Senaste nytt

Jumpseat och en dag på Arlanda

Singapore

Medlem
Sen kväll eller tidig morgon?

En kylig morgon i mars vaknade jag upp och kollade ut genom mitt fönster. När jag tänker efter så är det nog fel att säga att jag vaknade, det kändes snarare som en sen kväll eller tidig morgon. Den avverkade natten spenderade jag genom att ligga och fundera över det som komma skall denna dag. Spåren av snön sedan vintern är näst intill obefintliga och jag kollar upp i himmelen för att se om det är bra väder för flygning, för idag ska jag träffa min mentor "Lasse" på Arlanda. ”Lasse” jobbar som kapten på Boeing 737 på SAS. Efter att jag kollat upp i himmelen konstaterar jag att vädret ser bra ut, samtidigt som jag gör mig i ordning för dagens kommande äventyr.

Kvällen innan

Det hela började egentligen kvällen innan, med en SMS-konversation med min mentor ”Lasse”. Han berättade att kaptenen på flighten till Arlanda inte hade svarat på mailet med förfrågan om vi kunde sitta i cockpit. Således uteblev våra förhoppningar om att åka med i jumpseat. Meningen med dagen var förövrigt att vi skulle upp och träffa "Lasse" på Arlanda och lära känna varandra i och med uppdraget ”en dag på jobbet”. Jag gick sedan till sängen för att sova, men det visade sig vara näst intill omöjligt.


Oväntat möte

Jag gick upp runt 5-tiden på morgonen. Jag försökte ta något att äta och gjorde mig i ordning. Något mer bagage än handbagage var det inte tal om, eftersom jag bara skulle vara uppe över dagen. Mamma skjutsade i väg mig och min bror till flygplatsen och vi sa snabbt adjö. När vi gick in genom entrén så fick jag den där extraordinära intima känslan som en flygfantast alltid får när man är på en flygplats. Det första mina ögon lade beslag på var piloterna på flighten, som vi skulle åka med. Vi fortsatte mot säkerhetskontrollen, passerade den och satte oss på en bänk och väntade. Strax därefter kom piloterna och kom fram till oss och vi började en dialog.