Jul- och Nyårsresa; Sydöst 134

Diskussion i 'Reserapporter' startad av Peter65, 19 December 2013.

  1. David

    David Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack igen för trevliga reserapporter och välkommen hem. :)
     
  2. Peter65

    Peter65 Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    TheEagle funderade själv på det igår, hade vi haft hemflighten idag hade vi nog fixat det, men mycket folk, taxi till flygplatsen etc. Hade blivit lite för stressat

    David tack själv för dina kommentarer och hoppas du oxå har haft en bra resa. Om du inte är hemma nu, kan jag säga vädret i västra Sverige är så där..... Ska tydligen komma snö imorgon
     
  3. David

    David Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Jodå, jag är hemma sen i torsdags kväll och kan bara hålla med om att vädret inte är på topp.
     
  4. iRobert

    iRobert Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Kanonväder idag ju, sol & klar himmel - vem behöver Sydney, Singapore etc då? ;)

    Tack för ett mycket trevligt rapporterande!
     
  5. Peter65

    Peter65 Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Här kommer slutsatsen på alla 7 flygningar med olika bolag, olika flygplan och lite annat.

    Har loggat in på BAEC och kollat så att vi fått alla poäng på hela resan.
    British Airways är jättesnabba att föra in sina Avios/Tier på kontot, likaså Qantas.
    Cathay flygningen (Cathay Pacific 7401, codeshare) flögs av Air New Zealand, har jag inte sett ännu. Ger dem en vecka innan jag gör manuell registrering till British Airways, så får vi se vad som händer.

    Plan och kabin:
    British Airways - A320 familjen (GOT -LHR t.o.r.): Helt ok även om de planen känns lite trötta. Städningen på,utresan var sådär, men med tanke på att det var en snabb turnaround och vi var i London i skaplig tid klagar jag inte.
    British Airways - A380 (LHR - HKG): Nästan nytt plan och kabin, vad kan säga mer än otroligt nöjd. Detta flygplanet lever upp till sist rykte om att vara tyst och stabilt.
    British Airways - B747 (SIN - LHR): Mitt favoritplan (A380n är nära men inte förbi), denna gång inte på upperdeck. Nöjd med kabinen, lite trött, behöver nog en liten renovering.
    NZ - A777 (HKG - AKL): Fräch kabin och plan.
    NZ - A320 (AKL - SYD): Helt ok
    QF - A330 (SYD - SIN): Kabinen känns lite trång, vet inte riktigt varför, för övrigt helt ok

    Mat och dryck:
    British Airways - A320 familjen (GOT -LHR t.o.r.): Både utresan (middag) och hemresan (frukost) var bättre än sist. För att vara en ~2 timmars flygning ska man inte klaga.
    British Airways - A380 (LHR - HKG): Absolut bästa maten på hela resan, gallyet är utrustad med en ångugn i stället för varmluftsugn. Maten smakar bättre och är helt klart värd att vänta på. Ett minustecken är att jag inte kunde få den förrätten jag ville ha, var sista pers att beställa mat. Den förrätten jag valde var i alla god.
    British Airways - B747 (SIN - LHR): Väldigt nöjd med både dryck och mat, men magen kommer inte riktigt upp i A380 klass.
    NZ - A777 (HKG - AKL): Mycket god mat (och glass), väl tempererat rödvin vilket man inte får speciellt ofta på plan.
    NZ - A320 (AKL - SYD): Frukost här, helt ok då man kan få bubbelvin där
    QF - A330 (SYD - SIN): mycket nöjd med maten vi fick, bland de första gångerna jag fått lamm som inte är grått hela vägen igenom. Saknar en 2ra måltid, på en runt 8-timmars flygning trodde jag att det skulle komma något mer, mellanmål eller lite annan mat.

    Säten:
    British Airways - A320 familjen (GOT -LHR t.o.r.): Helt ok, men välj vänster sidan. På den sidan är det blockerade mellansätet "krympt", vilket det inte är på högra sidan. Känns som om högersidans säte är något smalare.
    British Airways - A380 (LHR - HKG): Med tanke på ett nytt flygplan finns det inte mycket att orda om, dessa sätena känns något bredare än på B747.
    British Airways - B747 (SIN - LHR): Gillar dessa sätena, även om de känns lite trötta här
    NZ - A777 (HKG - AKL): Denna konfiguration (fiskbensplacering) är helt OK, här kan man även sitta på pallen, finns säkerhetsbälte där. Sovmässigt mycket bra, hela stolen vänds och man sover på baksidan av sätet, en madrass läggs på. Skulle gärna vilja att man kan luta sätet lite mer för att komma ner i en bra relax-ställning och halvsova sittande när man tittar på tv.
    NZ - A320 (AKL - SYD): Hårda stolar, lutningen borde vara bättre. OK för 3,5 timmars flygning men inte mer. Nästa gång skulle jag välja ett widebody-plan.
    QF - A330 (SYD - SIN): Är OK att sitta i, men det är väldigt lätt att tappa saker i stolen och lätt att komma åt "service-knappen". Vad jag inte gillar är avlastningsyta, fanns inte mycket. Det mesta hamnar i bagagehyllan. Sitter man vid fönstret så finns det plats mellan stol och flygplansväggen att stoppa ner saker, dock inget skåp.

    Underhållning:
    British Airways - A320 familjen (GOT -LHR t.o.r.): Fanns inte mer än flight-map på tv-skärmar i taket.
    British Airways - A380 (LHR - HKG): Helt OK, bra med filmer och musik samt att man kan spela spel med varandra.
    British Airways - B747 (SIN - LHR): Helt OK, bra med filmer och musik.
    NZ - A777 (HKG - AKL): Helt OK, bra med filmer och musik.
    NZ - A320 (AKL - SYD): Helt OK, bra med filmer och musik.
    QF - A330 (SYD - SIN): Helt ok, men skapligt små skärmar.

    Crew:
    British Airways - A320 familjen (GOT -LHR t.o.r.): Mycket bra service och uppmärksamhet.
    British Airways - A380 (LHR - HKG): Bra service, men lite osynkade. Hade problem att hitta saker på planet. Är väl en barnsjukdom, om man ger det lite mer tid så kommer de upp i B747-crewn.
    British Airways - B747 (SIN - LHR): Mycket bra service och uppmärksamhet.
    NZ - A777 (HKG - AKL): Mycket bra service, uppmärksamhet, ANZ levererar och lite till.
    NZ - A320 (AKL - SYD): Mycket bra service, uppmärksamhet, ANZ levererar och lite till.
    QF - A330 (SYD - SIN): Mycket bra service, uppmärksamhet, Inte riktigt uppe i ANZ mentalitet, men nästan.


    Hade tänkt att ragnordna hela resan, men har ändrat mig. Det är lite olika förutsättningar på de olika resorna vilket gör det svårt.
    Jag definitivt rekommendera alla flygningarna och alla bolag, skulle dock välja ett widebody-plan mellan Auckland och Singapore.

    Tack alla som kommenterat, "gillat" och läst denna reserapport. Var nästa resa går vet jag inte än, men det lär bli med OneWorld. Skulle ju gärna vilja åka med "babybussen" igen :cool:
     
    3 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×