Hans Jakobsson
Medlem
Denna affisch från flygmuseet på Arlanda
Visa bifogad bild 112640
En riktig raritet, 50 år gammal! Den 747B-logotyp som syns där användes bara i samband med introduktionen 1971
Denna affisch från flygmuseet på Arlanda
Visa bifogad bild 112640
Härliga bilder du delar med dig av @AlfDet låter jätteintressant, en av de bättre nyheterna på länge. Jag tecknar gärna upp mej på en bok redan. Jag har själv skrivit lite småkommentarer här på forumet om resor med SAS B747 på den tiden den fanns i SAS flotta. För mej som lagom flygnörd är jag helt betagen av detta flygplan. Det finns inget av dagen flygplan som slår en B747. Det är verkligen ett stiligt flygplan med sin häftiga övervåning och storlek. Ledsen Airbus, men A380 kommer en hel del efter, det ser ut som ett förvuxet kommersiellt flygplan medan B747 är ett smäckert och stilfull flygplan.
Det är en njutning att sitta längst fram i en B747 och höra det härliga buller när noshjulet fälls in, för att inte tala om när det fälls ut. Man känner att luftmotståndet ökar och farten går ner och det stabiliseras.
Jag har åkt en hel del med de B747 som SAS hade mellan ARN-JFK. De lite roligare och udda flygningarna som gjordes med detta flygplan var mellan ARN-LPA. Det var i mitten av -70-talet SAS flög charter åt Scanair på denna sträcka på lördagar och söndagar då det fanns ledig kapacitet på flygplanet. Då kunde man för en billig kostnad uppgradera till First som SAS hade på denna sträcka eftersom den kabinen ändå fanns i flygplanet. Den service och mat och dryck samt bekvämlighet kommer vi inte ens i närheten av idag med SAS Plus. Dagens SAS koncept till LPA, tråkig matbox och med tre ingående drinkar är ju löjligt på en så lång flygning. På 747:an till LPA började det med sillbord och förrätt samt varmrätt och efterrätt med all den dryck som behövdes. Lagom mätt var det bara att kliva upp i baren på övervåningen och sätta sej i sköna fåtöljer och fortsätta med kaffe och konjak samt annat man ville ha för en behaglig resa. Jag vill lova att man att man var frustrerad på att flygningen bara tog 5,5 tim. Till de yngre BC medlemmar vill jag säga att vissa saker var faktiskt bättre förr.
Även till USA kunde man sitta i baren på övervåningen, även när man åkte i business och First var borta.
Jag uppmanar även de BC medlemmar som aldrig åkt med en B747 att göra det innan flygplanet är borta ur produktionen. BA har fortfarande många kvar och även Thai har några kvar. Lufthansa flyger med den senaste modellen, B747-8. Jag är förvånad att denna modell inte sålt bättre.
Själv har jag inte ännu hunnit med att prova B747-8 som Lufthansa flyger med. Den finns med på min ”att göra lista” och det skall vara längst fram i First.
Om det är något som är av intresse så bidrar jag gärna med att dela av sig av mina upplevelser till boken.
Bifogar lite bilder från någon av flygningarna till LPA
Visa bifogad bild 102889
Boarding till LPA på Arlanda. Foto: Alf
Visa bifogad bild 102888
Servering i First. Foto: Alf
Visa bifogad bild 102890
Ankomst till Las Palmas. Foto: Alf
Såg denna Tweet idag antar att @Hans Jakobsson redan hade koll men en fin bild på 747 nummer 500
https://twitter.com/BoeingAirplanes/status/1336694622836449286/photo/1
Vilken morot!
Intressant läsning - och extra intressant för mig eftersom "Dan Viking" var den första och enda SAS 747 jag flugit. Det var nån gång i april/maj 1987, från JFK till ARN via GEN så det måste ha varit en av de sista flighterna med 747 för SAS.
Flighten skulle ha utförts med DC-10, men av frakttekniska skäl blev den ändrad till 747 i sista stund (DC-10 fick ta Köpenhamn i stället).