Senaste nytt

Köer på Heathrow

Tomas E

Medlem
F56A2439-3588-400D-9813-C7A5E52AA7C9.jpeg
19A43D46-F578-4453-97B8-FF21B939668B.jpeg
Just nu (halvsent en måndag kväll, som dock är en bank holiday = ”röd dag” i UK) på Heathrow T2 ankommande: flera hundra meters kö (flerdubbelt vikt med avspärrningsband) för att ens komma fram till fållan framför e-Gates. Dock rätt bra flöde i kön. Ett dåligt tecken var att två från ITV gick runt och filmade, och på deras västar stod det ”Heathrow - Britain’s busiest airport” - en långvarig dokumentärserie. Jag tror inte de fokuserar på att filma när allt är som vanligt. :(
 

Tomas E

Medlem
Det finns väl bara en arrivals på T2, där alla hamnar oavsett gate, men SAS parkerade som oftast vid en A-gate.

Högtalarmeddelande: ”please treat our colleagues with respect” (trots att det verkar lugnt i kön) och det fanns burkar med vatten att plocka ungefär halvvägs fram till fållan.
 

mha321

Medlem
Det finns väl bara en arrivals på T2, där alla hamnar oavsett gate, men SAS parkerade som oftast vid en A-gate.

Högtalarmeddelande: ”please treat our colleagues with respect” (trots att det verkar lugnt i kön) och det fanns burkar med vatten att plocka ungefär halvvägs fram till fållan.

Hmm. Du har nog rätt. Man kommer in mot den från olika håll, det var snäppet förvirrande när jag a kände vid 6:30 senast :) man slipper ju se arrivals kön när man går direkt från B till transfer...
 

Tomas E

Medlem
Slutnotering: 50 min att passera köerna och ta sig ut på andra sidan passkontrollen, så snabbare än vad det såg ut (och inte i närheten av vad det tog i mitten av 2021 när det var manuell kontroll av 5-6 dokument per passagerare).
 

Hachans

Medlem
Visa bifogad bild 128805 Visa bifogad bild 128806 Just nu (halvsent en måndag kväll, som dock är en bank holiday = ”röd dag” i UK) på Heathrow T2 ankommande: flera hundra meters kö (flerdubbelt vikt med avspärrningsband) för att ens komma fram till fållan framför e-Gates. Dock rätt bra flöde i kön. Ett dåligt tecken var att två från ITV gick runt och filmade, och på deras västar stod det ”Heathrow - Britain’s busiest airport” - en långvarig dokumentärserie. Jag tror inte de fokuserar på att filma när allt är som vanligt. :(

Lite off topic, men det är en väldigt trevlig serie att titta på. Men det blir inte bra tv av att bara filma när allt är som vanligt. Det är ju mer intressant att se hur det fungerar när saker skiter sig.
 

MTheC

Medlem
Låter ju extremt jobbigt. Var i London i helgen också men ankom Gatwick och där var det ingen kö alls för att ta sig fram till e-gates för passkontrollen så var igenom direkt.

OT så noterade jag dock att det var en tiotal personer, inklusive en i mitt sällskap, som ej lyckades ta sig igenom e-gates. De hade alla nya pass (utfärdade i april) så vet inte om det är något problem med att köra de nya passen i e-gates. Var längre kö till vanliga passkontrollen men handlade om någon minuts väntan.
 

bvs

Medlem
OT så noterade jag dock att det var en tiotal personer, inklusive en i mitt sällskap, som ej lyckades ta sig igenom e-gates. De hade alla nya pass (utfärdade i april) så vet inte om det är något problem med att köra de nya passen i e-gates. Var längre kö till vanliga passkontrollen men handlade om någon minuts väntan.

Kanske förtjänar en egen tråd men jag kom inte igenom de automatiska gaterna i ZHR med nytt pass heller
 
Toppen