Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

Canadien

Medlem
Har en planerad resa nu i slutet av maj och undrar om detta är okej=

Har bokat tur/retur Köpenhamn-Shanghai-Köpenhamn.

Har även bokat tur/retur Shanghai-Seoul-Shanghai.

Lämnar Köpenhamn 24e och anländer 25e i Shanghai.
Samma dag, 25e, åker jag vidare till Seoul och stannar där till 27e.

Åker tillbaka från Seoul 27e och anländer till Shanghai samma dag, 27e, och tänkte stanna till 31e då jag åker tillbaka till Köpenhamn.

Borde vara ok?

Ja inga problem, se till att du har gott om tid för första bytet i Shanghai eftersom du måste ut genom immigration, tull och in i landet så att säga, fyll i alla papper för 24h/144h visa Free transit även för detta byte.
 

Andrew

Medlem
Bli man kvalificerad för visumfri vistelse om man flyger FRA-PVG-ZRH på samma biljett? Tyskland och Schweiz är ju två olika länder...
 

Zniper

Medlem
Om man reser på en open jaw biljett som ser ut som följande utresa CPH-HKG med hemresa PVG-CPH och jag har en separat biljett HKG-BKK-PVG där vi stannar i Bangkok i 8 dagar behöver man inget visum eftersom vi bara har transit i Shanghai på hemresan eller?
 

palmen

Moderator
Om man reser på en open jaw biljett som ser ut som följande utresa CPH-HKG med hemresa PVG-CPH och jag har en separat biljett HKG-BKK-PVG där vi stannar i Bangkok i 8 dagar behöver man inget visum eftersom vi bara har transit i Shanghai på hemresan eller?
Den är helt ok då du kommer från Thailand och reser vidare till Danmark.
 

AndersSt

Medlem
Hej, kan någon här bekräfta att jag kan resa CPH-PVG-TPE-PVG-CPH utan visum för vistelsen i Shanghai? Jag stannar två dagar i Shanghai på vägen tillbaka och tänker att Kina kanske inte räknar Taiwan som ett tredje land?
 

Tonton

Medlem
Hej, kan någon här bekräfta att jag kan resa CPH-PVG-TPE-PVG-CPH utan visum för vistelsen i Shanghai? Jag stannar två dagar i Shanghai på vägen tillbaka och tänker att Kina kanske inte räknar Taiwan som ett tredje land?

Det fungerar. Allt utanför mainland China räknas som tredjeland.
 

Spacehog

Medlem
Hej!
Jag och min svåger lyckades knipa 2 biljetter till Shanghai med Lufthansa First och ska åka i oktober.
Ska bli kul att för första gången prova First. Har provat att läsa igen tråden men blir ändå förvirrad vad som gäller.
3/10 GOT-MUC-MUC-PVG
8/10 PVG-FRA-FRA-GOT
Nu till frågan, behöver vi söka ett ”riktigt” visum m fingeravtryck på konsulatet i Göteborg?
Om inte, vart ska man gå på PVG så det inte blir fel?
Har läst i tråden men vill bara ha ett enkelt svar, då det är ett orosmoment.
Mycket tacksam för svar
 

AndersSt

Medlem
Hej!
Jag och min svåger lyckades knipa 2 biljetter till Shanghai med Lufthansa First och ska åka i oktober.
Ska bli kul att för första gången prova First. Har provat att läsa igen tråden men blir ändå förvirrad vad som gäller.
3/10 GOT-MUC-MUC-PVG
8/10 PVG-FRA-FRA-GOT
Nu till frågan, behöver vi söka ett ”riktigt” visum m fingeravtryck på konsulatet i Göteborg?
Om inte, vart ska man gå på PVG så det inte blir fel?
Har läst i tråden men vill bara ha ett enkelt svar, då det är ett orosmoment.
Mycket tacksam för svar


Ni reser Tyskland-Kina-Tyskland vilket inte funkar, det behövs rimligen ett tredje land för att ni ska "vara i transit" under er vistelse i Kina.

Köp en billig biljett till Taipei och tillbaka över dagen så har ni löst problemet. ;)
 
Toppen