Senaste nytt

Köpenhamn, Oslo, Stockholm passagerare – Jan-nov 2015 + Nov 2015

JAN-NOV 2015 (jämfört med JAN-NOV 2014)

CPH 24.676.846 +768.784

OSL 22.984.408 +381.509

ARN 21.482.202 +676.775

NOV 2015 (jämfört med NOV 2014)

CPH 2.069.288 +224.661

OSL 1.932.206 +77.299

ARN 1.812.916 +95.532

CPH fortsätter att växa kraftigt även i november, Ryanair är pådrivande för den stora ökningen. På årsbasis ökar ARN ganska bra men klarar inte att vara i närheten av CPHs ökning under en lågsäsongsmånad som november. OSL ökar, om än inte så mycket som de övriga nordiska flygplatserna. I Norge införs troligen en flygskatt om 80 NOK per biljett från 1 april 2016.
 
Last edited:
A

Aurora

Guest
225,000 ekstra reisende i November, pga Ryanair?
225000/189 (seter i en Ryanair-maskin) = ~1190 fulle fly
1190/31 (dager i November) = ~38 fly per dag
Er det virkelig 38 avganger/ankomster med Ryanair (FULLE fly som sådan) hver dag på CPH? Det høres fryktelig mye ut.
 

Crater2

Medlem
Räknar man avgångar och ankomster ihop?
Isf verkar det vara 32-36 per dag enligt kastrups hemsida.

Jag är säker på att TS inte menade att all ökning beror på Ryanair, lost in translation?
 

Agö

Medlem
Om man tittar på vilka destinationer som gått starkt plus under november så är det London (+36k pax, +22,7 %) och Milano (+13k, +45,9 %). Man kan utgå ifrån att det är Ryanair som står den den stora tillväxten här. Man ska dock inte glömma bort att SAS expanderat på interkont. genom fler avgångar. Stora destinationer som Paris och Frankfurt backade - givetvis av anledning (i) terrorhandlingar och (ii) strejk.

I mars 2016 öppnar Wizz sin första linje från Köpenhamn (till Skopje). När Wizz går in helhjärtat kommer det att leda till än större ökning för CPH. Även om vi talar om att Ryanair, Wizz m.fl. huserar på CPH Go tjänar ju flygplatsen pengar. En stilla undran är när Arlanda och Gardermoen ska haka på detta tåg.

upload_2015-12-15_10-4-13.png
 

011430121

Medlem
Om man tittar på vilka destinationer som gått starkt plus under november så är det London (+36k pax, +22,7 %) och Milano (+13k, +45,9 %). Man kan utgå ifrån att det är Ryanair som står den den stora tillväxten här. Man ska dock inte glömma bort att SAS expanderat på interkont. genom fler avgångar. Stora destinationer som Paris och Frankfurt backade - givetvis av anledning (i) terrorhandlingar och (ii) strejk.

I mars 2016 öppnar Wizz sin första linje från Köpenhamn (till Skopje). När Wizz går in helhjärtat kommer det att leda till än större ökning för CPH. Även om vi talar om att Ryanair, Wizz m.fl. huserar på CPH Go tjänar ju flygplatsen pengar. En stilla undran är när Arlanda och Gardermoen ska haka på detta tåg.

Visa bifogad bild 45267
Vilka flygplatser ingår i Stockholm?
 
Toppen