Senaste nytt

Köpa/beställa MacBook USA (Washington DC)

jonten

Medlem
Jag har specialbeställt online från Apple två gångar som jag sedan har hämtat i butik i Waikiki och The Grove. Senast var dock 1 år sedan, men då gick det fint med mitt svenska Diners.
Apple Help - Payment, Financing, Refunds and VAT - Apple Store (U.S.)
The Apple Online Store U.S. accepts credit, debit, or check cards associated with a billing address within the 50 United States and the following U.S. territories:

Det borde inte fungera, men jag skall absolut testa om 14 dagar för då är leveransdatumet i närheten av min resa.
 

Flume

Medlem
Jag har gjort precis det du är intresserad av. Beställde min MacPro 15" retina med svensk tangentbord till hotellet tillsammans med en hel det kläder samt seglingsutrustning. Ring bara och kolla med hotellet innan om det är OK, vet att vissa kan vara griniga eller tar ut en avgift. datorn anlände till hotellet en dag innan incheckning. Skulle dock vara försiktig med att säga att det ligger en splitterny Mac i paketet.

Personligen beställer jag nästan allt på nätet innan en resa till USA. Då kan man njuta av god mat i lugn och ro och slippa känna "shopping-stressen". Lycka till!
 

jonten

Medlem
Jag fick faktiskt ett OK erbjudande att köpa en MBA för samma pengar som i USA, så jag får inte veta om jag kunde ha beställt den med svenskt kort. Så kan det gå.
 

kexxcream

Medlem
Chattade med en Apple representant via apple.com och bad honom att bygga ihop en Macbook Air med svenskt tangentbord. Var inga som helst problem. Utöver detta bad jag honom att skicka datorn till Apple Rockingham Store i New Hampshire för upphämtning som ligger 30 min med bil från Boston. Detta passar bra att kombinera med kommande New York resan eftersom jag ska göra en kortare utflykt till Boston för att besöka Cape Cod och en runda förbi Boston Firearms Training Center.

Anledningen till New Hampshire är för att det finns ingen försäljningsskatt på varor där, övriga delstater inkluderar:
  • Alaska
  • Delaware
  • Montana
  • Oregon
Priset landade på 9 982 SEK vilket kan jämföras med 12 655 SEK om den hade köpts här. Hade jag varit i Washington DC så hade jag övervägt att åka upp till Apple Store i Christiana Mall i Delaware som ligger 2 timmar bort och även gjort det till en liten roadtrip.
 

AABack2ARN

Medlem
Snyggt! Dock lönar det sig sällan att ta en roadtrip till Alaska för att slippa skatten ;)

Har dock för mig att Alaska har någon annan variant av Sales Tax som för gemene man motsvarar samma sak. Hawaii har faktiskt inte heller sales tax utan det är en excise tax som är 4% av försäljningsbeloppet. Men eftersom handlarna har rätt att ta ut den skatten av kunderna och samtidigt annonsera priset utan skatt blir påslaget 4.167%
 

Johans00

Medlem
Återupplivar den här gamla reliken - går inte längre att beställa Macbook Pro i USA med svenskt tangentbord på deras hemsida (dock danskt?!)
Någon som vet om det går att ringa in och få en specialgjord med svenskt tangentbord eller om det smartaste är att beställa en med danskt och leva med att ä och ö bytt plats.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Sparar tillräckligt många tusenlappar för att tycka det är värt att köpa i USA och smuggla in i Sverige istället för att bara köpa den på hemmaplan.
Om man nu har för avsikt att begå ett litet momsbrott, vet jag inte om jag tycker att det är särskilt klokt att skriva om det på ett öppet forum. Det är inte långt ifrån att måla sig röd och springa framför tjuren. Då har vi inte ens pratat om den moraliska aspekten av det hela...
 
Om man nu har för avsikt att begå ett litet momsbrott, vet jag inte om jag tycker att det är särskilt klokt att skriva om det på ett öppet forum. Det är inte långt ifrån att måla sig röd och springa framför tjuren. Då har vi inte ens pratat om den moraliska aspekten av det hela...
Det är många som ställer sådana frågor i många olika forum. ”Härligt naivt” att tro att det skulle resultera i någon slags efterverkan. Och tveksamt om jag håller med om att det skulle vara moraliskt fel att handla kläder, klockor, datorer eller annat utomlands utan att förtulla det när man kommer hem, så länge det är för eget bruk.
 

ekf

Medlem
@Johans00 Är du säker på att det blir billigare med nuvarande dollarkurs? En bekant till mig köpte en powerbank i Apple-butik i Florida tidigare i höstas, när de kom hem visade det sig att med sales tax och amex växlingsavgifter så blev det någon tia dyrare än om de köpt direkt av Apple i Sverige.
 
Toppen