Senaste nytt

Jul och Nyårsresa till Tokyo i SAS Business Class

larced

Medlem
Jag landade också i natt efter Japanbesök 28 dec - 7 jan.
Mina reflektioner .
Som nämnts ovan var i stort sett samtliga av de intressanta restauranger jag kollat upp i förväg stängda dagarna kring/efter nyår. Ett problem är att det är mycket svårt att få korrekt information via hemsidor mm hur/när en restaurang är öppen. Hände flera gånger att det stod på hemsidan att det skulle vara öppet, för att sedan visa sig vara stängt när man väl kom dit.

Det verkar också vara fler personer än vanligt som änvänder snabbtågen, så det är svårare än normalt att boka platsreservation dagarna kring nyår om man har ett Rail Pass. Jag fick dock alltid plats via stand-by (även om det är rätt segt att stå i nära två timmar mellan Hiroshima och Osaka).

Är man intresserad av tempel mm är inte heller dagarna direkt efter nyår optimala, då det är dessa dagar de flesta japanarna besöker sina heliga platser. Enormt trångt och knökfullt vid templen dessa dagar.

Jag hade även tänkt besöka lite Whisky och Sake destillerier under resan, men de var alla stängda de dagar jag var där.

That being said... Det är ALDRIG fel att åka till Japan!
Vädret de här dagarna var riktigt härligt, mellan 10-18 grader varmt och sol dagtid.
Som sagt, mycket lugnare på gator och tunnelbana i Tokyo de här dagarna.
Och det var en oplanerad bonus att vid besöket på Tsukiji fish market efter helgen få chansen att smaka hur en 20.000.000 kronors fisk smakar :)
ANA First var också en mycket trevlig upplevelse jag gärna gör om.

IMG_5918.JPG IMG_5920.JPG
 
Toppen