TorbjornMieden
Medlem
Tack själva, var så lite så!
Det finfina är i alla fall att utbildningen är modulbaserad och att man kan ta varje modul i den takt man själv vill. Oavsett om man från början har planen att gå vidare till kommersiell pilot eller ej, tar man som sagt PPL som ett första steg. Så börja med det, skaffa lite flygtimmar och känn på det här.
Det fina är också att modulerna inte är fixerade på certifikatet man hängt upp dem på. Skulle jag vilja gå vidare i framtiden behöver jag inte ta om mitt IR, det är samma oavsett om man flyger Cessna eller Airbus 380. (Dock är väl det anledningen till att teorin innehåller absurt mycket saker som inte alls är relevanta för en privatpilot.. men men )
Angående type rating; du kan ha flera ratingar införda i ditt certifikat. Det som krävs för att behålla den är att man en gång om året gör en så kallad PC (proficiency check) där man visar sina färdigheter för en kontrollant. Du behöver faktiskt inte ha några timmar alls på typen för att förlänga behörigheten, dock är det nog svårare att faktiskt klara PC:n utan timmar.
Det är faktiskt bara klassbehörigheten Single Engine Piston som går att förlänga med ett visst antal flugna timmar (12 flugna timmar varav en med flyginstruktur under de senaste 12 månaderna av din 24 månaders behörighetsperiod), alla andra behörigheter (CPL/ME/IR) förlängs med PC. Men som sagt, det är nog svårt att klara sin PC utan att ha flugit något under året, men det är inget krav.
du är en klippa..du har nog svarat på det mesta jag letat efter länge nu
Har ringt Oxford flight på Arlanda och ska dit och titta redan idag en snabbis
Sen se vad man tar vägen sen, har ju fullt upp vilken dag som helst då frugan ska föda vilken timme,dag,vecka som helst