Senaste nytt

Kapningsförsök på Schiphol (falskt alarm!)

Homer

Medlem
Schiphol airport: 'Suspicious situation' on Air Europa plane being investigated by Dutch military police | The Independent

Police respond to reports of a knifeman trying to hijack a plane in Amsterdam  | Daily Mail Online

Numerous reports from Amsterdam Schiphol state the aircraft involved in the possible hijacking is Air Europa Airbus A330 EC-LQP. It had an 1810UTC STD to Madrid as #UX1094 .

EItsDNUW4AQ8QYI
 

M@GNÜS

Medlem
Undrade mest av intresse om detta räknas som extrem händelse utanför flygbolagets kontroll eller inte. Är ju per definition det, men självförvållad.
 

Homer

Medlem
Får man ersättning enligt EU261 för detta?


Intressant fundering, om det nu är så att det är en pilot som klantat sig borde det vara jämförbart med
försening som uppstått pga onykter pilot arresterats etc. (och vad som skett i sådana fall har jag ingen aning om)
 

Tonton

Medlem
Undrade mest av intresse om detta räknas som extrem händelse utanför flygbolagets kontroll eller inte. Är ju per definition det, men självförvållad.
Nu vet jag inte exakt vad som har hänt, men om nu en pilot har tryckt på någon knapp/squawkat "kapning" av misstag så är det ju självförvållat och således skulle min känsla vara:

Personer drabbade på ovan nämnd flight: icke extraordinärt
Personer drabbade på andra flighter: Extraordinärt

Men det är tämligen mer komplicerat än så och inte lika självklart. Oavsett Intressant tanke!
 
Last edited:
Toppen