Jag har personligen inget emot Ryan på Arlanda. Det vore inte mitt eget förstaval, men de har ju ett ganska brett linjenät utan byten.
Nyfiken. Vad är det som gör att du vill slippa Ryanair på Arlanda? Är det inte bra om Arlanda/Swedavia får in mer pengar som de kan satsa på infrastrukturen?Jag personligen hoppas verkligen slippa Ryanair på Arlanda... Dom får hålla sig till sin lada i Sörmland.
Swedavia ger väl bara rabatter till destinationer som det idag inte flygs till?
Däremot kan jag tänka mig att de gör undantag om det finns möjlighet att få en helt ny aktör, men knappast på linje efter linje.
Jag har för mig att det har pratats om det i samband med Landvetters expansion.
Jag trodde det var även nya operatörer. Men jag har ingen direkt insikt i verksamheten så jag är inte säker.
Hur gäller reglerna om MXP blir BGY ? Annan stad men de marknadsför det som Milano Bergamo Airport/ Orio al Serio
Intressant. Och konstigt att inte Kjos bygger upp en bas på Sturup för långdistans, 100% rabatt jueSwedavia publicerar reglarna som gäller för stöden:
Visa bifogad bild 42564
Detta är rabatter på avgifterna, och gäller om man öppnar en ny destination som inte trafikeras av något annat bolag.
Incentives och rabatter | Swedavia
Det är IATA city codes som gäller.
Nyfiken. Vad är det som gör att du vill slippa Ryanair på Arlanda? Är det inte bra om Arlanda/Swedavia får in mer pengar som de kan satsa på infrastrukturen?
Swedavia konkurrerar väl redan med flygplatser. I andra länder vill säga. Och ditt resonemang bygger i övrigt på att Ryanair inte är framtiden. Det är intressant. Vi skulle lägga denna diskussion i en sådan där framtidslåda som man fick göra i lågstadiet och öppna om en 10-15 årJag tror det är bättre att Swedavia får konkurrens att driva flygplatser än att SAS får konkurrens på sina flygrutter. Ryanair kommer använda mindre tjänster och betala mindre på ARN än andra bolag och deras kunder kommer göra av med mindre pengar så det behöver inte alls gynna ARN/Swedavia på lång sikt. Den dagen SAS börjar kapa avgångar så kommer ARN dra in 0-50 kr från en Ryanairresenär där dom idag drar in kanske 100-200kr på en SAS resenär.
Swedavia publicerar reglarna som gäller för stöden:
Visa bifogad bild 42564
Detta är rabatter på avgifterna, och gäller om man öppnar en ny destination som inte trafikeras av något annat bolag.
Incentives och rabatter | Swedavia
Det här gav faktiskt en bra (men dyster) bild över framtiden för MMX, som något annat än inrikesflygplats till Stockholm.Intressant. Och konstigt att inte Kjos bygger upp en bas på Sturup för långdistans, 100% rabatt jue