Senaste nytt

Köpa Miles för tjänsteresa?

GillBates

Medlem
Känns som att det finns en del fiffiga tjänsteresor i F och C som skulle kunna bli möjliga på det sättet som annars skulle vara för dyra.

Absolut! Jag var i Japan på konferens och träffade många européer och amerikanare som hade tagit tåg och bil inrikes Japan för att hålla nere reskostnaderna. Jag flög hela vägen med USDM. LH i C dit (tyvärr tillåts bara ANA Y inrikes) och TG F hem :D
 

Senator

Moderator
Nu är jag en lekman i frågan, men är det inte så att miles/poäng är bara ett annat betalningssätt? Jag tror att en revisor skulle godkänna följande:

Anställd A får ut ett förskott i kontanter som en reskassa. Bokförs som en skuld till bolaget och ett avtal undertecknas. Av dessa pengar köper Anställd A restjänster i form av poäng samt en flygresa med poäng + skatter/avgifter som betalas med kort.

I resräkningen visar sedan Anställd A två kvitton:
Köp av t.ex. 100 000 USDM miles till $1 200
Köp av resa t.ex. Asien på 100 000 miles + $150 i skatter avgifter/skatt
Dessa två kvittas mot förskottsfordran mot Anställd A

Självklart är detta lite jobbigare om man sitter med 50%+ ägande i bolaget. Dock bör det finnas ett ledningsgrupps-, styrelsemötesprotokoll, eller en dokumenterat respolicy som bekräftar detta.
 

FF#1

Medlem
Lyfter den här frågan igen.

Hur bokför man sas credits?
Antar att man man måste bokföra dem på nått sätt om man köper dem, men hur gör man med intjänade?
 

Glenn E

Medlem
Jag tänker mig att man bokför när man handlar något för sina sas credits.
Du får man ju ett kvitto och om det betals kontant eller med kort eller med sas kredits spelar ju ingen roll.
 

FF#1

Medlem
precis, men jag har tyvärr inga debet och kredit konton för miles och credits i min BAS konot plan... :)
 

FF#1

Medlem
Det går att skapa egna konton i BAS kontoplanen

Ja det går, i all fall för Credits som har ett konstant monetärt värde av 1 kr per credit, en fodran med andra ord.

Men för Miles är värdet högst varierande så det går nog inte att lösa lika lätt.

Hur gör folk med andra "poängsystem" som ger värde motsvarande pengar i sin bokföring.
tex. bonus på kontorsmateral som ger poöng som går att handla för hos en everantör, osv.

Struntar i att bokföra och utnyttjar dem privat?
 

tomle

Medlem
Köpte precis en resa ARN-IST-BUE-IST-ARN i Comfort class för ca 15.000 SEK. Med USDM erbjudande har jag alltså möjlighet att köpa motsvarande resa Europa-Sydamerika för ~1900USD, dessutom i C.
Dock kräver vårt företag att vi köper resor via vår affärsresebyrå... Någon annan i en liknande sits?
 
Last edited:

FF#1

Medlem
Nu börjar det vara dags att göra slag i sak.

Ideen är att jag skriver en policy för företagets "köpta" poäng, att de endast får användas i tjänsten och att de ska redovisas i en liggare vid inköp och uttag. Sen får styrelsen skriva på.

Sen köper jag 100000 USDM och bokar en tjänsteresa i F till Korea :)

Vad tror ni om det upplägget, vettigt eller skattemässigt självmord?
 
Toppen