Senaste nytt

Köpa Rolex GMT master II eller ej

adhoc76

Medlem
Vissa slösar pengar på flyg, andra på klockor... en tredje på viner och en fjärde på konst. Att det är rent slöseri oavsett vad man köper spelar ingen roll. Det är bara du som köpare som kan avgöra om det är värt det för sig eller inte.

+1!

En fin klocka är väl i det närmaste det enda "smycke" som män allmänt sett kan pryda sig med... Visst - det finns ju halsband, armband och ringar....men klocka är nog det vanligaste "smycket" för män. Finns flera i min bekantskapskrets som tycker att vi som hänger här på bc.se verkar helt insnöade och lite lätt prilliga, men det bryr jag mig inte om.

Köp du klockan för 54k! Priset verkar bra (säger mina polare som är hyfsat insatt).

Ps. Själv har jag en tio år gammal Breil som kostade ca 2500 SEK, så jag är ingen klockmänniska själv. Ds.
 

twiggs

Medlem
Just ja, om du nu ska spendera så här pass mycket pengar på en klocka, se för guds skull till att du köper en som tål att stoppas i en kavajficka medan du går igenom säkerhetskontrollen. Tål inte klockan det anser jag att du blivit lurad.

Oj jisses, där var det seriöst när det gäller repor på klockan…

Varför köper man någonting om man inte kan använda det på ett sätt som är naturligt? Det är som människor som köper bilar som man är så rädd om att man knappt vågar köra med dessa utan låter bilen mest stå i garaget. Eller barn som inte får komma in i "finrummet" i sitt eget hem. Yes, har flera bekanta som göra på detta sätt.
 

A380*G

Medlem
Oj jisses, där var det seriöst när det gäller repor på klockan…

Varför köper man någonting om man inte kan använda det på ett sätt som är naturligt? Det är som människor som köper bilar som man är så rädd om att man knappt vågar köra med dessa utan låter bilen mest stå i garaget. Eller barn som inte får komma in i "finrummet" i sitt eget hem. Yes, har flera bekanta som göra på detta sätt.

Penisförlängare.... :p
 

agehall

Medlem
OT: Just vad gäller bilar och deras lack, så har jag viss förståelse, iaf för folk som inte vill köra sin bil i en automattvätt. Men det är ju ganska annorlunda jmf med detta då en automattvätt innebär rätt stor mekanisk påfrestning på ytan.
 

Storsteffe

Medlem
Svar på den ursprungliga frågan: Om man är villig att lägga 50K på en klocka så köper man INTE en Rolex, det finns mycket bättre och snyggare klockor för det priset, fast smaken är ju turligt nog olika annars skulle alla ha en Raymond Weil :rolleyes:
 

Homer

Medlem
Svar på den ursprungliga frågan: Om man är villig att lägga 50K på en klocka så köper man INTE en Rolex, det finns mycket bättre och snyggare klockor för det priset, fast smaken är ju turligt nog olika annars skulle alla ha en Raymond Weil :rolleyes:

Man köper inte Rolex därför att ingen skulle hursomhelst tro att den är äkta


40-plussare med Breitling som påstår att de vet vad klockan är utan att ta på sig läsglasögonen ljuger.
 

telelina

Medlem
Oj jisses, där var det seriöst när det gäller repor på klockan…

Varför köper man någonting om man inte kan använda det på ett sätt som är naturligt? Det är som människor som köper bilar som man är så rädd om att man knappt vågar köra med dessa utan låter bilen mest stå i garaget. Eller barn som inte får komma in i "finrummet" i sitt eget hem. Yes, har flera bekanta som göra på detta sätt.

Kan inte annat än att hålla med. Min filosofi att man endast ska äga saker (smycken, mobil, elektronik osv...) som man har råd att tappa bort. Har man inte råd att ersätta föremålet har man köpt en pryl över sin egentliga budget.

Har full förståelse att män som inte har så mycket andra utsmyckningar att välja mellan gärna lägger lite pengar på att investera i en klocka. :)

Om du köper klockan utomlands & sparar 10-20kSEK kan du ju lägga pengarna på en trevlig business/first resa dit. :cool:
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Kan inte annat än att hålla med. Min filosofi att man endast ska äga saker (smycken, mobil, elektronik osv...) som man har råd att tappa bort. Har man inte råd att ersätta föremålet har man köpt en pryl över sin egentliga budget.

Har full förståelse att män som inte har så mycket andra utsmyckningar att välja mellan gärna lägger lite pengar på att investera i en klocka. :)

Om du köper klockan utomlands & sparar 10-20kSEK kan du ju lägga pengarna på en trevlig business/first resa dit. :cool:

Det är fruktansvärt hur dålig koll folk i allmänhet har på pengar tycker jag.
Belåna sig för att åka på semester, inte betala av på bolån, hamna hos Kronofogden, ta SMS-lån, ta lån överhuvudtaget till konsumtion, lägga undan en hundring till ungarna och tycka man är "duktig", samma med pensionen (hundring alltså…). Extraförsäkring på sin telefon, haallåå, finns det något bakom pannbenet?!

Det är faktiskt så att jag funderat på att ge ut en bok (ja, på temat privatekonomi också, många bollar i luften hos mig!). Men är oerhört rädda att bli utskälld av de stora massorna av folk och bankmän. Så jag försöker låta bli. Kanske en blogg dock? :)

On topic:
Med tanke på hur mycket en kvinna har i smycken och accessoarer i normala fall (om man verkligen räknar med ALLT) så tycker jag ändå inte att en herrklocka modell dyrare är så mycket i utgift egentligen.

Fast som telelina säger, det måste vara ett ekonomiskt ställningstagande bakom också; är man rädd för repor i absurdum eller om man är rädslan för att tappa klockan är så stark att den ändå mest är i kassaskåpet bakom tavlan i lilla sovrummet ( ;) ) så skulle jag verkligen vägt köpet på vågskål.
 
Last edited:
Toppen