Senaste nytt

Köpa iPhone 8 eller X i USA - för-/nackdelar?

Ozz

Medlem
Glad att jag lyckades knipa en X med kort leveranstid i morse klockan 09.02.
Den sålde slut på en halvtimme i USA enligt Mobil.se och bara timmen efter var det 7-8 v leveranstid på Tele2 och 5-6 v väntetid hos Apple.
Förbokningen på Apple.se var under konstruktion fram till 09.15 i morse så jag är glad att jag stod i kö på Tele2.se samtidigt :)
Nu återstår det ju att se om Tele2 kan leverera dem i tid..., men jag håller tummarna.
x.jpg
 

Once56

Medlem
Köpte min 5S i SFO för 3 år sedan, och min 7red i PDX i somras( ingen salestax i Oregon), båda unlocked. 5:an var en av dem med batterifel men det fixade Apple i Sverige. Inget snack om garanti el ej. Och inga problem med frekvens heller. #harkanskehafttur
 

nili

Medlem
Köpte Iphone 8 i USA för några veckor sedan. Inga problem. 64GB ca 2000 kr billigare än i Sverige inkl sales tax.
 

agehall

Medlem
Det intressanta är ju inte att höra om att folk köpt telefoner och inte haft problem, utan hur det har fungerat när man har haft problem.

Jag fick själv ett riktigt udda problem med min iPhone 6S+ som jag köpt i USA (inte pga att det blev billigare utan för att min gamla telefon la ner helt). Det visade sig att när man använde GPSen och vred på telefonen så att den bytte från landskapsläge till stående läge, så kraschade den i ungefär 10% av fallen. Efter att ha kört flera vändor med Apple Support i USA (Sverige ville inte ta i problemet) så gick jag in på Apple Store i Täby och pratade med dem. De ville först inte göra någonting alls, men efter att ha tittat på min supporthistorik och dessutom sett problemet "live" så fick jag en ny telefon.

Så visst löste sig problemet, men det var absolut inte en besparing totalt sett om man ser till all tid jag fick lägga på det.
 

henke12

Medlem
[QUOTE="agehall, post: 667666, member: 87"Efter att ha kört flera vändor med Apple Support i USA (Sverige ville inte ta i problemet) så gick jag in på Apple Store i Täby och pratade med dem. De ville först inte göra någonting alls, men efter att ha tittat på min supporthistorik och dessutom sett problemet "live" så fick jag en ny telefon.

Så visst löste sig problemet, men det var absolut inte en besparing totalt sett om man ser till all tid jag fick lägga på det.[/QUOTE]

En smula OT:
Supporthistoriken, är det bra att den är lång (dvs du har haft många olika telefoner och länge) eller att du aldrig varit inne förut?
 

Hachans

Medlem
Jag har alltid köpt Applegrejer i USA. Telefoner, klockan, min MacBook, paddan etc.

De gånger jag haft problem har Apple Sverige alltid hjälpt mig. När min nya watch ballade ur så krävdes bara en tripp till Täby. Samma sak med lurarna från bose. Täby centrum löste allt.
 
  • Gilla
Reactions: RB7

crown

Medlem
Beställde även jag en och skall få leverans den 3:e Nov =) Finns helt klart pengar att spara på att köpa utomlands om man har möjlighet.

Jag snackade även med en Apple Premium Reseller och de sade att de tar emot utländska telefoner och ger service (garanti) så länge modellen är den samma som finns i Sverige. Nu blev det dock köp i Sverige ändå.

Måste även säga att jag blev lite förvånad över att den inte blev dyrare än vad den blev med abonnemang. Men det är väl tack vare Comviq och Tre som tryckt ner priset ganska ordentligt. De övriga operatörerna halkar ju efter en hel del och man kollar t.ex. denna jämförelse.

Själv är jag mest nyfiken på FaceID, TouchID har ju fungerat ypperligt med om FaceID är både snabbare och säkrare så känns ju det som ett steg i rätt riktning.
 

igelkotten

Medlem
Köpte iphone 8 i Los Angeles; sparade ca 2000 kr jämfört med att köpa i Europa!

Min förra 6a var köpt i usa också. Hade dock, precis som de tre iPhones jag haft dessförinnan, inga problem öht som krävt support.
 

agehall

Medlem
Supporthistoriken, är det bra att den är lång (dvs du har haft många olika telefoner och länge) eller att du aldrig varit inne förut?
Det var i mitt fall bra att det fanns dokumenterat ett antal samtal till Apple Support samt ett besök till en apple store i USA innan jag hade luskat ut exakt hur jag kunde få telefonen att starta om av sig själv.
 
Toppen