Senaste nytt

Köpa en klocka utan eller med MOMS i Schweiz

Mr Carter

Medlem
Hur man gör i Schweiz har jag ingen aning om, men i höstas köpte jag en klocka i USA och i de felsta delstater måste man ju betala "moms" om ca 7-8%. Tax refund existerar bara i ett fåtal delstater. Men det var iaf ingen i gaten på ARN som stod och väntade på mig, sen så låter jag det vara osagt om jag passerade tullen på den röda eller gröna sidan :eek: Priset var 35% lägre, om man inte räknar införtullning :)
 

Patrik

Medlem
Det var ju en lirare som blev tagen i tullen på schipol också när han hade köpt en klocka för några månader sedan, han vart åtalad för smuggling. Kommer dock inte ihåg hur det slutade och jag antar att han valde att flasha sin klocka rätt rejält för tullarna. Tyvärr är det så att det är upp till dig att bevisa att klockan (eller vad det nu är) är inköpt hemma och inte på resan om tullen misstänker dig för smuggling.
 

Dr. Miles

Expert
Rätt ska väll vara rätt, men det där hör hemma i Nord Korea ta mig tusan!

Lite OT.
Vi har också Stasi-liknande enhet, den heter Radiotjänst. :eek:

Jag köpte en TV med inbygd DVD spelare på ICA med mitt kreditkort i fjol. Jag köpte TV:n som present.
Några månader senare en dam från Radiotjänst ringe till min mobil. Hon sa att hon fick veta att jag köpte en TV från ICA och hon undrade om jag betalar TV licensen för TV:n.
Jag berättade för henne att det var en gåva så jan använde inte TV:n själv.
Men hon ville veta vem jag gav TV:n till. Då sa jag till henne att det var inte hennes sak att veta.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Snälla, dra inte upp radiotjänst. Jag blir så förbannad när jag hör talas om dem att jag vet inte vart jag ska ta vägen. Det finns skitenkla sätt att lösa det där på, både billigt och effektivt, men istället envisas vi med regionalpolitiska lösningar för att hålla Kiruna vid liv.. Skicka ner dem i gruvan istället så de producerar någon nytta för landet! Jag antar att eftersom de jobbar för ett stati-företag så lär de ju inte ha några problem med att bli kommenderade till malmbrytning istället..
 

A380*G

Medlem
Om man köper klockan i en etablerad butik är det ingen fara att köpa den i Asien. Jag skulle kanske däremot vara försiktig med att serva den där förutom Singapore och Hong Kong. Hong Kong borde vara prisvärt nu i och med att HKD är bunden till USD och därför ganska svag.

Nu är det redan OT eftersom vi snackar Kiruna och ICA - så då kan jag säga att i Kina finns det kopierade Applebutiker. Ja ni hörde rätt. Tom de anställda i butikerna visste inte att de jobbade i en fakebutik, de trodde de var anställda av Apple. Så passar er när ni spatserar på Nanjing Lu. ;)
 

tic

Medlem
En enkel fråga i samband med detta: om man på flygplatsen i Zurich eller Geneve köper en klocka i taxfee-butik (Schweiz räknas väl som utanför EU? - de är ju inte med i EU...), inte händer väl något sådant här då? Jag har svårt att se framför mig att personalen där omedelbart ringer till Svenska tullen och berättar? I så fall skulle det väl rimligtvis informeras om det?
 

Dr. Miles

Expert
En enkel fråga i samband med detta: om man på flygplatsen i Zurich eller Geneve köper en klocka i taxfee-butik (Schweiz räknas väl som utanför EU? - de är ju inte med i EU...), inte händer väl något sådant här då? Jag har svårt att se framför mig att personalen där omedelbart ringer till Svenska tullen och berättar? I så fall skulle det väl rimligtvis informeras om det?

Om jag har förstått andra inlägg rätt, så taxfree butiken(uraffären) kontaktar schweiziska tullen och schweiziska tullen i sin tur kontaktar svenska tullen som väntar vid flygplatsen.
(Vi bor i Sverige, så vi blandar inte ihop Sverige och Schweiz väl? :rolleyes:)
 

EricT

Medlem
Köp klockan av en amerikansk onlinebutik som levererar till er på hotellet när ni besöker USA nästa gång. Om någon vill ha detaljer så kan jag bistå.
 
Toppen