och ett antal danska och norska kaptener började sin flygarbana som stridspiloter under kriget. Spännande, inte sant?

hugeleverans.jpg

Facebook-länk till dagens inlägg:
Aanmelden bij Facebook
 
Obs, inget aprilskämt :D

Idag är det exakt 50 år sedan skandinavisk flyghistoria skrevs. Torsdagen den 1 april 1971 kl 15:20 avgick SK911 från CPH mot JFK – det var första flygningen i trafik för SAS nya Boeing 747 Huge Viking!

På den kommande bokens Facebook-sida har jag idag publicerat:

IDAG FÖR 50 ÅR SEDAN:
PREMIÄR FÖR "DEN FLYGANDE AMERIKABÅTEN" HUGE VIKING


Torsdagen den 1 april 1971 hade Boeing 747 trafikpremiär i SAS.

Klockan 15:20 avgick SK911 från Köpenhamn mot New York–JFK, med 238 passagerare, sex ton frakt och drygt ett ton post ombord. Under resan över Atlanten visades den franska kriminalfilmen "Borsalino" på flygplanets fyra dukar. Den som inte ville se filmen kunde i stället lyssna på något av de tio musikprogrammen som erbjöds.

Uppmärksamheten var stor i skandinavisk press. De två sista dagarna i mars 1971 hade SAS genomfört demonstrationsflygningar för journalister och flyg- och resebranschfolk. Jumbons väldighet imponerade stort på gästerna vilket märktes av referaten i tidningarna.

Även bland passagerarna på SK911 till New York fanns många inbjudna gäster. För dessa höll SAS en mottagning på Waldorf Astoria i New York på kvällen, precis som man gjorde 25 år tidigare efter SAS första flygning 1946. Då var det DC-4 som var flaggskeppet.

1971 kostade en tur- och returbiljett Köpenhamn–New York i första klass med SAS 62 000 svenska kronor i dagens penningvärde. Normalpriset i turistklass för samma t/r-resa var, i dagens penningvärde, 37 000 svenska kronor!

Den fartfyllda bilden av Huge Viking togs av fotografen Kjell Nilsson i Köpenhamn sommaren 1973.

Glad påsk alla jumbovänner!
1f423.png
2708.png

önskar Hans Jakobsson
 

apknug

Medlem
Toppen