Senaste nytt

Köpa Eurobonuspoäng billigare med Amex-Paypal

fcx

Medlem
Ytterst tveksamt att detta skulle kunna klassas som bedrägeri eftersom han köper någonting och betalar för besväret. Och att det skulle landa som pengatvätt är också osannolikt eftersom det inte tvättas några pengar.

Vad Eurobonus/Amex/PayPal tycker är dock en annan fråga.

Däremot skulle det bli en bedrägeriutredning och en penningtvättsutredning.
 
Håller det för rätt osannnolikt också eftersom det inte förekommit något brott, om nu inte Amex/PayPal/Eurobonus gör en anmälan förstås, samt att det inte finns några kontanter från brottslig verksamhet att tvätta (vilket liksom är hela syftet med pengatvätt), men man vet ju aldrig med myndigheter ;-)
 

Dr. Miles

Expert
Håller det för rätt osannnolikt också eftersom det inte förekommit något brott om inte Amex/PayPal/Eurobonus gör en anmälan, samt att det inte finns några kontanter från brottslig verksamhet att tvätta (vilket liksom är hela syftet med pengatvätt), men man vet ju aldrig med myndigheter ;-)
När jag fick min lön från Tyskland insatt till mitt bankkonto i Sverige tredje gången fick jag förfrågan från min bank så underskatta inte myndigheters översyn (eller dumheter). :)
 

fcx

Medlem
Håller det för rätt osannnolikt också eftersom det inte förekommit något brott, om nu inte Amex/PayPal/Eurobonus gör en anmälan förstås, samt att det inte finns några kontanter från brottslig verksamhet att tvätta (vilket liksom är hela syftet med pengatvätt), men man vet ju aldrig med myndigheter ;-)

Det skulle nog dra igång varenda varningsklocka på Amex om du helt plötsligt gör en betalning på 150 000 kr till ett "anonymt" paypal-konto, och detta från ett kort som tidigare har begränsad spend. När Amex gjort sin utredning, och kommit fram till att du överfört 150 000 kr till dig själv, kommer de med största sannolikhet att informera berörda myndigheter om en sådan märklig transaktion. Ping @nota bene som brukar ha lite koll på dessa regler.

Att det inte har förekommit något brott vet man ju inte innan en brottsutredning är färdig (lite därför man gör en utredning).

Om det bryter mot villkoren för Amex/paypal/EB låter jag vara osagt, för jag vet inte. Men om Amex vill stoppa en sådan transaktion så kommer de att göra det.
 
Det skulle nog dra igång varenda varningsklocka på Amex om du helt plötsligt gör en betalning på 150 000 kr till ett "anonymt" paypal-konto, och detta från ett kort som tidigare har begränsad spend. När Amex gjort sin utredning, och kommit fram till att du överfört 150 000 kr till dig själv, kommer de med största sannolikhet att informera berörda myndigheter om en sådan märklig transaktion. Ping @nota bene som brukar ha lite koll på dessa regler.

Att det inte har förekommit något brott vet man ju inte innan en brottsutredning är färdig (lite därför man gör en utredning).

Om det bryter mot villkoren för Amex/paypal/EB låter jag vara osagt, för jag vet inte. Men om Amex vill stoppa en sådan transaktion så kommer de att göra det.

Ja precis, om PayPal/Amex/Eurobonus gör en anmälan. Vilket jag skrev. Ledsen om jag var otydlig.
 

RickardG

Medlem
Ja precis, om PayPal/Amex/Eurobonus gör en anmälan. Vilket jag skrev. Ledsen om jag var otydlig.
Ja jag vill inte uppmana någon att göra något som de kan få problem med (även om jag är övertygad om att det inte handlar om bedrägeri eller penningtvätt, och jag har läst igenom avtalen NOGA för såväl Paypal som Amex och Eurobonus), jag kan bara konstatera att jag genomfört en transaktion på 100000 och inte stött på några bekymmer. Det kan ha handlat om tur.
Som någon nämnde här tidigare så handlar det trots allt om att jag köper poäng. Jag betalar de facto pengar, och jag får poäng, skillnaden mot att köpa poäng på SAS.se torde rent principiellt vara liten. Trots det kan säkert både Amex och Paypal hitta någon undangömd klausul som går att tolka till deras fördel om de väl bestämt sig för att få rätt...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
och jag har läst igenom avtalen NOGA för såväl Paypal som Amex och Eurobonus)
Jag undrar om du har verkligen läst avtalen noga. :confused:
Efter en minut på PayPals webbsida hittade jag följande texter.
PayPal skrev:
9. Begränsade aktiviteter

9.1 Begränsade aktiviteter.I samband med din användning av vår webbplats, ditt konto eller tjänsterna, eller i samband med din interaktion med PayPal, en användare eller en tredje part, får du inte:
.
.
s. Tillhandahålla dig själv ett kontantförskott från ditt kreditkort (eller hjälpa andra att göra detta);

PayPal
 

RickardG

Medlem
Jag undrar om du har verkligen läst avtalen noga. :confused:
Efter en minut på PayPals webbsida hittade jag följande texter.


PayPal
Jodå, det kunde jag kringgå genm att inte föra över mitt Paypal saldo till mitt bankkonto förrän efter att Amexfakturan var betald. På så sätt fick jag inget förskott... Kanske hårfint :)
 

Dr. Miles

Expert
Jodå, det kunde jag kringgå genm att inte föra över mitt Paypal saldo till mitt bankkonto förrän efter att Amexfakturan var betald. På så sätt fick jag inget förskott... Kanske hårfint :)
Du hjälper andra att göra detta genom att skriva infon här...

PayPal skrev:
s. Tillhandahålla dig själv ett kontantförskott från ditt kreditkort (eller hjälpa andra att göra detta);
 
Toppen