Kollas PLF/QR-kod på ARN vid resa till Grekland?

Diskussion i 'Flygplatser' startad av chrloc, 2 Augusti 2020 kl 01:21.

1. chrloc

chrloc Medlem

Grekland har nu infört att alla passagerare måste fylla i en Protocol for arrival (PLF) 24 timmar innan avresa till Grekland.
    Vi fyllde i vår ansökan lite sent och har ännu inte fått Qatar Airways-koden.
    Vet någon om denna kollas vid avresan från ARN?

2. Johannes Winberg

Johannes Winberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du får mail med Qatar Airways-kod samma dag som du landar. Jag flög från Köpenhamn och dom ville försäkra sig om att vi hade den vid incheckning.. sedan kollades den när vi landat innan bagage. Blev även testad och det var då de scannade koden.. fick aldrig någon återkoppling på provet. Jag är dock ganska säker på att det aldrig analyseras :)

3. Johannes Winberg

Johannes Winberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kul att ”Q R-kod” automagiskt blir Qatar Airways-kod...

Dbodenfo, FF#1, Spargris16 och 1 annan gillar detta.
  4. chrloc

chrloc Medlem

Ok tack.
    Min oro är om ARN är kinkiga med en Qatar Airways -kod/vuxen
    Vi flyger i em.
    Vi har en Qatar Airways-kod för oss som familj då det nu står "one per household".
    Min man fyllde i en ansökan för 2 d sedan för mig och honom.
    Vi har nu en Qatar Airways-kod för oss 2.
    Inatt skickade vi en extra ansökan om PLF för mig och har mailet att visa på ARN men inte fått Qatar Airways-kod
    Enl den senaste info är det en Qatar Airways-kod "per household".
    V hoppas det duger vid inchekning

5. chrloc

chrloc Medlem

Yes lustigt
    Jag lyckades ändra det i mitt svar till dig, men inte i original forum tråden...
    Vet inte om det går att ändra

6. Tomas E

Tomas E Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vet inte hur det funkar med Grekland på ARN, men med Spaniens motsvarande rutin fick jag frågan vid incheckningen på ARN om jag hade fyllt i formuläret, men jag behövde inte visa upp koden på ARN. Å andra sidan kom den koden i retur direkt.

7. chrloc

chrloc Medlem

Tack!!!
    Låter betryggande

8. chrloc

chrloc Medlem

Ser nu att jag inte ta bort "Qatar Airways"...Ni förstår ändå Läs huvudinlägget :)

FF#1 och Spargris16 gillar detta.
  9. Johannes Winberg

Johannes Winberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Helt övertygad om att det är ok!

10. Celbe

Celbe Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har åkt med SAS till Aten från Köpenhamn för ett par veckor sedan. Qatar Airways-koden erhålls via email vid midnatt före avresan (vi fick dock våra en timme tidigare). Det kollas sedan vid incheckning (det gick inte att checka in på nätet p g a detta även om SAS föredrar att man ska göra det). Sedan scannas koden på ankomstflygplatsen. Jag åkte in på test men sambon hoppade de över. Vi hade vars en ansökan om Qatar Airways-kod eftersom vi inte har samma efternamn även om vi är samma hushåll.

Jag kan försäkra att Grekland är lika underbart som vanligt men var snäll och följ alla föreskrifter om munskydd m m. Om man ska åka färja ska även ett frågeformulär fyllas i och lämnas när du kommer ombord.

Tomas E gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!