Senaste nytt

Kanada öppnar gränsen för vaccinerade från 7:e september 2021

NyfikenGrau

Medlem
Toppen Simon, mycket nyttig info där! Förutom beskrivningen av foodcourts och ankomst Halifax (varje delstat kollar förmodligen själva) så låter det som genomsnittligt EU-land vad gäller hur det funkar på plats.
 

Airman

Medlem
Hej, ursäkta att jag inte hänger med riktigt (ganska nya tvillingar och en treåring som tar ca 500% av min tid och sömn). Men kan man som vanlig Svensk turist flyga till Kanada nu? Såvida man är dubbelvaccinerad sedan 14 dagar, tar test innan och laddar upp dokument etc... Alltså utan att vara knuten till Kanada på något sätt? Och utan karantän?

Frågar för jag funderar på en ganska kort resa i början av november
 

mha321

Medlem
Hej, ursäkta att jag inte hänger med riktigt (ganska nya tvillingar och en treåring som tar ca 500% av min tid och sömn). Men kan man som vanlig Svensk turist flyga till Kanada nu? Såvida man är dubbelvaccinerad sedan 14 dagar, tar test innan och laddar upp dokument etc... Alltså utan att vara knuten till Kanada på något sätt? Och utan karantän?

Frågar för jag funderar på en ganska kort resa i början av november
Ja.
 

011430121

Medlem
Jag skall åka till Kanada i början av feb. det kan hända mycket fram tills dess, åker med SK till LHR och efter 2 timmar med AC till YYZ, utöver den fullständiga information @simon_says91 har givit, är det något jag måste visa upp på LHR för att få göra transit, som det ser ut i dagläget?
 

Doctor-X

Medlem
Koll nr 1: Check in på Arlanda, här kollades att jag hade Vaccinpass, PCR test inom 72h, ArriveCAN appen men rätt ifyllda uppgifter och verifikationskod samt giltigt ETa till Kanada

Koll nr 2: Gate på Arlanda, här var det tydligen så att check in varit lat och inte validerat mitt ETa till Kanada så fick visa detta IGEN.

Koll nr 3: Pre-checks innan boarding i Frankfurt för flighten till Toronto, här var det stenhård check av samtliga dokument återigen.

Koll nr 4: Entry till Canada, här kollades enbart Vaccinpass och ArriveCAN appen samt mitt pass självklart.


Efter entry in till landet så krävs vaccinpass när man ska äta på samtliga restauranger (undantaget för take away). Till och med vid food courts var alla sittplatser inhängda med vakter som kollade alla som kom och ville sitta för att äta att man hade vaccinerat sig. Munskydd överallt inomhus förutom när man sitter ner och äter/dricker. Även munskydd på public transport samt taxi!

Flög upp till Halifax och väl där vid ankomst kollades även status på vaccination. Detta gjordes efter bagagebandet så ingen kunde "smita förbi".

Vi utresa kollades enbart Vaccinpass då jag anslöt via Tyskland till Sverige. Check in agenten på Torontos flygplats sa förvånat: "I have never seen a country that doesn´t have any covid-requirements to enter..... This is so strange!"

Svenska Covidpasset fungerade överallt, men man bör ha med sig sitt pass så man kan verifiera!

Allt ovan som @simon_says91 beskrivit är i princip så som jag också upplevde min vistelse i Kanada när jag var där aug-okt i år (skillnaden var att jag reste in som närstående till Kanadensare innan de öppnade för alla - så var lite mer papper att visa upp på ARN och ZRH för att styrka uppgifterna om att jag och Mrs Doctor-X är sambos i Sverige).

Kul att du hade en liknande upplevelse som jag vid utresan :)
"- So you are both residents in Sweden?
- Yes
- (Knappiliknapp på datorn), well then... no documents are needed.... ehh... this is to easy..
- Haha (stort leende), yes its easy!
- I wish it always would be this easy, have a nice trip"

Jag skall åka till Kanada i början av feb. det kan hända mycket fram tills dess, åker med SK till LHR och efter 2 timmar med AC till YYZ, utöver den fullständiga information @simon_says91 har givit, är det något jag måste visa upp på LHR för att få göra transit, som det ser ut i dagläget?

