Senaste nytt

KLM tar betalt för incheckad bagage inom Europa

agehall

Medlem
Hm, var står det? På bagagesidan det länkas till i länken ovan står ju;

Du kan checka in 1 resväska kostnadsfritt om:

Du är Flying Blue-medlem


Flying Blue Silver och uppåt får fortfarande ta med ett *extra* bagage gratis.

Det är en taskig översättning. Läs på den engelska sidan så står det "Flying Blue Silver, [...]". I den svenska översättningen har det smugit sig in ett "-" som inte riktigt hör hemma där.
 

NyfikenGrau

Medlem
agehall, jag är den förste att lyssna på dig eftersom du är flygkungen och skäms inte det minsta om jag skulle råka ha fel någon gång, men nu tror jag att det är du som är ute och snurrar ;)

Tillåten incheckad bagagemängd är 1. Denna väska får du betala för om du inte är medlem i FlyingBlue, oavsett nivå. En extra väska innebär alltså totalt 2 väskor.

Från och med Silver får du ta med dig ett extra bagage utan extra kostnad. Detta står tydligt överallt och har uppfattats precis så i den här tråden de första tre sidorna (och bekräftats av AirFranceKLM i inlägg nr 22).
Den enda skillnaden från 22 april blir alltså att för economy-resande inom Europa som inte vill gå med i FlyingBlue kommer det att kosta att checka in bagage i fortsättningen.

PS. Säger inte att detta inte är en försämring, men det kostar ju åtm inget extra att registrera sig även om en del kan tycka det är besvärligt.
 
Last edited:

orjanbo

Ny medlem
agehall, jag är den förste att lyssna på dig eftersom du är flygkungen och skäms inte det minsta om jag skulle råka ha fel någon gång, men nu tror jag att det är du som är ute och snurrar ;)

Tillåten incheckad bagagemängd är 1. Denna väska får du betala för om du inte är medlem i FlyingBlue, oavsett nivå. En extra väska innebär alltså totalt 2 väskor.

Från och med Silver får du ta med dig ett extra bagage utan extra kostnad. Detta står tydligt överallt och har uppfattats precis så i den här tråden de första tre sidorna (och bekräftats av AirFranceKLM i inlägg nr 22).
Den enda skillnaden från 22 april blir alltså att för economy-resande inom Europa som inte vill gå med i FlyingBlue kommer det att kosta att checka in bagage i fortsättningen.

PS. Säger inte att detta inte är en försämring, men det kostar ju åtm inget extra att registrera sig även om en del kan tycka det är besvärligt.

Hur svårt kan det vara?

Karin, en tabell med följande:
ej medlem i FB, FBE, FBS, FBG och FBP, och med antal fria kolli i Europa
 

agehall

Medlem
agehall, jag är den förste att lyssna på dig eftersom du är flygkungen och skäms inte det minsta om jag skulle råka ha fel någon gång, men nu tror jag att det är du som är ute och snurrar ;)[/QUOT]

Äh, jag kan ha fel precis som alla andra. Jag är bara väldigt bra på att få det att låta som att det inte är så.. ;)

Tillåten incheckad bagagemängd är 1. Denna väska får du betala för om du inte är medlem i FlyingBlue, oavsett nivå. En extra väska innebär alltså totalt 2 väskor.

Från och med Silver får du ta med dig ett extra bagage utan extra kostnad. Detta står tydligt överallt och har uppfattats precis så i den här tråden de första tre sidorna (och bekräftats av AirFranceKLM i inlägg nr 22).
Den enda skillnaden från 22 april blir alltså att för economy-resande inom Europa som inte vill gå med i FlyingBlue kommer det att kosta att checka in bagage i fortsättningen.

PS. Säger inte att detta inte är en försämring, men det kostar ju åtm inget extra att registrera sig även om en del kan tycka det är besvärligt.

Jag tittade på länken som Karin postade i inlägg #22 och där ser det mycket riktigt ut som att det räcker med Ivory för att få en väska gratis. Tittar man däremot på Your check-in baggage - KLM.com så ser det inte ut som att Ivory räcker. Växlar man till den svenska versionen är det oklart.

Så det verkar som att klm's hemsida har lite motstridig information... Och med tanke på hur puckat det verkar att införa en regel som i princip inte får någon effekt om Ivory får gratis bagage, så är det lätt att tro att det bara gäller FBS och högre.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ivory hade jag fattat rätt, bibehållen 2a väska tydligen fel. Suck..men jag var tydligen inte ensam om att tolka Klms sida så;

Äsch nu följde inte länken med, får vänta tills imorrn.
 

agehall

Medlem

Om man får tro det som skrivs i den där tråden så är det här värre än vad det lät till att börja med. Alla som är med i FB får en väska, men elites får ingen extra väska. Så egentligen är detta mer ett förtäckt sätt att ta bort en förmån för elites än att ta betalt för incheckat bagage för icke-status-pax.

Ytterligare en oklarhet (för mig iaf) är hur det kommer att funka vid long-haul. KLM skrev på sina websidor att man då har en gratis väska även i vanliga fall. Får elites en extra då?

Jag är inte helt missnöjd med mitt beslut att droppa SkyTeam till förmån för OW just nu...
 

NyfikenGrau

Medlem
Om man får tro det som skrivs i den där tråden så är det här värre än vad det lät till att börja med. Alla som är med i FB får en väska, men elites får ingen extra väska. Så egentligen är detta mer ett förtäckt sätt att ta bort en förmån för elites än att ta betalt för incheckat bagage för icke-status-pax.

Ja tydligen hade ju KLM via facebook bekräftat detta enligt en i tråden..så jo, det verkar som att FB Ivory är de enda som inte får någon försämring. Jag är tveksam till om det här är någon bra idé (jag tycker att min tolkning hade varit det däremot!) och jag tror de kommer att få utstå rätt mycket kritik i april av passagerare som missuppfattat bestämmelserna, vilket man bara behöver läsa på KLMs sida för att göra...

Ytterligare en oklarhet (för mig iaf) är hur det kommer att funka vid long-haul. KLM skrev på sina websidor att man då har en gratis väska även i vanliga fall. Får elites en extra då?

Jag skulle vilja säga "Jo det står ju så på KLMs hemsida" men det gick ju inte så bra sist ;)
 

rvarttinen

Medlem
Fick en blänkare från KLM igår att de som är kopplade till ett BlueBiz konto inte behöver betala för incheckning av bagage. Som om ni har ett sådant konto på firman, så nyttja det ... egen företagare? Kanske läge att skaffa ett.
 
Toppen