Senaste nytt

Köpenhamn-Texas/(USA alternativ) i Business class med Star Alliance

Dåså, 2 års samlande av både poäng, vouchers och information - is coming to a close.
Hade nog inte räknat med pandemin när jag påbörjade det här projektet, men det är vad det är :)

Jag har kollat på UA och awardhacks.
(Har följt awardshacks det senaste året, inte till någon större nytta i mitt fall då det bara släpps 2st Biz åt gången, med framförhållningen jag behöver - mina vouchers går ut nu sista mars)
Förstår jag det rätt så gäller 390 000 poäng för mig, min fru och mitt äldsta barn, medans lill-tjejen åker gratis. 2 vouchers på det och jag är nere under 200 000p.

Jag tror jag är öppet för att ta mig runt i en bil för att kunna träffa in diverse Open jaw lösningar, ärligt talat är allt en hjälp i dagsläget - börjar tappa hoppet lite :/
  1. Varifrån vill du börja din resa? Köpenhamn alternativt Göteborg
  2. Var är din destination? Texas (Houston, Austin eller Dallas)
  3. När vill/behöver du resa ut? 5:e Juli +/- 7 dagar
  4. När vill/behöver du komma hem? senast 25 Juli
  5. Hur länge vill du vara borta? 7-14 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna, 2 barn - 1 och 3år
  7. I vilken kabinklass? I Business class
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) 210 000 Eurobonus poäng + 2 Amex vouchers.
  10. Vad är det viktigaste för dig? Biz över atlanten, connections spelar mindre roll.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? --
Ni är grymma!
 
Last edited:

palmen

Moderator
Det tråkiga i detta är att jag inte ser det så troligt att ni kommer kunna resa in i USA under denna period, och om det är möjligt är det stor chans att det kommer med massa restriktioner om att man måste sitta i karantän vid ankomst. Men om vi bortser från den biten så verkar det finnas några möjligheter.
Har sökt lite på Air Canadas sida och United och det kommer upp en del resultat. På Air Canadas sida är det dock troligt att antalet platser är bättre för dom själva än för Eurobonus. Men någon av dessa utresor går kanske att nyttja. Alla sökningar är gjorda för 3 award biljetter.

Börjar med en sökning från London, här har ni sedan direktflight till Houston från Istanbul och ni borde kunna ta er till Istanbul på något sätt fårn Köpenhamn.
upload_2021-2-7_0-28-9.png


Nästa alternativ som dyker upp vid sökning från Köpenhamn är Swiss via Chicago och inrikes i ekonomi. Ingen höjdare med en economy flight så sent, framförallt inte med jetlag, men skulle fungera och med en "bra" agent kanske ni kan få en övernattning i Chicago
upload_2021-2-7_0-29-38.png


Hemresa verkar finnas en hel del också på lite olika datum, här är ett exempel. Åter igen ekonomi inom USA men det får ni nog räkna med.
upload_2021-2-7_0-32-4.png


Med detta sagt så är det svårt att söka på detta då vi inte vet exakt vad som finns.
Då du har rätt så klara riktlinjer och datum på när du vill åka skulle jag ringa till SAS på måndag morgon och se vad de hittar när de söker på CPH-IAH för 3 personer i business. Det här borde gå att boka med tanke på att jag får upp ovan förslag på mina första sökningar vilket tyder på att det åtminstone finns en hel del biljetter att tillgå.
 

Kimmen00

Medlem
Har själv en resa bokad i juli till Texas. Med swiss till Chicago sen United till Dallas. Hem från Houston via Istanbul. 4 biljetter i C.
Lär ju inte bli av, tror som palmen. Får skjuta upp till påsk 2022 typ.
Dessutom är Texas jäkligt varmt på sommaren. Vart där tre somrar i juli /aug. Alltid mellan 35-40 nästan. Blir nog skönare en påsk...
 

igelkotten

Medlem
Har själv en resa bokad i juli till Texas. Med swiss till Chicago sen United till Dallas. Hem från Houston via Istanbul. 4 biljetter i C.
Lär ju inte bli av, tror som palmen. Får skjuta upp till påsk 2022 typ.
Dessutom är Texas jäkligt varmt på sommaren. Vart där tre somrar i juli /aug. Alltid mellan 35-40 nästan. Blir nog skönare en påsk...

När jag bodde där gick det tom över 40 några gånger....
 
