Senaste nytt

Kommande bok om Boeing 747 i SAS

Finns en hel del fina klipp exteriört och interiört från denna NRK producerade tv-serie från 1983:

SK 917 har nettopp landet – 1. Urolig vær (Sesong 1) – NRK TV

Det var en samproduktion mellan de nordiska tv-bolagen, vilket är förklaringen till att det finns en finländsk pilot med i cockpit! I Sverige sändes serien 1984 och den fick hyfsade recensioner, historien är ganska spännande och slutet kanske inte som man förväntar sig.

Vill man se hur SAS såg ut i början av 80-talet så är den en bra tidskapsel, men var observanta på att kabininteriören i första klass inte är helt korrekt. Det var nämligen en studiomiljö som byggdes upp i Oslo med stolar från KLM. Däremot är cockpitscenerna helt autentiska och inspelade i den av SAS, Swissair och KLM gemensamt ägda flygsimulatorn ”Nils Holgersson” i Amsterdam (som för övrigt var i bruk ända till 2003, men det är en annan historia).

Allt om detta tv-drama finns att läsa i boken, inklusive en av skådespelarnas minnesbilder från inspelningarna :)

A07F7D7A-0D92-4287-97D2-AF37AA37C8C8.png
 
Hej jumbovänner!

Så här mitt i sommaren tänkte jag ge er en kort uppdatering om bokprojektet :)

Arbetet pågår för fullt, vaccineringarna är klara och gränserna har öppnats. Äntligen är det möjligt att resa till Danmark och Norge för de avslutande intervjuerna och arkivbesöken! Som befarat drog det ut på tiden, så förhoppningen om en utgivning lagom till jul i år är tyvärr borta och ersatt av våren 2022, lagom till 51-årsjubiléet av SAS första 747.

Som någon sorts kompensation för förseningen, särskilt till er som visat intresse och kommit med uppskattning här på forumet, så innehåller boken nu också en nära nog fullständig dokumentation av SAS linjer till New York genom historien från 1946 till (som det ser ut nu) 1991. I samma kapitel beskrivs bland annat också hur skandinaverna reste till Amerika innan flyget fanns, de många turerna kring SAS tillkomst för 75 år sedan och det faktum att Finland ursprungligen också skulle ingå i det skandinaviska flygkonsortiet.

Under arbetet med kartläggningen av linjerna till New York har Björn Larsson, en av världens främsta samlare av tidtabeller, bidragit med mycket arkivmaterial. Besök gärna hans sajt Airline Timetable Images och dröm er bort några timmar!

Ha en fortsatt trevlig sommar!

Hälsningar Hans Jakobsson


Bilden: SAS vintertidtabell 1981/82, via Björn Larsson/Timetableimages.com
sk8109-2.jpg
 

henke12

Medlem
Hej jumbovänner!

Så här mitt i sommaren tänkte jag ge er en kort uppdatering om bokprojektet :)

Arbetet pågår för fullt, vaccineringarna är klara och gränserna har öppnats. Äntligen är det möjligt att resa till Danmark och Norge för de avslutande intervjuerna och arkivbesöken! Som befarat drog det ut på tiden, så förhoppningen om en utgivning lagom till jul i år är tyvärr borta och ersatt av våren 2022, lagom till 51-årsjubiléet av SAS första 747.

Som någon sorts kompensation för förseningen, särskilt till er som visat intresse och kommit med uppskattning här på forumet, så innehåller boken nu också en nära nog fullständig dokumentation av SAS linjer till New York genom historien från 1946 till (som det ser ut nu) 1991. I samma kapitel beskrivs bland annat också hur skandinaverna reste till Amerika innan flyget fanns, de många turerna kring SAS tillkomst för 75 år sedan och det faktum att Finland ursprungligen också skulle ingå i det skandinaviska flygkonsortiet.

Under arbetet med kartläggningen av linjerna till New York har Björn Larsson, en av världens främsta samlare av tidtabeller, bidragit med mycket arkivmaterial. Besök gärna hans sajt Airline Timetable Images och dröm er bort några timmar!

Ha en fortsatt trevlig sommar!

Hälsningar Hans Jakobsson


Bilden: SAS vintertidtabell 1981/82, via Björn Larsson/Timetableimages.com
Visa bifogad bild 119798
Snyggt! Ser fram emot när man kan förbeställa boken!

Skulle vi inte kunna få New York-linjerna fram till 2019? :)
 
Skulle vi inte kunna få New York-linjerna fram till 2019? :)

Återkommer till frågan och passar på att höra efter om någon av alla er frekventa resenärer kanske kan hjälpa mig:
  • SAS dagliga avgång Köpenhamn-New York gick från 1948 till 2001 med linjenummer SK911. Efter terrorattentaten den 11 september 2001 bytte SAS linjenummer till SK909.
Har vi någon här som reste på den tiden och minns om det skedde direkt efter 9/11 eller om det tog några månader (kanske till införandet av vintertidtabellen?). Flera andra flygbolag som trafikerade USA med linjenummer 911 gjorde liknande byten vid denna tid.
 

trygve

Medlem
Återkommer till frågan och passar på att höra efter om någon av alla er frekventa resenärer kanske kan hjälpa mig:
  • SAS dagliga avgång Köpenhamn-New York gick från 1948 till 2001 med linjenummer SK911. Efter terrorattentaten den 11 september 2001 bytte SAS linjenummer till SK909.
Har vi någon här som reste på den tiden och minns om det skedde direkt efter 9/11 eller om det tog några månader (kanske till införandet av vintertidtabellen?). Flera andra flygbolag som trafikerade USA med linjenummer 911 gjorde liknande byten vid denna tid.

Ifølge Flightaware var siste flyvning for SK911 den 27. oktober 2001, så trolig ble det nytt rutenummer ved overgang til vintertabell: SK911 (SAS911) SAS Flight Tracking and History - FlightAware
 
Toppen