Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Homer

Medlem
I stället för att USA öppnar kan det bli så att EU stänger igen.

Aug. 4, 2021 9:46 am ET
EU officials review the bloc’s travel access lists every two weeks. With case numbers rising in the U.S. because of the spread of the Delta variant, there is a growing possibility that unvaccinated travelers could again be banned before the end of the summer, EU diplomats said.
In addition, there is growing pressure from member states including Germany to ban all nonessential U.S. visitors if the Biden administration doesn’t open U.S. borders to Europeans.

U.S. Faces Growing Pressure to Allow European Travelers - WSJ
 

Bungalow

Medlem
Nu kommer det uppgifter om att USA planerar på att kräva vaccination vid inresa. Riktigt intressant timing med tanke på inlägget ovan. Får nog ses som ett steg framåt även om det inte framkommer någon tidplan för öppnandet.

WASHINGTON (Reuters) -The Biden administration is developing a plan to require nearly all foreign visitors to the United States to be fully vaccinated against COVID-19 as part of eventually lifting travel restrictions that bar much of the world from entering the United States, a White House official told Reuters on Wednesday.
Exclusive-U.S. developing plan to require foreign visitors to be vaccinated -official | Reuters
 

Homer

Medlem
Nu kommer det uppgifter om att USA planerar på att kräva vaccination vid inresa. Riktigt intressant timing med tanke på inlägget ovan. Får nog ses som ett steg framåt även om det inte framkommer någon tidplan för öppnandet.

WASHINGTON (Reuters) -The Biden administration is developing a plan to require nearly all foreign visitors to the United States to be fully vaccinated against COVID-19 as part of eventually lifting travel restrictions that bar much of the world from entering the United States, a White House official told Reuters on Wednesday.
Exclusive-U.S. developing plan to require foreign visitors to be vaccinated -official | Reuters


It was not clear how long the administration will maintain existing restrictions but the official reiterated that infections “appear likely to continue to increase in the weeks ahead” and that “the United States will maintain existing travel restrictions at this point.”

Industry officials still think it will be at least weeks and potentially months before restrictions are lifted.
 

Per A

Medlem
Nu kommer det uppgifter om att USA planerar på att kräva vaccination vid inresa. Riktigt intressant timing med tanke på inlägget ovan. Får nog ses som ett steg framåt även om det inte framkommer någon tidplan för öppnandet.

Ja jag väljer också att tolka detta positivt. Kvarnarna maler på, det är bra.
 

Hachans

Medlem
Nu kommer det uppgifter om att USA planerar på att kräva vaccination vid inresa. Riktigt intressant timing med tanke på inlägget ovan. Får nog ses som ett steg framåt även om det inte framkommer någon tidplan för öppnandet.

WASHINGTON (Reuters) -The Biden administration is developing a plan to require nearly all foreign visitors to the United States to be fully vaccinated against COVID-19 as part of eventually lifting travel restrictions that bar much of the world from entering the United States, a White House official told Reuters on Wednesday.
Exclusive-U.S. developing plan to require foreign visitors to be vaccinated -official | Reuters

Det är bra för USA och bra för oss så att vi får turista, träffa familj och så igen. Och jag är så småaktig att jag faktiskt tycker det är lika gott åt mina antivaxxerbekanta som älskar USA att de inte får komma dit eftersom de riskerar folks hälsa - det sänder tydliga signaler. Men det är sekundärt.
 

Kimmen00

Medlem
Nu kommer det uppgifter om att USA planerar på att kräva vaccination vid inresa. Riktigt intressant timing med tanke på inlägget ovan. Får nog ses som ett steg framåt även om det inte framkommer någon tidplan för öppnandet.