Det tråkiga i detta är att jag inte ser det så troligt att ni kommer kunna resa in i USA under denna period, och om det är möjligt är det stor chans att det kommer med massa restriktioner om att man måste sitta i karantän vid ankomst. Men om vi bortser från den biten så verkar det finnas några möjligheter.
Har sökt lite på Air Canadas sida och United och det kommer upp en del resultat. På Air Canadas sida är det dock troligt att antalet platser är bättre för dom själva än för Eurobonus. Men någon av dessa utresor går kanske att nyttja. Alla sökningar är gjorda för 3 award biljetter.

Börjar med en sökning från London, här har ni sedan direktflight till Houston från Istanbul och ni borde kunna ta er till Istanbul på något sätt fårn Köpenhamn.
Visa bifogad bild 116412

Nästa alternativ som dyker upp vid sökning från Köpenhamn är Swiss via Chicago och inrikes i ekonomi. Ingen höjdare med en economy flight så sent, framförallt inte med jetlag, men skulle fungera och med en "bra" agent kanske ni kan få en övernattning i Chicago
Visa bifogad bild 116413

Hemresa verkar finnas en hel del också på lite olika datum, här är ett exempel. Åter igen ekonomi inom USA men det får ni nog räkna med.
Visa bifogad bild 116414

Med detta sagt så är det svårt att söka på detta då vi inte vet exakt vad som finns.
Då du har rätt så klara riktlinjer och datum på när du vill åka skulle jag ringa till SAS på måndag morgon och se vad de hittar när de söker på CPH-IAH för 3 personer i business. Det här borde gå att boka med tanke på att jag får upp ovan förslag på mina första sökningar vilket tyder på att det åtminstone finns en hel del biljetter att tillgå.

Tack Palmen! Jag har läst många av dina inlägg här på forumet det senaste året, stort tack för att du tar dig tiden och hjälper gröngölingar som mig!
Jag tar dig (och Kimmen00) på orden, det slog mig aldrig att USA skulle vara svårt att komma in i, men visst är det så...
Hmm, på de orden, vad är din rekomendation på destination. Har du/ni hum om hur det ser ut till t.ex. Afrika och Asien under sommaren? (eller en magkänsla av hur det kan bli)

Jag har kollat på 2 andra alternativ. Det ena lättare än det andra.:
1. Innom Europa till Kroatien för ca 10000p/person i Plus - erbjudandet går ut nu ikväll. Blir ca 94 500 poäng för min familj + svärisarna. Men kan personligen tycka att det är ett tråkigt alternativ och mina 2 voucers jag har brinner inne

2. Nairobi eller Dar es Salam. nu snackar vi.
Här klarar jag precis 4st C biljetter ToR med 2 vouchers och vad jag kan se finns det några alternativ med Egyptian.
Jag behöver ha med mig svärisarna på detta dock, lite bökigare så kan behöva hjälpen.
Så jag lär köpa biljett till
1. Frun (+0-23mån)
2. grabben
3. svärmor
4. svärfar

Jag själv får köpa ekonomi för cash (så mycket för det poänghamstrandet) - eller hoppas att jag skrapar ihop poäng och lösa en uppgradering sista-minuten.
Hade du bara slagit till på en enkel biljet ner från CPH via Kairo utan att mixtra till det eller hade du försökt hitta något bättre med diverse andra flygbolag och extra legs?

Tack igen, Palmen :)
 

Senator

Moderator
@Martin Thelin jag tror att ingen av oss, inklusive min eminenta moderatorkollega @palmen vet när USA öppnar gränserna. Det verkar finnas många variabler som spelar in som t.ex. hur långt man har kommit med inhemsk vaccinering i landet man skall vistas i, status på egen vaccinering och om länder kan komma överens om gemensamma spelregler. Jag är lite mer optimistisk för kvartal 3 (alltså från juli) att länder som USA öppnar upp men med min totala amatörtolkning är med olika former av inresekrav, allt från vaccination + test med intyg.

Som småbarnsförälder som du ligger jag lågt med planer som är utanför Europa innan vi kommer in i kvartal 4, alltså från oktober. Det som har hänt nu flera gånger med väldigt hastiga/snabba ändringar av regler tar i mitt tycke bort all glädje med att resa eftersom man hela tiden måste ligga och bevaka själv vad som gäller typ varje dag. Skulle jag åka idag, då hade jag lämnat familjen hemma och åkt med handbagage till någonstans med frekventa avgångar hem i fall det kommer snabba ändringar. Jag bokar ingenting med familjen utanför Europa innan kvartal 4.

