Senaste nytt

Kapstaden 10 dagar - dos and don'ts

JohanGE

Medlem
Har en inbokad awardresa till Kapstanden i Mars, och stannar i ca 10 dagar. Har försökt bläddra igenom allt som finns skrivit på forumet men hittar inget från senare år.

Någon som nyligen (åtminstone det senaste året) besökt Kapstaden och är villig att dela med sig av lite rekommendationer på vart man ska bo (med tanke på säkerhet, avstånd till attraktioner, etc.) äta, göra. Alla tips vore väldigt uppskattade :)
 

Senator

Moderator
Säkrast är det nog att bo runt V&A Waterfront någonstans. Jag hade dock funderat på att dela vistelsen i två:
1. Runt hälften i Kapstaden
2. Andra hälften i Stellenbosch, Paarl eller Franschhoek
Personligen så avgudar jag Franschhoek för maten, vinet och landskapet med det är en riktig "sleepy town"

Min att göra lista i Kapstaden:
1. Äta, äta och äta. Inte haft en dålig måltid
2. Vandra upp till Table Mountain. Tufft men å så värt det. Gör det innan det blir för varmt
3. Dagsutflykt till kapet
4. Om ni stannar i Kapstaden så vinutflykt till ovan orter
5. Robben Island
6. Kirstenbosch National Botanical Garden
7. Clifton Bay, Houts Bay, Simon's Town. Alla dessa är värt ett besök
8. Lion's Head

Det finns hur mycket som helst, detta är bara några saker som dyker upp i minne.
 

JohanGE

Medlem
Säkrast är det nog att bo runt V&A Waterfront någonstans. Jag hade dock funderat på att dela vistelsen i två:
1. Runt hälften i Kapstaden
2. Andra hälften i Stellenbosch, Paarl eller Franschhoek
Personligen så avgudar jag Franschhoek för maten, vinet och landskapet med det är en riktig "sleepy town"

Min att göra lista i Kapstaden:
1. Äta, äta och äta. Inte haft en dålig måltid
2. Vandra upp till Table Mountain. Tufft men å så värt det. Gör det innan det blir för varmt
3. Dagsutflykt till kapet
4. Om ni stannar i Kapstaden så vinutflykt till ovan orter
5. Robben Island
6. Kirstenbosch National Botanical Garden
7. Clifton Bay, Houts Bay, Simon's Town. Alla dessa är värt ett besök
8. Lion's Head

Det finns hur mycket som helst, detta är bara några saker som dyker upp i minne.

Tusen tack! Vi hade tänkt dela upp resan så att vi åtminstone spenderar ett par, tre nätter i något av vindistrikten. Känner du till någon Safari värd namnet i närheten av Kapstaden? Har inte riktigt med tid för en längre de-tour denna gång. Men skulle bli sjukt besviken om jag inte får se någon av de Big 5 under en Sydafrika-vistelse :)
 

Homer

Medlem
Tusen tack! Vi hade tänkt dela upp resan så att vi åtminstone spenderar ett par, tre nätter i något av vindistrikten. Känner du till någon Safari värd namnet i närheten av Kapstaden? Har inte riktigt med tid för en längre de-tour denna gång. Men skulle bli sjukt besviken om jag inte får se någon av de Big 5 under en Sydafrika-vistelse :)


Det finns 3-4 safariparker nära Kapstaden t.ex. Fairy Glen | Game viewing
Aquila Safari
 

Robin_L

Medlem
Det där är väl ändå inte att rekommendera för den som tycker säkerhet är viktigt...

Cape hikers stripped, stabbed and robbed | IOL News
Muggers come out to prey as hikers return to Table Mountain
Äsch, inget jag hade oroat mig över! Har själv gått både upp och ner vid olika tillfällen. Väljer man exempelvis Platteklip som är den led de flesta vandrar så är det lugnt! Landskapet är öppet och vegetationen låg, till skillnad om du kommer från Newlands-hållet som inleds med ett skogsparti.

(Den röda markeringen visar hur linbanan går.)
Skärmavbild 2019-01-31 kl. 10.23.00.png
 

Elmjoh

Medlem
Hej,

Jag var i Kapstaden för precis ett år sedan. Vi bodde på Radisson Red i Waterfront. Väldigt trevligt hotell. Liten pool på taket också som tyvärr inte kunde användas vid vårt besök p g a vattenbrist. Vi skulle ha testat att dyka med vithajar (bedöms vara säkert) men det blev inställt p g a dålig väderlek. Kompenserade detta med en helikoptertur som var fantastisk!
 

ulagun

Medlem
Bodde på Doubble tree en bit från Waterfront mest av ekonomiska skäl. Bra hotell och shuttle ner till Waterfront. Tråkiga var att man varnades för att ta kvällspromenad pga av rånrisken. Något som tyvärr visade sig finnas fog för då vi senare under resan blev brutalt rånade i vårt rum på hotell i safe area Port Elizabeth.
Vi var där jul nyår förra året. Så mycket turister till Table Mountain att de stängde infarten. Annars som sagts underbart resmål och mat/vin. Besöka pingvinerna en upplevelse. På rekommendation tog vi hyrbil och.besökte vindistriktet Robertson. Inte alls så turistiskt som de närmare Cape Town
 
Toppen