Senaste nytt

Kollegan hittar inte passet, Stockholm-Tyskland-Luxemburg vad gäller?

Lufthansa hör till de flygbolag som när jag flyger med dem växlar mellan att kolla pass (ID) och inte göra det.

Jämfört med SAS ex. Köpenhamn för en månad sedan där gatepersonalen uppmanade till att stoppa ner alla ID-kort/pass igen eftersom de inte ville se dem.
 

ACervin

Medlem
Är det inte så att de nya körkorten har en Nationalitetsbeteckning dvs Sverige och borde på så vis fungera inom Schengen?
 
Vi chansade och det gick utmärkt.
Ingen kontroll av ID på ARN, varken säkerhetskontroll eller gate

ID koll vid gate i MUC

igår vart det ID koll vid incheckning, vid säkerhetskontroll och vid gate i LUX

och i FRA vart det ID koll vid gate.

Vanligt körkort alla gånger, men det är inget jag rekommenderar då vi var nervösa som bara den varje gång de bad om pass :)
 

fly4fun

Medlem
Det gäller att sklja på 2 saker i denna fråga. Myndigheternas krav och flygbolagens krav.
Ofta går dessa hand i hand men det kan skilja lite beroende på bolag.
Inom norden så ska ID-kort räcka enligt myndigheterna, så det borde fungera med körkort på flyget. Sedan kan det finnas flygbolag som har högre krav.
Inom schengen behövs i teorin ingen ID handling, men för att i en eventuell kontroll bevisa att man är schengen medborgare krävs ett nationellt ID eller pass. Dessa dokument kollas normalt aldrig av myndigheterna vid gräns/flygplats så det är upp till flygbolagen eller i praktiken boardingpersonalen vad man godkänner för ID handlingar för flygningar inom Schengen. Eftersom det skilljer från land till land vem som utfärdar vissa dokument så kan kännedomen om begränsningen med svenska körkort vara begränsad utomlands (i vissa länder fyller körkortet samma funktionalitet som svenska nationella ID-kortet). Så det är egentligen svårast att komma ut från Svergie med ett svenskt körkort (eftersom svensk personal bäst känner till svenska körkort), sedan utomlands går det ofta bra om man inte träffar på nån boardingpersonal som är paragrafryttare. Själv har jag alltid ett nationellt ID i plånboken, men har besökt de flesta länder inom schengen samt grönland bara genom att visa svenskt körkort.

Ryanair är ett bolag som pressar personalen hårdast till att dra in extra pengar och där är personalen oftast bäst påläst att svenska körkort ej fungerar.
 
Last edited:
Toppen