Senaste nytt

Kombinera SAS och Star Alliance?

Joakim L

Medlem
Kanske en dum fråga men är inte så insatt och undrar lite över följande scenario:
Jag kikar på att boka en resa GOT-BKK (mellanlandning CPH och sen CDH alt VIE) för eurobonus-poäng, vilket då kräver Star Alliance-bokning eftersom SAS inte flyger dit själva. Har använt mig av sökmotorn på SAS hemsida för Star Alliance-resor för att hitta passande flighter, men jag funderar på om det skiljer sig något vad gäller tillgängliga platser på första sträckan, som jag då kommer flyga med SAS, om man ser till vad som är en SAS-flygning och vad som är en Star Alliance-flygning även om det är SAS som trafikerar i båda fallen. Får en känsla av att jag får olika sökresultat när det kommer till tillgängligheten.

Min fråga är således, beroende vad jag kommer fram till ovan:
Kan man via Tallinn boka en resa som börjar med en "vanlig" SAS-eurobonusflygning som sen fortsätter som Star Alliance utan att det ska räknas som separata resor och därmed betydligt fler poäng som krävs?
 

Joakim L

Medlem
Tack, men antal flyg tur och retur är jag med på, och det är inte det jag funderar över. (jag ska kika igenom tråden du länkat till dock!)
Utan att det går ju att boka den första sträckan GOT-CPH som en vanlig SAS-resa via sas.se, men när man söker via Star Alliance Award | SAS får man ev andra träffar och tillgänglighet på samma sträcka. Jag undrar då lite över hur Talinn ställer sig om man bokar första sträckan som en SAS-flygning och resten som Star Alliance eller om detta inte går att kombinera. Eller om de inte gör någon skillnad på detta.
 

danielhog

Medlem
Tack, men antal flyg tur och retur är jag med på, och det är inte det jag funderar över. (jag ska kika igenom tråden du länkat till dock!)
Utan att det går ju att boka den första sträckan GOT-CPH som en vanlig SAS-resa via sas.se, men när man söker via Star Alliance Award | SAS får man ev andra träffar och tillgänglighet på samma sträcka. Jag undrar då lite över hur Talinn ställer sig om man bokar första sträckan som en SAS-flygning och resten som Star Alliance eller om detta inte går att kombinera. Eller om de inte gör någon skillnad på detta.
Boka allt som en resa via Tallin.

Annars får du först betala för en separat SAS-award, GOT-CPH.

Sen får du betala en Star Alliance award CPH - BKK.

Det kostar dig lika mycket poäng att boka GOT - BKK direkt som CPH - BKK.
 

Canadien

Medlem
Får en känsla av att jag får olika sökresultat när det kommer till tillgängligheten.

Det kan skilja tillgänglighet på SAS egna flighter om du väljer att boka som ren SAS Award respektive en Star Alliance. Framförallt långt fram i tiden typ 300 dagar ut kan SAS visa 4 platser lediga i Plus för ren SAS-award men det går ändå inte att boka på som anslutningar till en Star Allianceaward. Sett detta på bl a CDG-ARN.
 

MrRob

Medlem
Jag hittade inte svaret på min fråga nedan vid första anblick i de övriga stora trådarna om award-resor, 2-4-1 etc. så jag ställer den här.
(Finns svaret att finna i en annan tråd så hänvisa gärna!)

Frågan har ett två delfrågor men berör samma ämne:

1. Om man bokar SAS Business ut (t.ex. CPH till ORD) och *A Business hem (t.ex LAX-CPH): blir det då 115k (50k ut+65k hem) poäng eller blir det 130k?

2. Hur prissätts flygskatten på en sån resa? Åker man på *A flygskatt på bägge benen eller bara på hemresan?
 

palmen

Moderator
Jag hittade inte svaret på min fråga nedan vid första anblick i de övriga stora trådarna om award-resor, 2-4-1 etc. så jag ställer den här.
(Finns svaret att finna i en annan tråd så hänvisa gärna!)

Frågan har ett två delfrågor men berör samma ämne:

1. Om man bokar SAS Business ut (t.ex. CPH till ORD) och *A Business hem (t.ex LAX-CPH): blir det då 115k (50k ut+65k hem) poäng eller blir det 130k?

2. Hur prissätts flygskatten på en sån resa? Åker man på *A flygskatt på bägge benen eller bara på hemresan?
Generellt är det så att blandar du in en flight eller mer med Star Alliance så räknas hela bokningen som star alliance.
 

MrRob

Medlem
Generellt är det så att blandar du in en flight eller mer med Star Alliance så räknas hela bokningen som star alliance.

Det var min misstanke redan innan jag skrev inlägget men ville ändå dubbelkolla. Någon här borde ju testat använda samma tankegång tidigare i försök att spara lite poäng.

Blir förmodligen så att det blir en FlyPremium-resa i business dit och en *A award (business eller first) med 4-2-1 på vägen hem. Eftersom dottern är under 12 så bör det vara mest fördelaktigt.
 
Toppen