Senaste nytt

Kollega har fått sitt Eurobonus konto hackad.

agehall

Medlem
Där ser man. Det sker framsteg!

Framförallt skulle BA behöva ha det. De verkar ha sämre IT-system än SAS och det är i princip vardagsmat att konton hackas hos dem.
 

Gus

Medlem
Vad är vitsen att hacka ett konto och boka en resa till sig själv?
1. Man avslöjar sig själv genom att ange namn för utställande av biljett.
2. Ägaren av kontot kan lätt boka av resan.

Vad är det jag missar?
1. Om jag var en bedragare som heter Lars Svensson så är det svårt att veta vem av alla med detta namn i Sverige som är bedragaren.

2. Ja om ägaren av kontot inser att en resa blivit bokad.
 

chazzie

Medlem
Jag fick ett mail en afton i våras där min bokning av ett hotell i Istanbul var bekräftad för 36.000p, jag hade inte bokat och ringde SAS dagen efter och de löste det, poängen var tillbaka dagen efter samtalet, väldigt smidigt och inga problem. Brydde mig inte om någon polisanmälan, vad är chansen att de ens lyfter annat än nedläggningsstämpeln?
 

Berglund

Medlem
Vad jag har förstått så sker en del sådana här awardbokningar med manuell debitering. Jag fick själv mail förra året att det hade bokats resa med Air France till Biarritz, för poäng från mitt FlyingBluekonto. Namnen på biljetterna var två för mig helt okända namn, varpå jag ringde in och protesterade. Det visade sig att agenten som gjort bokningen åt en annan medlem, hade knappat in fel FlyingBlue nummer, varför jag hade blivit debiterad och även fått bekräftelsen utskickad trots att jag inte var del i resan själv.

Jag tror absolut att hackning av konton förekommer, det är ju trots allt en sorts valuta som vaktas ganska dåligt. Men jag tror också att det finns en liten del som är rena fel, den berömda mänskliga faktorn.
 

chazzie

Medlem
Jag tror absolut att hackning av konton förekommer, det är ju trots allt en sorts valuta som vaktas ganska dåligt. Men jag tror också att det finns en liten del som är rena fel, den berömda mänskliga faktorn.

Förmodligen, ja, det kan nog vara båda anledningarna när sådant här händer. Senast jag bokade en awardresa för 2 veckor sedan så ville de ha PIN-kod i telefonen, jag har aldrig någon aning om vilken jag har så jag bad dem skicka en i SMS, så det blir en form av 2FA också.
 

palmen

Moderator
Förmodligen, ja, det kan nog vara båda anledningarna när sådant här händer. Senast jag bokade en awardresa för 2 veckor sedan så ville de ha PIN-kod i telefonen, jag har aldrig någon aning om vilken jag har så jag bad dem skicka en i SMS, så det blir en form av 2FA också.
Det används "alltid" när namn bokar med Tallinn för att de ska verifiera att man är rätt person.
 
Toppen