Det finns massor av sköna ställen vid Medelhavet, både stora och små. Vi själva huserar alltid 10 dagar i Sorrento på Amalfikusten varje sommar och det står längst upp på vår lista i år igen.
 
@Martin Thelin jag tror att ingen av oss, inklusive min eminenta moderatorkollega @palmen vet när USA öppnar gränserna. Det verkar finnas många variabler som spelar in som t.ex. hur långt man har kommit med inhemsk vaccinering i landet man skall vistas i, status på egen vaccinering och om länder kan komma överens om gemensamma spelregler. Jag är lite mer optimistisk för kvartal 3 (alltså från juli) att länder som USA öppnar upp men med min totala amatörtolkning är med olika former av inresekrav, allt från vaccination + test med intyg.

Som småbarnsförälder som du ligger jag lågt med planer som är utanför Europa innan vi kommer in i kvartal 4, alltså från oktober. Det som har hänt nu flera gånger med väldigt hastiga/snabba ändringar av regler tar i mitt tycke bort all glädje med att resa eftersom man hela tiden måste ligga och bevaka själv vad som gäller typ varje dag. Skulle jag åka idag, då hade jag lämnat familjen hemma och åkt med handbagage till någonstans med frekventa avgångar hem i fall det kommer snabba ändringar. Jag bokar ingenting med familjen utanför Europa innan kvartal 4.

Det finns massor av sköna ställen vid Medelhavet, både stora och små. Vi själva huserar alltid 10 dagar i Sorrento på Amalfikusten varje sommar och det står längst upp på vår lista i år igen.

Tack. Då det är en global pandemi är väl Martin Thelin's problem en piss i havet. Man ska väl vara glad att man har ett jobb att gå till... :)

Jag körde Amex Elit och tryckte gärnet 2019 för att komma upp i 300k+ spend för de här 2 vouchers, så det är väl det tråkiga i sammanhanget. Tror ni att SAS/AMEX förlänger EOL på vouchers 1 gång till, och om jag bokar en resa som sedan avbokas pga COVID, är dessa vouchers ändå brända?

Tack för ännu ett svar!
 

Senator

Moderator
Tack. Då det är en global pandemi är väl Martin Thelin's problem en piss i havet. Man ska väl vara glad att man har ett jobb att gå till... :)

Jag körde Amex Elit och tryckte gärnet 2019 för att komma upp i 300k+ spend för de här 2 vouchers, så det är väl det tråkiga i sammanhanget. Tror ni att SAS/AMEX förlänger EOL på vouchers 1 gång till, och om jag bokar en resa som sedan avbokas pga COVID, är dessa vouchers ändå brända?

Tack för ännu ett svar!

Förlänga så som att boka senare är svaret nej:
Vouchers som gick ut 2020 - var tänker ni använda dom? | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Däremot förstår jag att ombokning av datum till samma destination/rutt skall man kunna göra en gång.
 

Tongen2

Medlem
Tack. Då det är en global pandemi är väl Martin Thelin's problem en piss i havet. Man ska väl vara glad att man har ett jobb att gå till... :)

Jag körde Amex Elit och tryckte gärnet 2019 för att komma upp i 300k+ spend för de här 2 vouchers, så det är väl det tråkiga i sammanhanget. Tror ni att SAS/AMEX förlänger EOL på vouchers 1 gång till, och om jag bokar en resa som sedan avbokas pga COVID, är dessa vouchers ändå brända?

Tack för ännu ett svar!
Nädå, enligt FAQ kan du boka om till senare datum med en utgången voucher, till samma destination
FAQ: Corona EuroBonus | SAS

upload_2021-2-8_15-27-17.png
 
Förlänga så som att boka senare är svaret nej:
Vouchers som gick ut 2020 - var tänker ni använda dom? | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Däremot förstår jag att ombokning av datum till samma destination/rutt skall man kunna göra en gång.

Nädå, enligt FAQ kan du boka om till senare datum med en utgången voucher, till samma destination
FAQ: Corona EuroBonus | SAS

Visa bifogad bild 116428

Tack grabbar/grabbinor. Då är det ju bara att boka, tänker jag. Så har jag på något sätt ändå säkrat destinationen. Och tidpunkt... jag det får bli när det blir :)
Följdfrågan är väl bara om Sveg kan hitta några datum till samma destination om första alternativet blir inställt(?)
 
Toppen