Som jag förstår får man göra transit i England utan test så länge man inte kommer från ett röd-listat land och stannar airside. Du behöver dock PCR-test för att resa till Kanada och det är tiden 72h som räkans från att flyget går från LHR.

If you're flying to Canada, you must take a molecular test within 72 hours of the scheduled departure time of your flight to Canada.
Källa: COVID-19 vaccinated travellers entering Canada - Travel restrictions in Canada – Travel.gc.ca

Det behövs inget PCR-test om du testat positivt för Covid-19,14 till 180 dagar innan avgång (dock behövs intyg för detta på engelska) - det förutsätter också att du vaccinerad.
 
Jag skall åka till Kanada i början av feb. det kan hända mycket fram tills dess, åker med SK till LHR och efter 2 timmar med AC till YYZ, utöver den fullständiga information @simon_says91 har givit, är det något jag måste visa upp på LHR för att få göra transit, som det ser ut i dagläget?
Väldigt viktigt att påpeka är att du MÅSTE göra passenger locator form för UK även om du bara gör en 2-3h transfer. Det fick jag erfara när jag ursprungligen checkade in på BA som senare blev försenad så jag blev ombokad på Lufthansa/AirCanada istället på eget bevåg!
 

Airman

Medlem
Hej!

Precis bokat en resa på några dagar till Montreal i början av November. Reser ARN-FRA-YUL tor. Jag undrar vad jag behöver göra för förberedelser. Skälet till att jag frågar just här är att jag gissar att några har gjort liknande Kanadaresa nyligen och vet vad som gäller. Kanadas "infosida" är rejält rörig. Förstår att man skall ladda upp något Covidbevis + nåt för att slippa visum + karantänplan + ta Covidtest. Är allt lugnt sen eller måste jag fixa nåt för mellanlandning i FRA? Måste jag ta nytt covidtest på G hemåt?

Som ursäkt till att jag inte kollar upp allt själv är att jag har ganska nya tvillingar och en treåring som bara ger mig ungefär 10 minuter om dagen i fritid mellan jobb och sömn. Då hinner jag precis typ skriva något sånt här innan det blir kaos hemma igen. Min fru och svärföräldrar kommer dock vara så snälla och skickar iväg mig några dagar till Kanada utan barn, om jag inte klantar till förberedelserna(!)

Stämmer detta:

1. Ladda upp Covidbevis
2. Ansök om "inträde" till Kanada + plan för karantän om man skulle bli sjuk (bo på hotell som plan?)
3. Ta covidtest innan.
4. Ha med vanliga svenska Covidbeviset + pass för att kunna gå på restaurang etc?

Har jag missat något viktigt? Och kan man ta nån form av covidtest som är mer främre del av näsa + spott etc eller måste man ta den med bakre nästortyr?
 

Airman

Medlem
Tack för svaret. :) Ville inte kapa tidigare tråden med mina lätt förvirrade frågor. Min hjärna funkar inte så bra efter kroniska sömnbristen!

Det låter ju relativt enkelt med beskrivningen som tur är! Jag är nog bara rädd att jag skall missa någon vital del av allt Covidkrångel!

Men inget extra krångel för mellanlandning då? Och inget extra Covidtest inför hemresa?
 

Senator

Moderator
Tack för svaret. :) Ville inte kapa tidigare tråden med mina lätt förvirrade frågor. Min hjärna funkar inte så bra efter kroniska sömnbristen!

Det låter ju relativt enkelt med beskrivningen som tur är! Jag är nog bara rädd att jag skall missa någon vital del av allt Covidkrångel!

Men inget extra krångel för mellanlandning då? Och inget extra Covidtest inför hemresa?

Nej, du har Covidpass för mellanlandning i Frankfurt. Jag tittar själv på ARN-ZRH-YUL-YYZ i slutet av november.
 
Toppen