Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

Missboddan

Ny medlem
Men hade han multientry även på 90 dagars visum? Det händer ofta att man inte får exakt det man ansökt om. Inget jag skulle haka upp mig på eller kalla det ”blivit nekad”. Transitvisum ska funka bra efter vad du har beskrivit.
Sist gällde hans visum i 6 månader. Vi ansökte om ett likadant nu. Kör på transitvisum efter Sri Lanka och hoppas på ett multiply nästa gång han ansöker! Tack för att du tog dig tid att svara!
 

Gus

Medlem
Är det olika köer för 72 respektive 144-timmars visum? Om man bara ska stanna i tex 48 timmar, spelar det någon roll om man ansöker om 72 eller 144 timmars?
 

Dr. Miles

Expert
Är det olika köer för 72 respektive 144-timmars visum? Om man bara ska stanna i tex 48 timmar, spelar det någon roll om man ansöker om 72 eller 144 timmars?
I Shanghai (stor-Shanghai regionen) och Beijing (stor-Beijing regionen) är upp till 144 timmars visumfri vistelse.
Därför finns det inga separata köer för 72 / 144 timmars visumfri vistelse på flygplatserna i de regionerna.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

squeezen

Medlem
Har någon åkt land 1 i eu-shanghai (eller annan ort för den delen) - land 2 i eu?
Och om ja, har ni gjort det nyligen?

En kollega sade att han kontaktat comet visa service ang en sådan set-up och fått svaret att det inte är giltigt utan att 3:e land måste vara i asien för att det ska räknas som transit... gör mig oerhört orolig då jag avreser om en månad och inte har visum (inte 2 medresenärer heller).

Vart kan man kolla upp, någon som vet? Annars får det ju bli expressbesök på nån visum central snarast... vill inte riskera vaska resa i betald first.
 

nissefalk

Medlem
Har någon åkt land 1 i eu-shanghai (eller annan ort för den delen) - land 2 i eu?
Och om ja, har ni gjort det nyligen?

En kollega sade att han kontaktat comet visa service ang en sådan set-up och fått svaret att det inte är giltigt utan att 3:e land måste vara i asien för att det ska räknas som transit... gör mig oerhört orolig då jag avreser om en månad och inte har visum (inte 2 medresenärer heller).

Vart kan man kolla upp, någon som vet? Annars får det ju bli expressbesök på nån visum central snarast... vill inte riskera vaska resa i betald first.

Vet inte hur officiell denna sidan är men där står några exempel på när man kan använda 144 timmars regeln. Allt jag läst om dessa 144 timmars visum pratar bara om 3e land inte att ett av dom måste vara i Asien. Har tyvärr inte provat ditt exempel eftersom jag hade resor inom Asien efter besök i Shanghai och före besök i Peking på vägen hem.

For example:

Cyprus - Shanghai - Russia is available to apply 144 hours transit visa in shanghai.

Cyprus - Singapore - Shanghai - Russia is available to apply 144 hrs transit visa in shanghai.

Cyprus - Shanghai – Cyprus is NOT available to apply 144 hrs transit visa in shanghai.

Interpretation of the 144-Hour Visa-Exemption Transit Policy
 
Toppen