Senaste nytt

Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai

Dr. Miles

Expert
Som jag skrev i mina tidigare inlägg här och även i andra trådar, det är inte kinesiska immigrationspetsonal du behöver att övertyga, utan check in personalen på Arlanda/gate personalen på Köpenhamn i ditt fall.

Flygbolaget får betala böter om de transporterar någon som inte har giltigt pass/dokument/visum till Kina.
I ditt fall räcker med att du visar din biljett från Shanghai till ett annat land där du inte behöver visum eller du redan har visum. Varje transit i Shanghai får dock ej överstiga 72 timmar.
 
Jag har använt transit visa utan problem (SAS sa dock att jag gjorde det på egen risk) och skulle vidare till Korea för något år sedan.

In kommer du alltid men jag kan tänka mig att det kan bli någon diskussion på hemvägen. Håll oss informerade om det funkade. Vet inte om någon här vågat prova ännu.
 

Glenn E

Medlem
Jag fick med en lapp efter jag fått passet stämplat för transfer visum i Shanghai.
På den stod det att jag inte fick lämna Shanghai samt att det var RNB 2000 i böter om jag bröt mot detta.
Kanske det också är RNB 2000 i böter om man stannar för länge?
 

Dr. Miles

Expert
Jag fick med en lapp efter jag fått passet stämplat för transfer visum i Shanghai.
På den stod det att jag inte fick lämna Shanghai samt att det var RNB 2000 i böter om jag bröt mot detta.
Kanske det också är RNB 2000 i böter om man stannar för länge?
Overstay är aldrig rekommenderat oavsett vilket land.
Det finns risk att du inte kommer att få vistas i det landet i framtiden.
 

Dr. Miles

Expert
Hm... Tänk att jag inte tänkt på det.
Hur bokar jag Air China flights med mina EB poäng?
Genom att ringa till SAS kundtjänst.
Bonusresa inom Fjärran Östern&Centralasien kostar 25.000 EB poäng per t/r eller 15.000 EB poäng per enkelresa i Economy class.

Star Alliance award chart - SAS
Kanske behöver från Jingdezhen ToR Hong Kong i vår för en visarun.

Eller gör jag en tankevurpa nu?
Den här tråden handlar om visumfri vistelse i Beijing/Shanghai upp till 72 timmar så denna regel gäller inte om du tänker att besöka Jindezhen.
 

Thornado

Medlem
Vet någon om det går att utnyttja denna visumfria 72-timmars transit även om man har ett giltigt visum till Kina, dvs om man kan använda detta istället för att "slösa bort" ett av sina entries i visumet. Jag har fått ett double entry-visum till Kina som är giltigt i sex månader, max 30 dagar per vistelse.
Kommer snart att åka till Kina en längre period, och någon gång under denna period kommer jag att besöka Hong Kong. Ett alternativ är att lägga besöket i Hong Kong så att jag kommer tillbaka därifrån inom 72 timmar innan jag sen ska åka hem till Sverige igen.

Kan jag då alltså använda mig av visumfri transit (och spara min andra inresa för att eventuellt använda i början av nästa år), eller kommer de automatiskt att använda den när det visumet finns i passet?
 
Vet någon om det går att utnyttja denna visumfria 72-timmars transit även om man har ett giltigt visum till Kina, dvs om man kan använda detta istället för att "slösa bort" ett av sina entries i visumet. Jag har fått ett double entry-visum till Kina som är giltigt i sex månader, max 30 dagar per vistelse.
Kommer snart att åka till Kina en längre period, och någon gång under denna period kommer jag att besöka Hong Kong. Ett alternativ är att lägga besöket i Hong Kong så att jag kommer tillbaka därifrån inom 72 timmar innan jag sen ska åka hem till Sverige igen.

Kan jag då alltså använda mig av visumfri transit (och spara min andra inresa för att eventuellt använda i början av nästa år), eller kommer de automatiskt att använda den när det visumet finns i passet?

Det kan jeg ikke se et problem i, men du skal nok sørge for at forklare det grundigt inden de begynder at tegne i passet...

I Beijing (PEK) bør det ikke været et problem da visumfri passage af grænsen klares ved en seperat disk, men jeg ved ikke hvordan det fungerer andre steder.
 

Agö

Medlem
Ciao!

Tänkte utnyttja detta på ett närmast maximalt sätt, vilket får mig att ställa en kontrollfråga.

Ankommer Shanghai från Hanoi torsdag 20 november kl. 14:15.
Lämnar Shanghai för Köpenhamn söndag 23 november kl. 13:35.

Detta håller sig alltså inom ramarna för 72 timmar i transit samt övriga villkor för transitvisum. Jag antar att det gäller även om flyget från Hanoi till Shanghai skulle landa för tidigt (vi får hoppas att det inte blir någon tidtabelländring)? Och att det alltså är ankomst- respektive avgångstider på pappret som gäller i händelse av t.ex. försening på hemresan. Ska bli intressant att testa. Senast jag flög från Hong Kong till Shanghai blev det en hel del snack med folket på Dragonair ;)
 

m10

Medlem
Det tittas på främst papper och inte klocka. Kinesisk tjänsteman + korrekt papper + stämpel = external circumstances irrelevant. För att göra det ännu smidigare: skriv ut resplanen och highlighta de uppgifter/tider som är relevanta för immigrationspersonen. Då blir den faktiska tiden än mer ointressant. I värsta(?) fall så får du väl idla vid immigration tills dess att klockan slår rätt.

Lyckad tidsmaximering btw!
 

Gianfranco

Ny medlem
Blev själv lite nojjig så avbokade resan till Shanghai, la till 1000 sek och köpte en ny till Tokyo, om någon nu väntat på hur det gick för mig =)
 
Toppen