Senaste nytt

Köpa på sig Champagne, lite tips tack

Pandion

Medlem
Hej!
Jag rekommenderar ockås en vinresa till Champagne. Du kan hitta mindre vingårdar med mycket bra champagne med s.k. Grand Cru druvor för flaskor som börjar på ca 20 Euro flaskan. Köp Champagneboken av Richard Juhlin, där får du info om vilka vingårdar som är att rekommendera (klassificering 1-5), samt även betygsättning av årsgångsviner på skala 0-100.
 

GE90

Medlem
Amour de Deutz Millesime 2003 verkar vara het ombord på CX i F. Någon som har provat? Verkar vara bra enligt trip report borta hos A.net:

"
Recently Cathay have switched out their first class favorite of Non Vintage Krug Champagne for a far more interesting and less known Amour de Deutz Millesime 2003, which is a absolutely outstanding prestige cuvee from the Deutz house in Aÿ. Being from Aÿ, you expect a full bodied, pinot-noir heavy bruiser like Gosset. Instead what you get is a smooth well structured wine with a long finish. On the nose it smells a lot like dried apricots and other preserved fruits, and on the pallete it's an almost macadamia like butteryness. Just perfect, and beats the pants of Krug. Well done to Cathay for selecting such an excellent champagne. I might have made my way through a bottle."
 
Last edited:

Viking75

Medlem
Jag står i valet o kvalet mellan dessa vinlagringskåp. Jag misstänker att det finns erfarenhet här på forumet angående funktion och kvalitet av dessa olika skåp.
Dela gärna av er om ni vet om någon särskild brist eller funktion som ni snappat upp.

De jag är intresserade av är dessa :

Dometic CS 200 DYB

Climadiff Avintage DIVA 315 FLASKOR

Jag planerar att placera skåpet i ett hyrt förråd
 

Ozz

Medlem
Köp allt du ser från 2002. Bollingers Grande Annee 2002 är bland det bästa du kan köpa idag, och kostar "bara" 850 på bolaget.
Om du gillar Krug CG, köp 1998! Den är magisk med lite luftning, och kan lagras 20 år till.
Salon 1983, 1988, 1990, 1996 osv
Skaffa dig en dealer/vinhandlare som kan få tag på sådant som inte längre finns på bolaget.

Berry Bros & Rudd i London.
Winefinder.se i Sverige.

Se till att du har lagringsmöjligheter med jämn temperatur mellan 8-14 grader. 12 är optimalt, men resten funkar också. Ju kallare ju längre tid för vinet att mogna. För kallt; kaputt. För varmt, ruttet. Viktigast att temperaturen är stabil.
Ska du köpa vinkyl, köp en sådan utan glas. Det skall vara mörkt, helst inget ljus alls för lagringsviner.
Efter att ha läst din rekommendation kollade jag lagersaldot i grannkommunen då systembolaget i Skara inte är så välsorterat. I Skövde skulle det finnas 13 flaskor i lager och när jag kom dit och frågade idag så hittade biträdet inte några flaskor på lagret. Då visade det sig att alla Bollinger La Grande Année 2002 var nerpackade för att de skulle flyttas till systembolaget A6 i Jönköping på måndag. Självklart öppnade biträdet lådan och plockade ut 2 flaskor som numera ligger på kylning hos familjen Ozz. :)

bollinger.jpg
 

ESSA

Medlem
Frankrike tre dagar bokad i mars -16.

Blir nog Reimes igen trots flera tidigare besök av både mor och mig.
Min favoritrestaurang Brasserie de Boulingrin finns kvar och bubbel är alltid rätt.

Tanken är att besöka hus och hitta nya favoriter.
Även få hem några flaskor.

Rekommendationer?
Jag föredrar fler flaskor än en dyr.
Minns att jag vid ett tidigare besök sprang på huset GH Martel Champagne G.H. Martel och fick en överraskning av mkt god vintage till väldigt bra pris. Blir nog ett besök igen nu. Ligger i Epernay.

Förhoppningsvis silverstatus och möjlighet att ta hem fyllda väskor.
 

Buffy

Medlem
Frankrike tre dagar bokad i mars -16.
Minns att jag vid ett tidigare besök sprang på huset GH Martel Champagne G.H. Martel och fick en överraskning av mkt god vintage till väldigt bra pris. Blir nog ett besök igen nu. Ligger i Epernay.

Förhoppningsvis silverstatus och möjlighet att ta hem fyllda väskor.

Själva huset Martel ligger i Reims, inte Epernay. Men de är stora och äger flera hus runt om. @ESSA skicka ett PM så kanske jag kan hjälpa dig lite ;).
Just nu finns Cuveé Victoire (GH Martels lite bättre range) 2008 som är ekfatslagrad champagne på Systembolagets tillfälliga sortiment för 529kr.
 
Toppen