Senaste nytt

Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai

A380*G

Medlem
Enligt kinesiska medier kommer Kina från 1 januari 2013 introducera möjligheten att besöka Beijing 72 timmar utan att behöva ansöka om visum innan avresa. Detta är ett liknande upplägg som Shanghai länge haft där man fått stanna 48 timmar utan visum förutsatt att man vid ankomst kunnat uppvisa en bekräftad internationell flygbiljett vidare från någon av Shanghais två flygplatser inom samma tidsram.

Visumundantaget i Beijing kommer gälla för 45 länder varav Sverige och alla övriga EU-länder finns på listan. Dock ser det ut som undantaget inte gäller för norska medborgare.

Villkoren för att få nyttja visumundantaget är att man stannar i Beijing under hela vistelsen samt att även avresan sker från Beijing Capital flygplatsen. Det går alltså inte att resa ut från någon annan flygplats i Kina.

Mycket bra och det kanske ska förtydligas att både i Peking och Shanghai så får man inte ett traditionellt besöksvisum utan ett transitvisum med rätt att gå landside, dvs "lämna flygplatsen". Skillnaden syns på stämpeln där en normal inresa har oval stämpel, utresa har rektangular stämpel och transitstämpeln är en hexagon.
 

Henry

Medlem
Mycket bra och det kanske ska förtydligas att både i Peking och Shanghai så får man inte ett traditionellt besöksvisum utan ett transitvisum med rätt att gå landside, dvs "lämna flygplatsen". Skillnaden syns på stämpeln där en normal inresa har oval stämpel, utresa har rektangular stämpel och transitstämpeln är en hexagon.

Är det något skillnad på dessa, eller kan man se transitvisum som ett turistvisum som gäller i tre dagar? Inga problem att ta in på hotell och så vidare?
 

Dr. Miles

Expert
Är det något skillnad på dessa, eller kan man se transitvisum som ett turistvisum som gäller i tre dagar? Inga problem att ta in på hotell och så vidare?

I teorin kan du inte bo på ett hotell utanför de städerna(Beijing/Shanghai) med transitvisum, men det är Kina, följer alla inte reglerna. :)
 

Marcus01

Medlem
Jag tror inte på detta förrän det är bekräftat...det har snackats om det här under ganska lång tid så jag är lite skeptisk innan jag blir motbevisad.
 

henrik l

Medlem
Jag tror inte på detta förrän det är bekräftat...det har snackats om det här under ganska lång tid så jag är lite skeptisk innan jag blir motbevisad.

Med tanke på att dagens Kina är den mest kapitalistiska kommunistregim världen har skådat så har man väl insett att de hårdare kraven på visum inte var bra för affärerna:D Vi diskuterade väl de förändrade visumreglerna för ett bra tag sedan. Själv fixade jag förut ett multiple entry under ett år på konsulatet i Göteborg utan några frågor. Men nu ska man väl kunna visa upp en inbjudan. Detta var väl en konsekvens av att EU börjat djävlas med visum till kineser vill jag minnas och dom har lite muskler att sätta emot. Jag tror t ex Thailand inte har lust att börja ställa hårdare krav för visum på "långnäsor" eftersom det skulle drabba deras turistindustri.
 
Tack för bra info! Åker på nyårsafton med stop over. Hur stor sannolikhet är det att det faktiskt är så här det kommer att vara? Finns det info någonstans? Enligt ambassaden i stockholm så har inte de fått detta officiellt bekräftat.
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, Niklas!
Tack för bra info! Åker på nyårsafton med stop over. Hur stor sannolikhet är det att det faktiskt är så här det kommer att vara? Finns det info någonstans? Enligt ambassaden i stockholm så har inte de fått detta officiellt bekräftat.

Enligt den här artiklen, Kinas inrikes departmentet godkände Beijings borgarrådets förslag om visumfri transit upp till 72 timmar för 45 länders medborgare i 2012-APR-28 och publicerade denna nyhet 2012-DEC-05.

北京将对部分外国人实行72小时过境免签政策

Även Shanghai uppdaterar sin 48 timmars visumfri transit regel till 72 timmar.
上海对45国开放72小时过境免签

Däremot kinesiska Utrikes departmentet har inte uppdaterat sina webbsidor.
 

m10

Medlem
Dr. Miles skrev:
Även Shanghai uppdaterar sin 48 timmars visumfri transit regel till 72 timmar.
上海对45国开放72小时过境免签
Däremot kinesiska Utrikes departmentet har inte uppdaterat sina webbsidor.

Åh vad uppskattat det vore om det kommer en officiell uppgift på Shanghai → 72h. Har en transit på 54h ett par dagar in på det nya året. Var vid senaste 48h-transit väldigt hjälpt av en utskrift från visaforchina.org för att inte behöva genomgå en förmodad rektal undersökning etc.

Med två dagar i Stockholm innan avresa vore det toppen att slippa behöva besöka visumcentret. Går visserligen att som resident i Japan ansöka om visum vid ambassaden här i Hiroo, Tokyo, men det är lite tight med tid…
 
Last edited:
Toppen