Senaste nytt

Kanada inför eTA (Electronic Travel Authorization)

MajaKlara

Medlem
Har jag uppfattat rätt att det bara gäller om man anländer till Canada med flyg? Reser med tåg Seattle - Vancouver i sommar - behövs eTA Kanada om man kommer med tåg?
 
När jag skulle ansöka om ETA till familen för nästa veckas resa till USA med biltur till Canada så fick jag informationen att det inte behövs om man inte ankommer med flyg. Gott att slippa.
 

gneken

Medlem
En snabb fråga...
Farsan behöver dra till Kanada på ett akutärende. Hans pass har gått ut och han hinner inte ansöka om ett nytt.

Betyder detta att det är kört? För att få ett provisoriskt pass verkar det ju som att man måste resa inom 3 timmar, ha flygbiljetterna redo. Men hur ska man då hinna ansöka om eta? Det kan ju ta upp till 72h även om det vanligtvis brukar gå fortare.
 

gneken

Medlem
Japp det gick tydligen. Blev lite dock lite ställd när jag såg denna lapp.

f89e36722bf488a616d5ea504526a9f7.jpg


Har nu bokat biljett och farsan ska tillbaka och fixa passet efter att ha käkat. Får se hur det går med ETA på ett provisoriskt pass.
 

mha321

Medlem
En snabb fråga...
Farsan behöver dra till Kanada på ett akutärende. Hans pass har gått ut och han hinner inte ansöka om ett nytt.

Betyder detta att det är kört? För att få ett provisoriskt pass verkar det ju som att man måste resa inom 3 timmar, ha flygbiljetterna redo. Men hur ska man då hinna ansöka om eta? Det kan ju ta upp till 72h även om det vanligtvis brukar gå fortare.
Undantaget gäller i en dryg vecka till, så det borde inte vara några problem: I will fly to Canada in a few days but have not been able to submit my eTA application. Can I still fly to Canada during the leniency period?

Däremot förstås värt att försöka söka, men han bör komma in även utan.
 

gneken

Medlem

mha321

Medlem
Yes, ser till att söka. Tack för hjälpen. Har sett lite flera datum och är väl 29.e september som gäller. Innan va det väl 15.e Mars iår?
28 Mars är det som gäller nu vad jag vet. Men ja, först var det årsskiftet, sedan mars, och sedan september. De har onekligen haft lite problem...
 
Toppen