Senaste nytt

Kanada öppnar gränsen för vaccinerade från 7:e september 2021

De kommer tydligen att göra en uppdatering, testa efter den 9:e aug.

Canada Border Services Agency
Aug 05, 2021, 17:52 ET

A new version of ArriveCAN will be released on August 9, 2021 at 12:01 a.m. EDT.
Importantly, individuals travelling on or after August 9 should submit their information after this time.

Travellers using the App must ensure they have the most up-to-date version available in the Google Play Store or the App Store for iPhone as of August 9th.
Låter vettigast, jag var lite het på gröten :D Har 21 semesterdagar att bränna av i höst då jag jobbar hela sommaren!

Kanada borde öppna (målet) redan idag #hejasverige
Gick sådär va :oops:
 

Homer

Medlem
Check if you qualify for the exemption
To qualify for the fully vaccinated traveller exemption, you must:
  • be eligible to enter Canada on the specific date you enter
  • have no signs or symptoms of COVID-19
  • have received the full series of an accepted COVID-19 vaccine or a combination of accepted vaccines
  • have received your last dose at least 14 days prior to the day you enter Canada
    • Example: if your last dose was anytime on Thursday July 1st, then Friday July 16th would be the first day that you meet the 14 day condition
  • upload your proof of vaccination in ArriveCAN
  • meet all other entry requirements (for example, pre-entry test)
Accepted COVID-19 vaccines in Canada
  • Pfizer-BioNTech (Comirnaty, tozinameran, BNT162b2)
  • Moderna (mRNA-1273)
  • AstraZeneca/COVISHIELD (ChAdOx1-S, Vaxzevria, AZD1222)
  • Janssen/Johnson & Johnson (Ad26.COV2.S)
Vaccines not currently accepted for fully vaccinated status in Canada:

  • Bharat Biotech (Covaxin, BBV152 A, B, C)
  • Cansino (Convidecia, Ad5-nCoV)
  • Gamalaya (Sputnik V, Gam-Covid-Vac)
  • Sinopharm (BBIBP-CorV, Sinopharm-Wuhan)
  • Sinovac (CoronaVac, PiCoVacc)
  • Vector Institute (EpiVacCorona)
  • Other
The list of accepted vaccines may expand in the future.

Certified translations
If you received your vaccines outside Canada, it’s still accepted but proof of vaccination must be uploaded digitally in ArriveCAN and must only be in French or English, or certified translation into French or English.
COVID-19 vaccinated travellers entering Canada - Travel restrictions in Canada – Travel.gc.ca


Date modified: 2021-08-17

Står fortfarande:
September 7, 2021 (tentative)

Jag hittar ännu ingenting om t.ex. EC-vaccincertifikat på den sidan?


https://pm.gc.ca/en/news/readouts/2...ks-president-european-commission-ursulaAugust 11, 2021
August 11 Ottawa, Ontario
They also discussed proof of vaccination, including the EU Digital COVID Certificate.

Jahaja


Tydligen är de på gång att införa liknande i Kanada.

Quebec to bar unvaccinated people from non-essential public places - The Globe and Mail
Health Minister Christian Dubé said at a news conference on Tuesday that Quebeckers would need to scan a code on a smartphone application
to get into busy public spaces, including festivals and concert venues.
 

Homer

Medlem
Det som är avgörande för mig i Kanadas liberalisering jämfört med UK (eller Singapore :rolleyes:) är att man inte behöver testa sig efter ankomst. Jag vill inte ha det orosmomentet hängande över mig när jag flyger och riskera positivt resultat vid ankomst, då är ju den resan förstörd. Ett PCR före kan jag ta.
Den avgörande frågan är ju som sagt i vilken utsträckning de godtar EU-certifikatet. Men jag tolkar det som att det funkar om man kan visa det på enbart engelska (eller franska, för riktighetens skull).

Vad gäller städer i Kanada så Montreal för staden i sig och Vancouver för omgivningarna. Är själv dock mest sugen på att utforska östra Kanada, allt från Thousand Islands över Gaspé till New Brunswick och Nova Scotia.

Att komma in i landet är ju en sak, men kommer det att även fungera inom landet?
Alternativt, kan man få kanadensiska vaccinpass om man visar upp EU-certifikatet.
Allt pekar på att det kommer att det kommer att krävas vaccinpass för många aktiviteter.

as of September 1, unvaccinated residents would be refused access to non-essential businesses such as bars, restaurants and gyms.
Quebec joins Manitoba and Prince Edward Island as the third province in Canada to use a vaccine passport or certificate of some kind.


(Flyttat från USA-tråden)
 

chazzie

Medlem
Att komma in i landet är ju en sak, men kommer det att även fungera inom landet?
Alternativt, kan man få kanadensiska vaccinpass om man visar upp EU-certifikatet.
Allt pekar på att det kommer att det kommer att krävas vaccinpass för många aktiviteter.

Klart intressant frågeställning! Rimligtvis bör detta ha en lösning om man ämnar öppna för turister... Får man inte gå ens på restaurang så är risken att turisterna upplever besöket i landet som... mindre bra :)
 

Doctor-X

Medlem
Som datapunkt:
Både jag och Mrs Doctor-X är vaccinerade i Sverige med Astra Zeneca (både dos 1 och 2) och laddade upp våra bevis från Covidbevis.se i ArriveCAN appen i samband med att vi flög till Kanada förra veckan. När man ska ladda upp vaccinationsbeviset vill de att man laddar upp en bild/pdf för dos 1 och en för dos 2 (på intygen från covidbevis.se står det bara datum för dos 2 och dos 2 av 2) - vi laddade därför upp samma intyg i båda fälten eftersom det inte finns något specifikt för dos 1.
Allt godkändes och det var inga konstigheter vid Border Control på YUL.

Av de som är fullvaccinerade väljs några slumpmässigt ut för ett PCR-test vid ankomst. Antingen testas man direkt på plats eller så får man ett kit med sig hem. Kommer det testet tillbaka positivt måste man vara beredd att karantäna i 14 dagar.
 
Toppen