Senaste nytt

Kan jag åka in till Bangkok vid lång transfer

Dr. Miles

Expert
Hmm, inte gäller väl det (700 Baht)vid transfer till inrikes??
Vi har bokat vår vintersemester till Phuket med TK till Bangkok och sedan vidare till Phuket dagen efter med flygbolag XX (ej bokat ännu). Har inte för mig att jag betalade ngn skatt senast vi stannade några dagar för att sedan flyga vidare inrikes.
700 THB är flygplatsskatt för utrikes flygning.
 

jtq

Medlem
Hmm, inte gäller väl det (700 Baht)vid transfer till inrikes??
Vi har bokat vår vintersemester till Phuket med TK till Bangkok och sedan vidare till Phuket dagen efter med flygbolag XX (ej bokat ännu). Har inte för mig att jag betalade ngn skatt senast vi stannade några dagar för att sedan flyga vidare inrikes.


Flygplatsskatten åker man bara på att betala om man bara har transit i Bangkok men ändå väljer att gå landside, då är man inte längre i transit enligt flygplatsen. Sen är det ganska stor chans att de inte upptäcker det när man ska gå tillbaka airside och man slipper betala.
 

TjudöBoy

Medlem
700 THB är flygplatsskatt för utrikes flygning.

Flygplatsskatten åker man bara på att betala om man bara har transit i Bangkok men ändå väljer att gå landside, då är man inte längre i transit enligt flygplatsen. Sen är det ganska stor chans att de inte upptäcker det när man ska gå tillbaka airside och man slipper betala.

Tack för klargöringen, är inte BC underbart! :)
 
För 2 år sen kom vi tidigt från Manilla och frågade immigration officer som sa att det gick bra att åka in till Bangkok. Fick vanligt visum på 30 dagar. Var hela dagen i Bangkok och åkte ut på kvällen och gick in på flygplatsen igen. Vi hade boardingkort och åkte Thai både Manilla - Bangkok och Bangkok - Köpenhamn. Inga extra avgifter. Kanske berodde på att vi redan hade boardingkort.
 
Landar på BKK vid 6.10 på morgonen och flyger vidare vid 17.50 samma dag. Har tillgång till F-loungen hela dagen då båda flygen är i F, men tänker att det ju skulle vara kul att komma in en runda till Bangkok oxå. Vad rekommenderas i så fall att hitta på? Något mer än den eventuella 700THB-skatten att tänka på? Visum?
 

SvartMjolk

Medlem
Landar på BKK vid 6.10 på morgonen och flyger vidare vid 17.50 samma dag. Har tillgång till F-loungen hela dagen då båda flygen är i F, men tänker att det ju skulle vara kul att komma in en runda till Bangkok oxå. Vad rekommenderas i så fall att hitta på? Något mer än den eventuella 700THB-skatten att tänka på? Visum?

Var i liknande sits förra sommaren. Jag åkte in till stan och tog en tur på floden med båttaxi. Efter det tog jag en öl i en sky bar och käkade en pad thai på ett gatukök. Helt klart värt det och jag behövde inte betala några 700THB. Tror inte de tänker på det så ofta.

Har du handbagage med dig så går det bra att lämna i ankomsthallen innan man beger sig ut till taxi/tåg. Kostade inte speciellt mycket vill jag minnas. Dock tar de bara kontanter.
 

toer00

Medlem
Jag kommer att hamna i en liknande sits nu under kommande påsk. Vi har biljetter med QR i C-klass till Bangkok, därefter ett 6 timmars stopp och sedan vidare med Bangkok Airways till Krabi (allt på samma biljett) . Normal procedur skulle ha varit att man går raka vägen in i transithallen och väntar där i 6 timmar. Följande går att läsa på seatguru.com

Through Check-in

Bangkok Airways passengers traveling to certain international destinations with participating airline carriers can choose to check through their baggage to their final destination and complete immigration formality at Samui, Phuket, Chiang Mai or Krabi. Passengers are then required to remain in the transfer area at Suvarnabhumi Airport.

Men jag vet at erfarenhet att detta inte är särskilt "upphetsande" utan jag skulle föredra att direkt efter ankomst med QR ta tåget in till centrala Bangkok och ta en middag med min hustru på någon trevlig restaurang för att sedan åka tillbaks och fortsätta färden till Krabi...

Men min fråga är nu, kan jag välja bort "complete immigration formality at Krabi" dvs fixa detta i BKK men ändå välja att skicka bagaget direkt till Krabi eller måste jag då hämta ut bagaget på BKK och checka in det på nytt ...? Men detta torde väl gå relativt snabbt...? Har för mig att man får företräde i passkontrollen på BKK om åker i C/F-klass.. ?
 
Toppen