Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Senator

Moderator
Samma svammel som vanligt. :(

”Guided by science”…

Pseudoscience isf..

Ledordet genom hela pandemin.

1/7 av mitt liv har jag bott i USA. Jag som många andra saknar att resa dit. Jag har 2/3 av min kundstock i USA och jag vet inte hur många vänskap jag ens har men de äldsta sträcker sig tillbaka till 1989. Jag delar frustrationen, men jag delar inte "åsikten".

Jag som ni är varken virolog, epidemiolog eller vetenskapsman. Jag är däremot grym på att Googla, jag har en hyfsat koll på allmänvetande och därmed kan läsa och göra slutsatser baserat på data, insikter och analys. Jag drar alltid mina slutsatser baserat på detta:
1. Jag skulle hävda att det INTE går emot vetenskapen att vara försiktigt när antal fall har ökat med 171% senaste 14 dagar.
2. Jag skulle hävda att det INTE går emot vetenskapen när antalet sjukhusfall har ökat med 49% senaste 14 dagar.
3. Jag skulle hävda att det INTE går emot vetenskapen när antalet avlidna har ökat med 42% senaste 14 dagar.

Biden-administration hade en plan. Nämligen att nå en vaccinationsnivå på 70% till 4:e juli. Idag är den på 60% av befolkningen över 18 år med två doser. Det räcker inte för att nå skyddet befolkningen behöver. Allt detta finns att läsa på NY Times:
Covid in the U.S.: Latest Map and Case Count - The New York Times

Den delen av argumentet jag delar är att fullvaccinerade borde få resa. Här kommer jag lämna vetenskapen och skriva vad jag tror: att det pågår ett diplomatisk "krig" både mellan Canada och USA, men också EU och USA. Kärnfrågan heter i vetenskapstermer Vaxzevria, bättre känd som Oxford University/AstraZeneca vaccinet. A/Z har valt att inte ansöka om s.k. "Emergency Approval" hos Food & Drug Administration (FDA) men ett full godkännande som tar lång tid:
AstraZeneca Weighs Seeking Full U.S. Approval for Covid Shot, Skipping Emergency-Use Application - WSJ

Jag tror helt enkelt inte att EU, UK och Canada kan acceptera att Vaxzevria inte ingår i ett inträde. Jag tror inte USA vill tillåt inresor med vaccin som inte är FDA godkända. Här finns en av många nyckelfrågor

Så jag delar frustrationen, jag delar bara inte åsikterna utan något fakta att detta är helt ovetenskapligt ;)
 

RickardG

Medlem
1/7 av mitt liv har jag bott i USA. Jag som många andra saknar att resa dit. Jag har 2/3 av min kundstock i USA och jag vet inte hur många vänskap jag ens har men de äldsta sträcker sig tillbaka till 1989. Jag delar frustrationen, men jag delar inte "åsikten".

Jag som ni är varken virolog, epidemiolog eller vetenskapsman. Jag är däremot grym på att Googla, jag har en hyfsat koll på allmänvetande och därmed kan läsa och göra slutsatser baserat på data, insikter och analys. Jag drar alltid mina slutsatser baserat på detta:
1. Jag skulle hävda att det INTE går emot vetenskapen att vara försiktigt när antal fall har ökat med 171% senaste 14 dagar.
2. Jag skulle hävda att det INTE går emot vetenskapen när antalet sjukhusfall har ökat med 49% senaste 14 dagar.
3. Jag skulle hävda att det INTE går emot vetenskapen när antalet avlidna har ökat med 42% senaste 14 dagar.

Biden-administration hade en plan. Nämligen att nå en vaccinationsnivå på 70% till 4:e juli. Idag är den på 60% av befolkningen över 18 år med två doser. Det räcker inte för att nå skyddet befolkningen behöver. Allt detta finns att läsa på NY Times:
Covid in the U.S.: Latest Map and Case Count - The New York Times

Den delen av argumentet jag delar är att fullvaccinerade borde få resa. Här kommer jag lämna vetenskapen och skriva vad jag tror: att det pågår ett diplomatisk "krig" både mellan Canada och USA, men också EU och USA. Kärnfrågan heter i vetenskapstermer Vaxzevria, bättre känd som Oxford University/AstraZeneca vaccinet. A/Z har valt att inte ansöka om s.k. "Emergency Approval" hos Food & Drug Administration (FDA) men ett full godkännande som tar lång tid:
AstraZeneca Weighs Seeking Full U.S. Approval for Covid Shot, Skipping Emergency-Use Application - WSJ

