Senaste nytt

Kollegan hittar inte passet, Stockholm-Tyskland-Luxemburg vad gäller?

Jag har letat via google men inte hittat något definitivt svar, så ni experter får gärna hjälpa till här.

Han har alltså inget pass, men har ett svenskt körkort. Måste han skaffa ett temporärt pass för att kunna åka ARN-MUC-LUX imorgon och LUX-FRA-ARN på lördag?

Tacksam för all hjälp.
 

Jacob

Medlem
Jag är inte helt säker på att ett svenskt körkort godkänns som ID-handling i alla EU-länder, det krävs ett svenskt ID-kort i så fall.

ID-kontroll - Swedavia.se

Passet behövs inte för att det är passkontroll någonstans på vägen utan för att det är en godkänd ID-handling i alla EU-länder.
På flygplatserna i Tyskland brukar de inte kolla ID i samband med boarding för Schengen-flyg, så det är egentligen bara för incheckningen på Arlanda (troligtvis inget större problem) samt i Luxemburg. Kan hända att hotellet i Luxemburg även frågar efter pass/ID.
 

agehall

Medlem
Ditt medborgarskap står inte på ett svenskt körkort, så det borde inte duga som ID-handling när han ska flyga, tyvärr.
 

Sakoz

Medlem
Länderna inom EU godtar oftast svenskt körkort inom Schengen och EU. Men svenska körkortet saknar en liten detalj för att vara giltigt som ID handling i andra EU länder. Jag hade i våras en dispyt vid incheckning i AGP då jag minst 20 gånger tidigare bara visat mitt svenska körkort, Lufthansa kvinnan stod på sig och jag likaså, tur nog hade jag den gången passet med mig så hon fick se det. Väl uppe i loungen frågade jag om detta verkligen stämde och dom sa Ja med viss osäkerhet. Den trevliga lounge kvinnan ringde Polisen som efter 3 minuter kom in i loungen och mer eller mindre bad om ursäkt för sin existens (vilka brukar vistas i AGP loungen kan man ju börja undra? Well Julio Iglesias har ju sitt sommar hus i närheten), nåväl polismannen bekräftade att svenskt körkort inte är giltigt som ID handling men oftast bryr man sig inte då man vet att det är strikt giltigt i Sverige.
 
Last edited:
För resor inom Shengen utan pass krävs det att ID eller körkortet ska vara märkt med nationalitet. Mitt ID har ett chip på, tror nog att körkortet också ska ha det. Men i vilket fall, ett "vanligt" körkort/ID kort som blev utfärdat före ID korten med chip är ej giltigt som ID handling till Luxenburg...i det fallet är det provisoriskt pass som gäller.
 

fopes

Medlem
Det är upp till flygbolaget att bestämma om de kräver att se legitimation eller inte. Om de kräver det så räcker inte svenskt körkort av ovan nämnda skäl (ibland är de schyssta dock och godkänner körkort). Flyger man med SAS, som i detta fall till Tyskland, så behöver man inte visa pass/id en enda gång varken vid säkerhetskontroll eller gate. Detta gäller både på Arlanda och i Tyskland. Flyger man Lufthansa däremot så brukar de kräva att se legitimation vid boarding. Att SAS inte kräver att se pass/id tycker jag är mkt underligt för de har ju ingen som helst aning om det är samma person som reser som står på biljetten. Känns inte så säkert.

Mitt tips är alltså att din kollega kommer med till Munchen om det är SAS som flyger och kanske vidare till Lux med lite tur beroende på vilken policy Luxair har. Hemresan samma sak. Beror på Luxairs policy.
 
Problemet är att det är Lufthansa mellan MUC och LUX och Luxair mellan LUX och FRA

Vi får se. Chefen hävdar bestämt att körkort funkar och att han ringt svenska "passpolisen" och de säger att det "enligt lag" är ok med bara körkort. Bara att blunda och gasa då :(
 

rvarttinen

Medlem
Hämtade nytt pass och nationellt ID-kort för några veckor sedan. Enligt passpolisen på Bergsgatan så åker man med det nationella ID-kortet inom Schengen, utan pass går bra som sagt tidigare. De sade, tyvärr, inget om körkort då.

När jag flugit t.ex ARN - CDG så har de alltid begärt ID-handling vid incheckning o gate i båda riktiningarna, och den jag haft är passet, Ska prova med nya ID-kortet nästa gång nu när jag har ett sådant. Kanske testa om de godtar körkortet, för att se vad som händer ... :)

Däremot har mitt körkort fungerat utmärkt som "photo ID" i USA ....
... en del butiker kräver någon form av ID-handling där om det betalas med kreditkort.
 

Roger J

Medlem
Lufthansa kräver väl pass även inom Schengen? För SAS-flyg behövs inget ID alls xTyskland. Det är som sagt upp till varje flygbolag. Polisen vet inget/har inget med detta att göra.
 
Toppen