Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

Kevinator

Medlem
Om nu tanken med dessa transitprogram är för att få folk att besöka Kina, varför har man då höjt vanliga visumkostnaden till Kina så dramatiskt (ca 1300kr nu)?

Motsvarande kostnader för kineser att söka visum till Schengen. Mycket i internationell diplomatin handlar om jämvikt.
 

oneM

Medlem
Har en fråga, ska flyga ARN-HKG-MNL-KUL-PVG-ARN

Befinner mig ca 72h i Shanghai, och då ska det väll vara visum fritt?
 

Dr. Miles

Expert
Har en fråga, ska flyga ARN-HKG-MNL-KUL-PVG-ARN

Befinner mig ca 72h i Shanghai, och då ska det väll vara visum fritt?
Det är giltig routing för visumfri vistelse upp till 144 timmar i Storshanghai område, ja.

Men vilket flygbolag flyger Shanghai Pudong-Stockholm Arlanda direkt?
 

Fredrik

Medlem

Verkligen?

Vad jag vet flyger SAS till Köpenhamn från Shanghai men inte Stockholm. Det ändrar inte svaret om att det är en ok routing men för kinesiska myndigheter är det din faktiska flygning in och ut som räknas, inte vad slutdestinationen är.
 

oneM

Medlem
Verkligen?

Vad jag vet flyger SAS till Köpenhamn från Shanghai men inte Stockholm. Det ändrar inte svaret om att det är en ok routing men för kinesiska myndigheter är det din faktiska flygning in och ut som räknas, inte vad slutdestinationen är.
Verkligen?

Vad jag vet flyger SAS till Köpenhamn från Shanghai men inte Stockholm. Det ändrar inte svaret om att det är en ok routing men för kinesiska myndigheter är det din faktiska flygning in och ut som räknas, inte vad slutdestinationen är.
Ber om ursäkt jag som missade det men stämmer att de är till CPH o inte ARN.
 

Kevinator

Medlem
Gäller det både på ut- och inresa? Kommer vid jul flyga ARN-CPH-PVG-Haneda-PVG-CPH-ARN. Stannar i Ahanghai 5 dgr på ditresan oxh 5 dgr på hemresan. Är det ok?

Det är för övrigt två separata biljetter, SAS (ARN-PVG) resp ANA (PVG-Haneda).
 

Dr. Miles

Expert
Gäller det både på ut- och inresa? Kommer vid jul flyga ARN-CPH-PVG-Haneda-PVG-CPH-ARN. Stannar i Ahanghai 5 dgr på ditresan oxh 5 dgr på hemresan. Är det ok?

Det är för övrigt två separata biljetter, SAS (ARN-PVG) resp ANA (PVG-Haneda).
Det är OK.
Varje inträde till Kina som räknas.

Om du inte sätter dig i system (t ex flyger mellan Hong Kong-Shanghai-Seoul T/R 4 gånger i månaden med max stay i båda rikningar) så tror jag inte att det blir problem i immigrationen.
 

Kevinator

Medlem
Det är OK.
Varje inträde till Kina som räknas.

Om du inte sätter dig i system (t ex flyger mellan Hong Kong-Shanghai-Seoul T/R 4 gånger i månaden med max stay i båda rikningar) så tror jag inte att det blir problem i immigrationen.

Ok tack för snabbt svar. Utmaningen blir kanske snarare här hemma, att SAS släpper oss ombord utan visum till Kina i passet.
 
Toppen