Senaste nytt

Kaos på Arlanda när Austrian ställde in OS318

Skyraider

Medlem
Austrian ställde in fligthen ARN-VIE i morse.

Pga att de har Menzies som handling agent var 150+ pax tvunga att gå landside för att köa i avgångshallen (en del kunde de säkert boka om per telefon men ex inte undertecknad som hade en connection på annat bolag (som OS codeshare) vilket OS callcenter inte lyckades (eller ville?) fixa).

Menzies gjorde dock inte vidare i från sig. Till en början hade de endast en person som bokade om. Efter 1 h hade de då lyckats boka om två passagerare. Sedan kom en till agent som bokade om (plus ytterligare tre som gick omkring och pratade). Inte särskilt förtroendeingivande.

Jag var nr fyra i kön och det hade när jag var klar gått 1h 35 min (mitt ärende tog ca 2 min eftersom Menzies inte hade några problem att göra det som OS inte klarade per telefon).

Lider med dem som fortfarande köar.

För min del blev resultatet fyra h senare ankomst och flyg på icke-*A flighter vilket sannolikt innebär en del förlorade miles. Eftersom jag har PP blev jag i alla fall inte utan lounge.
 

OnlyAFool

Medlem
Jobbigt läge för passagerarna där. Som tur var flög jag med Austrian till Arlanda idag. Var en väldigt trevlig och behaglig flygning.
 

AABack2ARN

Medlem
Problemet borde således uppstått på natten eller åtminstone upptäckts i morse. OS317 (OE-LDB) landade ju i tid på Arlanda igår kväll. Enligt flightradar har den ännu inte varit uppe i luften - står den kvar på Arlanda månne?

Det är lite märkligt att Menzies inte kan skyffla runt folk lite bättre med tanke på att de har en relativt stor verksamhet på Arlanda, men det bygger väl på att Austrian är villiga att betala. Synd om alla involverade.
 

Skyraider

Medlem
Man borde kunna
Kräv Original Routing Credits (ORC), så borde du kunna få *A-miles för din orginalrouting.

Begär jag det hos UA (som jag är medlem hos) eller måste man vara M&M för att få ORC (Har fått det från UA när de routat om till kortare flygningar, men då har det ju varit samma bolag)?
 

AABack2ARN

Medlem
Med stor sannolikhet kommer du inte få poäng till United. Det där med ORC brukar fungera när bolaget som strular är samma bolag där ditt bonusprogram bor. Dvs om SAS ställer in en flyg kan du få poäng till EuroBonus eller om Lufthansa ställer in kan du få poäng till M&M. Över bolagsgränserna brukar det inte fungera lika smidigt - även om det med stor sannolikhet finns undantag.
 
Toppen