Senaste nytt

Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai

teachme

Medlem
Använde mig av denna 72h-regel i juni i år. Anlände i Shanghai via transit i Bangkok. Det visades en fin, informativ film på planet inför landning hur man skulle gå till väga om man ville göra 72h visumfri vistelse. Det skulle finnas en särskild disk, ungefär som en infopunkt vid immigration där man anmälde sig och visa upp utresebiljetten. Denna disk fanns inte.

Ingen som arbetade där visste var den skulle kunna vara, de verkade inte vara medvetna om 72h regeln. Kändes halvtryggt.
Det fanns dock en liten skylt innan immigration som pekade in mot övriga immigrationköerna utan närmare specifikation.
Lämnade fram pass till kvinnan som stod i immigration och förklarade situationen, visade utresebiljetten och adressen till min vän som jag skulle bo hos. Långt granskande, ytterligare förklarande. Hon ringde sin chef som även kom och granskade pass och biljetter. Blev eskorterad till någon sorts polisinhängnad där jag fick lov att sitta och vänta. Ytterligare en chef ringdes, därefter blev jag meddelad att jag var tvungen att anmälda min väns adress på den lokala polisstationen inom 24h, annars dyra böter. Som väntat. Väl på polisstationen (med ca 1h marginal) var vi tvungna att hämta min väns lägenhetskontrakt (originalet, kopia som redan fanns registrerad på polisstationen dög absolut inte).

Sammanfattningsvis så var det knappast smidigt, men det fungerade. Kommer att ansöka om visum nästa gång...
 

Dr. Miles

Expert
På Shanghai Pudong flygplats har också fått extra förhör ett par gånger men inte en enda gång i Beijing, så det kan vara just Shanghai specifikt problem.
 

Impendill

Medlem
Jag måste fråga då jag blev lite osäker på vår resa kommande månad.
Vi flyger: GOT-CPH-PVG (SK). Ankommer PVG 10/12 kl 11:45.
: PVG-TPE (BR) Avgår PVG 10/12 kl 20:10 (resan fortsätter sedan till Malaysia med byte till MH i TPE.)

Återresa: TPE-PVG (BR). Ankommer PVG 28/12 kl 18:20
PVG-CPH-OSL-GOT (SK) Avgår PVG 29/12 kl 13:35.

Behöver vi visum för vistelsen? Vi tillbringar en natt i Shanghai 28-29/12.
Vi har aldrig varit i Kina förut.
 

spritfet

Medlem
Använde mig av denna 72h-regel i juni i år. Anlände i Shanghai via transit i Bangkok. Det visades en fin, informativ film på planet inför landning hur man skulle gå till väga om man ville göra 72h visumfri vistelse. Det skulle finnas en särskild disk, ungefär som en infopunkt vid immigration där man anmälde sig och visa upp utresebiljetten. Denna disk fanns inte.

Ingen som arbetade där visste var den skulle kunna vara, de verkade inte vara medvetna om 72h regeln. Kändes halvtryggt.
Det fanns dock en liten skylt innan immigration som pekade in mot övriga immigrationköerna utan närmare specifikation.

Upplevde samma sak på PVG i augusti. Ingen dedikerad disk och väl framme var det samtal och godkännande från chef för att få allt stämplat.
 

m10

Medlem
Behöver vi visum för vistelsen? Vi tillbringar en natt i Shanghai 28-29/12.

Nej. Tips: Se till att ha bekräftad resplan/e-ticket utskriven. Jag brukar markera med någon riktigt gräll överstrykningspenna för att göra det omöjligt att missuppfatta. Ibland finns det dedikerad disk på PVG för transfer – ibland inte (som poster ovan visar).
 
Jag måste fråga då jag blev lite osäker på vår resa kommande månad.
Vi flyger: GOT-CPH-PVG (SK). Ankommer PVG 10/12 kl 11:45.
: PVG-TPE (BR) Avgår PVG 10/12 kl 20:10 (resan fortsätter sedan till Malaysia med byte till MH i TPE.)

Återresa: TPE-PVG (BR). Ankommer PVG 28/12 kl 18:20
PVG-CPH-OSL-GOT (SK) Avgår PVG 29/12 kl 13:35.

Behöver vi visum för vistelsen? Vi tillbringar en natt i Shanghai 28-29/12.
Vi har aldrig varit i Kina förut.
Nej. I er i Kina mindre end 72 timer og flyver AAA-Kina-BBB så i er omfattet af reglerne for visumfri transit.
 
På Pudong tycker jag att dom har ganska dålig koll.... Senast jag var där skulle jag byta terminal då jag kom med SAS men skulle vidare med Korean Air. I och med att det är just Shanghai så behöver man hämta ut alla väskor och ta med dom till nästa terminal.
I Immigration var dom helt förvirrade när jag sade att jag skulle vidare via transit i en annan terminal.

Så jag var tvungen att få en stämpel i passet och ett transit visa innan jag kunde ta mig vidare. Prata med chefen, diskussion, extra koll på passet, koll på resplan, mer diskussioner och slutligen en stämpel.

Jag har inte passet här just nu men jag tror att det var ett 72timmars visum som faktiskt blev stämplat.
 
Toppen