Jag tror helt enkelt inte att EU, UK och Canada kan acceptera att Vaxzevria inte ingår i ett inträde. Jag tror inte USA vill tillåt inresor med vaccin som inte är FDA godkända. Här finns en av många nyckelfrågor

Så jag delar frustrationen, jag delar bara inte åsikterna utan något fakta att detta är helt ovetenskapligt ;)
Jag skulle köpa stora delar av dina argument om det inte vore för det faktum att resenärer från t.ex. Turkiet eller Indonesien kan resa fritt. Därför tror jag vetenskap har en väldigt liten del i den här soppan och att det istället är en mycket stor dos politik istället.
 

Senator

Moderator
Jag skulle köpa stora delar av dina argument om det inte vore för det faktum att resenärer från t.ex. Turkiet eller Indonesien kan resa fritt. Därför tror jag vetenskap har en väldigt liten del i den här soppan och att det istället är en mycket stor dos politik istället.
Som var mitt andra argument kopplat till A/Z.
 

Homer

Medlem
The Biden administration believes the ban could only be reversed if European visitors are required to present proof of vaccination to enter the U.S. If so, it would be difficult not to also require so-called vaccine passports for Americans returning from Europe, a pandora’s box the Biden team seems unwilling to open.

The White House has repeatedly ruled out a so-called national vaccine passport in the face of pushback among conservatives who have raised concerns about government overreach and discrimination against Americans who opt not to get vaccinated.

A doctor in touch with the White House said physicians at the White House are generally supportive of vaccination proof. “Jeff Zients is the holdup of the proof of vaccination,” the person said. “He thinks there are real political consequences to the Biden team looking like they are pro-vaccine passports. He’s thinking politically, but scientifically proof of vaccination is everything.”

“I do think ultimately, yeah, Zients is the decision maker,” an airline lobbyist agreed. “He’s certainly been the one [airline] CEOs have met with and talked to.”



Från artikeln om Jeff Zients post #144, samt nedanstående
On the US Travel Ban, Europe Is Waiting for Reciprocity (worldpoliticsreview.com)
 

RickardG

Medlem
Som var mitt andra argument kopplat till A/Z.
Jag tolkade ditt inlägg som att USAs agerande vilade på vetenskap, medan jag har svårt att få ihop att en ovaccinerad turk är välkommen, men inte en (o)vaccinerad svensk. Jag skulle hävda att det GÅR emot vetenskapen att släppa in människor i landet baserat på nationalitet, och inte baserat på om de testats negativt, är vaccinerade eller något annat kopplat mer direkt till smittspridning/risk.
 

Senator

Moderator
Men det förklarar ju inte att Turkar får resa in?

Nej det gör det inte. Samma med massor av andra länder. Men i praktiska termer är det stängt eftersom Turkiet inte är ett ESTA-land och just nu är det svårt att få visum överhuvudtaget.

Frequently Asked Questions about the Visa Waiver Program (VWP) and the Electronic System for Travel Authorization (ESTA) | U.S. Customs and Border Protection

Det som är mer relevant kan jag tycka är vad som gäller för resande från Australien, Nya Zeeland, Singapore, Sydkorea och Japan. Jag tycker inte jämförelsen med icke ESTA-länder är relevant då i praktiska termer är USA stängt om man inte kan få visum.
 

Kimmen00

Medlem
Ledordet genom hela pandemin.

Ja det är sant, jag orkar/vill inte ens argumentera för all dårskap som olika politiska beslut skett i pandemin runt om i världen jämfört med alla andra farligheter/sjukdomar etc som man helt förbiser.. för att inte tala om hur sjukt det är att man i ett slag helt kringskär miljarder människors frihet (i demokratiska länder) och folk köper det?
Men strunt i det, nu får vi hoppas USA ger sig någon gång, men jag är skeptisk.. detta med AZ och vaccinpass etc kommer ställa till det. Man kan ju undra om USA detta årtionde kommer öppna upp? Kanske när Corona är utrotat/blivit säsongsinfluensa.
Ju längre tid som går, desstå svårare att få till det..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen