Senaste nytt

Kameror på resor

Nu är jag ute på tunn is här, eftersom jag inte är 100% säker. Däremot har jag fått förklarat för mig att anledningen till det lägre priset är att kameratillverkarna inte har worldwide-garanti på gluggar i USA. Detta gör att om optiken går sönder så får man snällt ta och resa tillbaka (köper du ett dyrt objektiv så täcks kostnaden av de pengar du sparar genom att köpa det i USA).

Jag vet att detta har hänt en bekant, då han fick nej att reparera det i Sverige då det var inköpt i USA (Canon-objektiv). Dock är jag inte säker på att det verkligen är så. Kanske någon annan kan fylla i mina kunskapsluckor?
 
Kör med en rätt enkel systemkamera (Canon EOS 1000D), mest för att jag köpte den när jag var student och inte hade råd med mer. Objektiven jag kör med är Canon 10-22, 18-55 och 55-250. Fotar oftast med 10-22 och 55-250, flyger nästan alltid med 10-22 monterat eftersom den är smidigare än 55-250 + att det oftast är det objektivet som jag vill köra om jag skulle fota under resan.
Checkar aldrig in dator eller kamera, däremot kan objektiv få åka ner i incheckat bagage (dock aldrig 10-22).
iPhone 5 används mest för Instagram-postningar från fältet och kameran för semesterdokumenterande.
Har aldrig tyckt det varit drygt att släpa på kameran, den följer med eftersom jag gillar att fota. Har t.om. funderat över att köpa ett hus till så jag slipper byta objektiv och i så fall släpa på båda husen.. Men det får vi se hur det blir med det..
 

agehall

Medlem
Nu är jag ute på tunn is här, eftersom jag inte är 100% säker. Däremot har jag fått förklarat för mig att anledningen till det lägre priset är att kameratillverkarna inte har worldwide-garanti på gluggar i USA. Detta gör att om optiken går sönder så får man snällt ta och resa tillbaka (köper du ett dyrt objektiv så täcks kostnaden av de pengar du sparar genom att köpa det i USA).

Jag vet att detta har hänt en bekant, då han fick nej att reparera det i Sverige då det var inköpt i USA (Canon-objektiv). Dock är jag inte säker på att det verkligen är så. Kanske någon annan kan fylla i mina kunskapsluckor?

Det där varierar. Man ska akta sig för grå-import, som även oftast kräver att man tar det till just den butik där man köpt det.

Nikon ska iaf ha WW-garanti på objektiven i USA om man köper objektiv som är avsedda för den amerikanska marknaden.
 

Bamsefar

Medlem
Appropå detta med resekamera så väntar jag på en bra och hyggligt vettigt ekonomisk helikopterliknande kamera som jag kan använda när jag fotograferar klättrare... Vore ju läckert att klara av att ge bra bilder nära så att säga - dessvärre är de flesta som idag finns rena leksaker, så dom lär det ju inte bli...
 

Nemo

Medlem
Appropå detta med resekamera så väntar jag på en bra och hyggligt vettigt ekonomisk helikopterliknande kamera som jag kan använda när jag fotograferar klättrare... Vore ju läckert att klara av att ge bra bilder nära så att säga - dessvärre är de flesta som idag finns rena leksaker, så dom lär det ju inte bli...
Vad som är hyggligt ekonomiskt är ju en personlig fråga, men för 10' kan du få en egen drönare som du sätter en fjärrstyrd GoPro kamera. Sätt kameran på en drönare och flyg iväg
 

Bamsefar

Medlem
Den hade jag missat! Coolt - måste nog köpa en Phantom 2 med upphängning för GoPro3+ black edition ;-)

(ibland kan även jag köpa leksaker...)
 

ACervin

Medlem
OT
Har slutat ta med mig kameraväskan på resor då det blir för mycket att bära på. Använder en D7000 + 10-24mm objektiv som jag bär i min murse. Alltid nära till hands då väskan ligger på golvet och jag slipper störa min stolsgranne.

Murse, nu har man lärt sig något nytt.
 

Sofia

Medlem
Canon powershot G12, lagom stor o tar bra bilder. Eller mobilkameran om jag är lat. Vilket jag är ganska ofta ;-)
 
Toppen