Senaste nytt

Kastrup går som tåget - Ryanair är loket

Agö

Medlem
Jag personligen hoppas verkligen slippa Ryanair på Arlanda... Dom får hålla sig till sin lada i Sörmland.
Nyfiken. Vad är det som gör att du vill slippa Ryanair på Arlanda? Är det inte bra om Arlanda/Swedavia får in mer pengar som de kan satsa på infrastrukturen?
 

fcx

Medlem
Swedavia ger väl bara rabatter till destinationer som det idag inte flygs till?

Däremot kan jag tänka mig att de gör undantag om det finns möjlighet att få en helt ny aktör, men knappast på linje efter linje.

Jag har för mig att det har pratats om det i samband med Landvetters expansion.

Jag trodde det var även nya operatörer. Men jag har ingen direkt insikt i verksamheten så jag är inte säker.

Swedavia publicerar reglarna som gäller för stöden:

Capture.JPG



Detta är rabatter på avgifterna, och gäller om man öppnar en ny destination som inte trafikeras av något annat bolag.

Incentives och rabatter | Swedavia


Hur gäller reglerna om MXP blir BGY ? Annan stad men de marknadsför det som Milano Bergamo Airport/ Orio al Serio

Det är IATA city codes som gäller.
 

fly4fun

Medlem
Nyfiken. Vad är det som gör att du vill slippa Ryanair på Arlanda? Är det inte bra om Arlanda/Swedavia får in mer pengar som de kan satsa på infrastrukturen?

Jag tror det är bättre att Swedavia får konkurrens att driva flygplatser än att SAS får konkurrens på sina flygrutter. Ryanair kommer använda mindre tjänster och betala mindre på ARN än andra bolag och deras kunder kommer göra av med mindre pengar så det behöver inte alls gynna ARN/Swedavia på lång sikt. Den dagen SAS börjar kapa avgångar så kommer ARN dra in 0-50 kr från en Ryanairresenär där dom idag drar in kanske 100-200kr på en SAS resenär.
 

Agö

Medlem
Jag tror det är bättre att Swedavia får konkurrens att driva flygplatser än att SAS får konkurrens på sina flygrutter. Ryanair kommer använda mindre tjänster och betala mindre på ARN än andra bolag och deras kunder kommer göra av med mindre pengar så det behöver inte alls gynna ARN/Swedavia på lång sikt. Den dagen SAS börjar kapa avgångar så kommer ARN dra in 0-50 kr från en Ryanairresenär där dom idag drar in kanske 100-200kr på en SAS resenär.
Swedavia konkurrerar väl redan med flygplatser. I andra länder vill säga. Och ditt resonemang bygger i övrigt på att Ryanair inte är framtiden. Det är intressant. Vi skulle lägga denna diskussion i en sådan där framtidslåda som man fick göra i lågstadiet och öppna om en 10-15 år
 

olo

Medlem
Swedavia publicerar reglarna som gäller för stöden:

Visa bifogad bild 42564


Detta är rabatter på avgifterna, och gäller om man öppnar en ny destination som inte trafikeras av något annat bolag.

Incentives och rabatter | Swedavia
Intressant. Och konstigt att inte Kjos bygger upp en bas på Sturup för långdistans, 100% rabatt jue :D
Det här gav faktiskt en bra (men dyster) bild över framtiden för MMX, som något annat än inrikesflygplats till Stockholm.
 

maswan

Medlem
Det förklarar även lite varför Malmö Aviation har haft sitt sommarflyg från Ume till olika Europeiska orter, då öppnar de ju en ny destination varje gång.
 

Agö

Medlem
En liten betraktelse om transfertrafik på Kastrup så här på måndagseftermiddagen. Idag reste jag från Billund med SK1282. Uppskattningsvis 60 pax ombord varav 6 i Plus. Buss in till terminalen på Kastrup ger bra möjlighet att se hur transferflödet ser ut eftersom man direkt från bussen kan välja att gå rakt fram och då komma till bagagebanden eller åka rulltrappan upp till lounge och då komma till transferområdet. EN (1) passagerare valde att gå rakt fram, dvs. med Köpenhamn eller annan dansk/svensk destination. Rätt anmärkningsvärt måste jag säga.
 
Toppen