Senaste nytt

Kanada öppnar gränsen för vaccinerade från 7:e september 2021

Homer

Medlem
Som datapunkt:
Både jag och Mrs Doctor-X är vaccinerade i Sverige med Astra Zeneca (både dos 1 och 2) och laddade upp våra bevis från Covidbevis.se i ArriveCAN appen i samband med att vi flög till Kanada förra veckan. När man ska ladda upp vaccinationsbeviset vill de att man laddar upp en bild/pdf för dos 1 och en för dos 2 (på intygen från covidbevis.se står det bara datum för dos 2 och dos 2 av 2) - vi laddade därför upp samma intyg i båda fälten eftersom det inte finns något specifikt för dos 1.
Allt godkändes och det var inga konstigheter vid Border Control på YUL.

Av de som är fullvaccinerade väljs några slumpmässigt ut för ett PCR-test vid ankomst. Antingen testas man direkt på plats eller så får man ett kit med sig hem. Kommer det testet tillbaka positivt måste man vara beredd att karantäna i 14 dagar.


" i samband med att vi flög till Kanada förra veckan."


Öh, va? du bör nog berätta lite om vad du pysslar med eftersom undantaget för oss vanlig dödliga
inte börjar att gälla förrän i morgon, den 7:e september...
 

Doctor-X

Medlem
" i samband med att vi flög till Kanada förra veckan."

Öh, va? du bör nog berätta lite om vad du pysslar med eftersom undantaget för oss vanlig dödliga
inte börjar att gälla förrän i morgon, den 7:e september...

Ursäkta att jag var lite otydlig. Mrs Doctor-X är kanadensare och jag räkans således som närstående familj och har således kunnat resa in i Kanada sedan förra året.
 

Berglund

Medlem
Öh, va? du bör nog berätta lite om vad du pysslar med eftersom undantaget för oss vanlig dödliga
inte börjar att gälla förrän i morgon, den 7:e september...
Det har han redan gjort. @Doctor-X har redan skrivit och berättat här på BC om när de åkte till Kanada redan under förra året. Du som brukar ha stenkoll @Homer - jag är faktiskt överraskad att även du är mänsklig och verkar ha missat det. :)
 

Homer

Medlem
Klart intressant frågeställning! Rimligtvis bör detta ha en lösning om man ämnar öppna för turister... Får man inte gå ens på restaurang så är risken att turisterna upplever besöket i landet som... mindre bra :)

Funkar med en lågteknologisk lösning

COVID-19 vaccination passport | Gouvernement du Québec
Instructions for travellers to Québec
To gain entry to locations that require a vaccine passport, people who do not reside in Quebec and who travel to Quebec must show photo ID with an address outside Quebec and proof issued by their country or Canadian province that they have had a COVID-19 vaccine.


Vaccinpass kommer även att krävas i Ontario:

https://www.cbc.ca/news/canada/toronto/ontario-covid-vaccine-passport-certificate-proof-1.6160728
Plan goes into effect Sept. 22, digital verification app to follow on Oct. 22
 

Homer

Medlem
Jahaja, vad händer sedan?

https://twitter.com/GovCanHealth/status/1439650538409373699
E_qpW8HXoAg7Z8Q
 

Doctor-X

Medlem

Killgissar nu, men USA och Kanada har 21:a varje månad som dag för förläning av gränsöverenskommelser. Då USA inte ändrat något än men meddelat att man planerar att öppna landsgränsen från Kanada till USA i november, så kanske så att man från Kanadas sida låter meddela att saker och ting är oförändrat från deras sida tills dess. Kanada kräver ju fortfarande vaccination + PCR-test (max 72h) oavsett val av inresemetod.
 
Funkar med en lågteknologisk lösning

COVID-19 vaccination passport | Gouvernement du Québec
Instructions for travellers to Québec
To gain entry to locations that require a vaccine passport, people who do not reside in Quebec and who travel to Quebec must show photo ID with an address outside Quebec and proof issued by their country or Canadian province that they have had a COVID-19 vaccine.


Vaccinpass kommer även att krävas i Ontario:

https://www.cbc.ca/news/canada/toronto/ontario-covid-vaccine-passport-certificate-proof-1.6160728
Plan goes into effect Sept. 22, digital verification app to follow on Oct. 22
Det var många kontroller när man åkte men väl på plats kom man enkelt in så länge alla papper fanns på plats! Lär boka några fler resor framöver till Kanada om det kommer vara så här "lätt" att göra entry :D Om man reser inrikes så kollar man vaccinpass väl på destinationerna också beroende hur remote du åker!
 

NyfikenGrau

Medlem
Det var många kontroller när man åkte men väl på plats kom man enkelt in så länge alla papper fanns på plats! Lär boka några fler resor framöver till Kanada om det kommer vara så här "lätt" att göra entry :D Om man reser inrikes så kollar man vaccinpass väl på destinationerna också beroende hur remote du åker!

Kul! Kan du berätta lite mer om hur det gick till, var du var och när du fick visa vaccinpass (godtogs EU:s överallt?), vad som gällde i övrigt mm?
 
Kul! Kan du berätta lite mer om hur det gick till, var du var och när du fick visa vaccinpass (godtogs EU:s överallt?), vad som gällde i övrigt mm?
Koll nr 1: Check in på Arlanda, här kollades att jag hade Vaccinpass, PCR test inom 72h, ArriveCAN appen men rätt ifyllda uppgifter och verifikationskod samt giltigt ETa till Kanada

Koll nr 2: Gate på Arlanda, här var det tydligen så att check in varit lat och inte validerat mitt ETa till Kanada så fick visa detta IGEN.

Koll nr 3: Pre-checks innan boarding i Frankfurt för flighten till Toronto, här var det stenhård check av samtliga dokument återigen.

Koll nr 4: Entry till Canada, här kollades enbart Vaccinpass och ArriveCAN appen samt mitt pass självklart.


Efter entry in till landet så krävs vaccinpass när man ska äta på samtliga restauranger (undantaget för take away). Till och med vid food courts var alla sittplatser inhängda med vakter som kollade alla som kom och ville sitta för att äta att man hade vaccinerat sig. Munskydd överallt inomhus förutom när man sitter ner och äter/dricker. Även munskydd på public transport samt taxi!

Flög upp till Halifax och väl där vid ankomst kollades även status på vaccination. Detta gjordes efter bagagebandet så ingen kunde "smita förbi".

Vi utresa kollades enbart Vaccinpass då jag anslöt via Tyskland till Sverige. Check in agenten på Torontos flygplats sa förvånat: "I have never seen a country that doesn´t have any covid-requirements to enter..... This is so strange!"

Svenska Covidpasset fungerade överallt, men man bör ha med sig sitt pass så man kan verifiera!
 
Toppen