Kollega har fått sitt Eurobonus konto hackad.

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Anfield, 7 April 2017.

1. Anfield

Anfield Medlem

Fredags strul, fick detta av min kollega.

Är det någon här på forumet som råkat ut för samma sak ?

Har precis upptäckt att min Eurobonus har blivit hackad. 43000 poäng snodda, köp lagda på presentkort på Elgiganten via Eurobonus shop. SAS håller på med ärendet nu, har spärrat min profil. Jaha ja...
    SAS Eurobonus crime sektion är inblandade och håller på med det. Det är tydligt att det är en hacker som gjort det då han har ändrat emailadress i min profil till en känd hackeradress. Förhoppningsvis löser det sig. De ska höra av sig inom kort.

2. Jakob Österberg

Jakob Österberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Trist! Men håll oss gärna uppdaterade. Säkerheten på nya sidan kanske inte är helt tillfredsställande?

Converter gillar detta.
  3. Abbs

Abbs Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då hade det varit fler konton hackade idag, men kan ju självklart vara så. Allt som oftast med sådana här fall så är det något externt man gjort utanför SAS/Eurobonus som orsakat "hackningen".

Jakob Österberg gillar detta.
  4. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle gissa på att man har fått tag på mail adressen och testat igenom lösenord och fått träff på något som fungerat.

5. malmokalle

malmokalle Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det bara "Elgiganten" poäng som är borta och de andra är kvar så är det nog ett annat problem. Å andra sidan så låter det märkligt att man har ändrat mailadressen. Men som sagt, håll oss gärna uppdaterade!

6. Thornado

Thornado Medlem

Som jag tolkar det så är det alltså inte poäng som tjänats in via Elgiganten som försvunnit, utan den som tagit över kontot har spenderat poäng på att köpa presentkort på Elgiganten.

7. malmokalle

malmokalle Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja så står det, fel av mig!

8. blobloblo

blobloblo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Min gissning är att man kommit över både lösenord och mailadress på någon annan icke säker sida. De flesta använder samma lösenord och mailadress överallt.

9. malmokalle

malmokalle Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Här kan man göra en koll. Vet inte hur pass exakt det och om man har datan i klartext, men det skadar i alla fall inte att testa.

Have I been pwned? Check if your email has been compromised in a data breach

rob74, Jakob Österberg och blobloblo gillar detta.
  10. Anfield

Anfield Medlem

Allt verkar ha gått bra !

Fick detta !

SAS har ordnat det, de är tillbaka igen. Bra jobbat av SAS.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!