WASHINGTON (Reuters) -The Biden administration is developing a plan to require nearly all foreign visitors to the United States to be fully vaccinated against COVID-19 as part of eventually lifting travel restrictions that bar much of the world from entering the United States, a White House official told Reuters on Wednesday.
Exclusive-U.S. developing plan to require foreign visitors to be vaccinated -official | Reuters

Krav på fullvaccinerade.. och var sätter de gränsen? Gissningsvis krav på vaccin över 12 år.. dvs alla vi med barn 12-16 kommer i kläm igen.. I-landsproblem javisst.. men icke desstå mindre surt. Kan ju dröja innan FHM tycker att 12+ skall vaccineras i Sverige. Och vaccinkravet kommer nog ligga i flera år framåt.
 

Hachans

Medlem
Krav på fullvaccinerade.. och var sätter de gränsen? Gissningsvis krav på vaccin över 12 år.. dvs alla vi med barn 12-16 kommer i kläm igen.. I-landsproblem javisst.. men icke desstå mindre surt. Kan ju dröja innan FHM tycker att 12+ skall vaccineras i Sverige. Och vaccinkravet kommer nog ligga i flera år framåt.

Tror inte det kommer dröja särskilt länge. Tegnell sa att det inte var aktuellt i juli, så ge det någon vecka till så blir beskedet motsatt.

Man har också börjat tillåta 12+ att vaccinera sig om de är i riskgrupp: Ungdomar kan börja vaccineras från augusti

Men hur som helst så har jag stor förståelse för att man i USA, liksom i Europa, måste sätta gränserna någonstans. Spelplanen har ändrats i och med Deltavarianten som gör att barn/ungdomar också är rejäla vektorer för viruset och inte hyfsat oberörda som de var med OG Covid. Då hamnar tyvärr barnfamiljerna i kläm just nu, men det är tillfälligt.
 

RickardG

Medlem
Krav på fullvaccinerade.. och var sätter de gränsen? Gissningsvis krav på vaccin över 12 år.. dvs alla vi med barn 12-16 kommer i kläm igen.. I-landsproblem javisst.. men icke desstå mindre surt. Kan ju dröja innan FHM tycker att 12+ skall vaccineras i Sverige. Och vaccinkravet kommer nog ligga i flera år framåt.
Jag tror också att 12-16 år kommer i kläm igen, men jag tror också att det är något som politiker tycker är ett lågt pris att betala för att få en tydlig och enkel regel för vilka som får åka. I bästa fall kommer testning för denna grupp bli ett alternativ inom kort, alternativt att det blir möjligt att vaccinera även längre ner i ålder snart.
 

Kimmen00

Medlem
Jag tror också att 12-16 år kommer i kläm igen, men jag tror också att det är något som politiker tycker är ett lågt pris att betala för att få en tydlig och enkel regel för vilka som får åka. I bästa fall kommer testning för denna grupp bli ett alternativ inom kort, alternativt att det blir möjligt att vaccinera även längre ner i ålder snart.

Ja Israel ska ju börja vaccinera ner till 3 år..
 

Senator

Moderator
Jag är fortfarande lite intresserad av NIE-processen. Jag tycker synd om eventuella talangfulla svenska idrottare som har fått stipendier till universitet och kan inte få komma på intervjuer för att konsulatavdelningen i Stockholm är underbemannad:

Summer 2021 Appointment Availability: The COVID-19 pandemic continues to severely affect the ability of U.S. embassies and consulates around the world to be able to resume routine visa services. Necessary measures we implemented to contain the spread of COVID-19 drastically reduced our appointment capacity and, coupled with the global suspension of services last year and a renewed desire for travel by many people this year, created a significant backlog for all our appointments. The provision of services to U.S. citizens is the top priority of all consular sections abroad. The current demand and existing backlog for U.S. passport and citizenship services in Sweden is such that we are currently unable to offer any appointments for routine nonimmigrant visas for the foreseeable future. We have had to cancel all routine visa services scheduled for June, July, and August, including visa appointments for students, exchange visitors, and petition-based visas.

Nonimmigrant Visas | U.S. Embassy in Sweden

Jag tolkar det som att man inte ens tittar på inkommande NIE för tillfälle. Tidigare stod det "20 business days" men det är borttagit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen