Senaste nytt

Köpa tag-ons separat

Gnopps

Medlem
Ta det billigaste alternativet och oroa dig inte för att missa anslutningen, det andra priset tillåter ju fria ändringar ifall du skulle missa flyget! På hemresan kan dock mer bytestid behövas eftersom det första priset har en ombokningsavgift.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Jag funderade på detta lite..... Regeln som säger att man inte kan köpa en "add on" görs som en del av Ts&Cs i från ett EU land. Tolkar man (amatör som jag är) att tilläggsköpet BKK-TPE skulle gå under Thailändsk lag, funderar jag på om konkurrensverket skulle hävda att om 1+2 blev 1.5 medan 1 + 1 blev 3 som i detta fall inte skulle på något sätt tolkas som dra för stor fördel av en dominerande marknadsposition?

Nu är inte detta en aktuell rutt för min del, men jag tänker på:
FRA-BKK som varvar vidare till SGN/KUL
MUC-SIN som varvar vidare till CGK

Hum....
 

Roger J

Medlem
Biljettregeln om end-to-end avser väl om man vill lägga till ett segment i samma biljett/pris? Det har väl ingen påverkan om man köper två separata biljetter??
 

Dr. Miles

Expert
funderar jag på om konkurrensverket skulle hävda att om 1+2 blev 1.5 medan 1 + 1 blev 3 som i detta fall inte skulle på något sätt tolkas som dra för stor fördel av en dominerande marknadsposition?

Problemet är, i flygbranschen är det nästan alltid dyrare att flyga non-stop flyg än att flyga med byte.
Så i praktiken kostar Frankfurt-Beijing T/R i ekonomi 1.000 EUR inkl. skatter, medans Stockholm-Frankfurt-Beijing T/R kostar 500 EUR inkl. skatter.
Och det accepterar EU.

Då blir det svårt att övertyga EU om din logik i detta fall.
 

Dr. Miles

Expert
Biljettregeln om end-to-end avser väl om man vill lägga till ett segment i samma biljett/pris? Det har väl ingen påverkan om man köper två separata biljetter??

Helt korrekt.
Det blir problem den här gången för att anslutningstiden i Bangkok på ditvägen(->Taipei) uppfyller inte MCT, då är risken ganska stor att KLM i Linköping vägrar att checka in väskan. (Bara handbagage är okej, precis som Jacob skrev.)
 
Toppen