Senaste nytt

KLM skapar "Economy Comfort" inom Europa

Palazzi

Medlem
Det blir alls inte några nya stolar, utan de kommer nu att ta betalt för samma gamla stolar de har haft hela tiden. De första sju eller åtta raderna har redan 9 cm extra pitch. På avgångar där inte alla dessa rader behövs till business class, kommer KL nu att begära ett tillägg för dessa stolar av ekonomiklass resenärerna. De flesta passagerare mäste redan nu betala extra för en plats vid nödutgången, jag kan konstaterara att på linjen AMS-CPH, som jag flyger regelbundet, är efterfrågan oftast lika med noll. Undrar verkligen hur många pax kommer att betala för EC. Det slutar väl med att de får dela ut stolarna gratis på fulla avgångar.

Johan

Är alltså skillnaden mellan C & Y sätena idag 40% mer vinkling + 9cm? För alla har eluttag?

Nu blev det lite mindre intressant...

Är det 20-30€ per leg tro? Med tanke på normalt antal byten ARN-FCO (ARN-AMS-FCO) kanske det är lite onödigt ändå.

ca 1000SEK extra T/R för bara 9cm är kanske för saftigt om det inte handlar om en ny produkt, som jag tidigare trott
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
Ännu ett i raden av så kalllade "enchancements"..?! Tanken ör ju god, men är det så man använder redan befintliga stolar etc så känns det ju bara som ett sätt dra in mer pengar, utan att KL behöver göra i stort sett någon modifiering ombord?
 

Jonas C

Medlem
Economy Comfort inom Europa är verkligen ett skämt. Ser inte varför man väljer att blocka de 10 första raderna i Economy för att tvinga folk att betala €30 för att sätta sig där. Hamnade på en fönsterlös rad igår, och frågade vid SkyPriority incheckningen om det gick att sätta sig i de främre raderna. De ville inte gå med på att flytta mig, om inte jag betalade €7,50. Jag avstod.

Väl ombord visar det sig vara en full flight, med många barnfamiljer och sällanresenärer. Comfort zone var full med dessa resenärer, som med största sannolikhet fått sina platser tilldelade på flygplatsen. Så jag ser egentligen ingen vits med att erbjuda denna tjänst när få människor betalar för den, och likaså varför de inte vill tilldela dessa stolar gratis till FBG/FBS på flygplatsen. Nu löstes situationen av besättningen ombord, och jag kunde sätta mig vid exit row som var helt tom.
 

Alx

Medlem
United har en liknande produkt både på SH och LH. Skillnaden är att statuspassagerare på nivåerna över silver kan välja dessa kostnadsfritt redan vid bokning och silvermedlemmar vid incheckningen. Vilket är en förmån jag personligen uppskattar mycket.

Även UA tvingas allt som oftast att placera även statuslösa passagerare i den delen av kabinen när de sista platserna längst bak är upptagna. Dock blir det oftast lite mer "luft" i Economi Plus kabinen om flighten inte är helt full eftersom de sällan tillåter folk att flytta fram dit utan att betala för sig.
 
Economy Comfort inom Europa är verkligen ett skämt. Väl ombord visar det sig vara en full flight, med många barnfamiljer och sällanresenärer. Comfort zone var full med dessa resenärer, som med största sannolikhet fått sina platser tilldelade på flygplatsen.
Så brukar det vara på alla (nästan) fulla flighter. Som Platinum Elite blir jag tvångsanvisad en Economy Comfort stol helt gratis, och får sedan sällskap av personer som tror att B är en fönsterplats, som inte kan hitta eller knäppa säkerhetsbältet, och som inte förstår varför de inte har fått säten intill varandra när de nu har checkat in i allra sista stund. Alternativt så fyller de alla EC mittsäten med en ungdomsgrupp vars medlemmar hojtar och ropar fram och tillbaka. Lika kul varje gång.

Jag har årets första flygning inbokad till i morgon, får se hur det ser ut.

Johan
 

Jonas C

Medlem
Satt på 25F idag. Fullsatt flygning även denna gång, och jag misstänker att Economy Comfort och Exit row fylldes den ovannämnda typen av passagerare. Benutrymmet i bakre delen av kabinen är helt OK dock, och jag har valt 24A för måndagens flygning till Budapest.
 
Toppen