Senaste nytt

Jobba i Norge/Danmark/Finland?

niksal

Medlem
Kommer med ett lite udda förslag: Tallinn/Estland. Rätt förmånliga levnadskostnader, ändå centralt i Europa. Låg beskattning. Nu har jag inte koll på hur bra just SAS och Eurobonus går ihop med förslaget, men finns ju även andra flygbolag och allianser.

Om jag skulle få nuvarande inkomst och ha möjligheten att flytta till Estland så skulle jag göra det direkt.
 

Niclas.J

Medlem
Jag har arbetat i samtliga Skandinaviska länder och förutsatt att din svenska lön inte är klart över medel skulle jag i dagsläget inte kunna tänka mig att flytta till Norge eller Danmark. Åtminstone inte om vi pratar om städer likt Köpenhamn, Oslo, Bergen och Århus.

Det är helt enkelt alldeles för dyrt. Flyttar du till Danmark blir ju valutasmällen extremt påtaglig (jag förutsätter att du bibehåller din lön i motsvarande SEK).
 

Flying Finn

Medlem
Lite sen på ämnet, men kommer med några synpunkter på basis av trion du angivit. Eftersom du har inte ännu fått synpunkter på Finland, så ger jag några tankar om landet som ett alternativ. Det största problemet är troligen valutarisken, speciellt i Finland och Danmark, i fall du inte övertyger chefen om typ lön i CHF eller SGD. ;)
  • Åland, t.ex. Mariehamn. Bra infrastruktur (hamn, vägar, MHQ och Internetuppkoppling) och de lägst beskattade kommunerna är åländska. Jomala har nu 2020 det lägsta skatteöret i hela landet. Naturligtvis är det ju lätt att mingla på svenska. Om du avskyr grannar, så flyttar du till typ Brändö eller Sottunga. ;)
  • Grankulla. Troligen den bästa kommunala servicen på svenska i södra Finland, i fall du inte vill köra engelska. Och så även det lägsta skatteöret på fastlandet (eller i riket, som ålänningarna brukar säga). I fall du vill bo billigt, så skulle jag välja typ Åbo (TKU) eller Vasa (VAA).
  • Om du vill ha ett annorlunda liv än i Sthlm och lite flygtokeri, så flyttar du till Polcirkeln och universitetsstaden Rovaniemi. Då byter du till TK i affärsklass på RVN-IST i stället för SK i Go eller Plus. :) Och så hör du ingen svenska, men nog kinesiska, engelska, japanska, franska o.s.v.
  • Om du vill vara riktigt exotisk, så gör du som jag och flyttar till en liten kommun. Har själv bl.a. förmånlig 1000/500 Mbps FTTH och allt nära i kyrkbyn. Har hela världen nära mig, även om nationaloperan, nationalteatern och annan societetsliv inte är på gångavstånd. Om jag ska t.ex. på teater, så tar man en TP run till NYC. ;) Lite besvär är det ju att resa till/från HEL (H:fors-Vanda) för flygresorna, men det går. T.ex. Enare i Lappland har ett lågt skatteöre med IVL som flygplats.
 

Flying Finn

Medlem
Utvidgar mitt svar med denna bild som visar konkret vilka länder har varit i toppen under de senaste åren på basis av gladhet (personligen anser jag att barometern är mera om lycklighet) och kanske kan ge en synvinkel på varför personligen kunde se mig själv bo i Danmark och har även sökt i ett skede jobb på Island:

gladastater.jpg


På basis av FN:s gladhets-/lycklighetsrapport 2019 är det rekommenderat att flytta till Norden - förutom till Sverige. ;) Nåja, var inte oroliga: Sverige är på 7. plats, medan USA är först på 19. plats. :) Intressant nog är t.ex. Costa Rica som #12. Hmmm, kanske man borde överväga en egen kaffeodling i Costa Rica...
 

AABack2ARN

Medlem
Oavsett vilket land det är kan man konstatera att länder som har kors i flaggan verkar väldigt glada :) Och gärna färgerna rött, blått och/eller vitt.

Vet inte vad jag vill ha sagt med det men det blir ganska tydligt i ovanstående bild.

Vete tusan vad finnarna gjorde mellan 2017 och 2018 som gjorde att gladheten tog ett glädjeskutt, men norrmännen får nog ligga i lite om de inte skall vara utanför kartan om något år ;)
 

Flying Finn

Medlem
Så om Sverigeflaggan förändras med att gult blir t.ex. vitt, så blir ni igen glada/lyckliga? ;)

Åtminstone på basis av de individuella siffrorna så är det möjligt att Norge ännu t.o.m. stiger. :p Norge hade bl.a högre BNP per capita än alla övriga i Norden. Dock BNP-statistikens #1, Qatar, klarar sig inte bra p.g.a. andra bristfälligheter, utan är 29. i rapporten. Även t.ex. UAE, KSA och SG är där med på efterkälke i jämförelse med toppländerna. Om något, så personligen är jag närmast missnöjd med tillvaron här just p.g.a. de ekonomiska faktorerna som speglas i den finska BNP:n, som inte är på den nivå den borde vara på. Men på tanke med att flytta för t.ex. 1-3 år, så är det inte avgörande.

Börjar inte klistra in några bilder, utan ni kan kika på resultattabellen från rapporten 2019 på Wikipedia och där går det att ordna länderna i ordning enligt spalt.

World Happiness Report - Wikipedia
 
D

Deleted member 30163

Guest
Jag skulle inte flytta alls, med alla de administrativa bitar, du måste lära dig lagstiftning i ett annat land. EU land är väl iofs. att föredra då administrationen kanske blir lite lättare även om norska och svenska skatteverket också är kompisar, flyttar du till Finland får du dessutom prata Svenska.

Istället skulle jag leta upp ett par airbnb i de länderna du är sugna på, eller ett kontorshotell och "låtsasflytta". Om företaget du arbetar för är så förstående kan dom säkert stå med kontorshotellet och du kan hyra en lägenhet i 3 månader.

Som jag förstod det kommer du behålla din svenska lön, vilket inte gör det så förmånligt att bo i något avgränsande land förutom ganska Baltikum. Jag tycker som @niksal att Tallin är ett trevlig alternativ, superfin stad, euro, ganska billigt. Du kan dessutom bli e-medborgare :)

Om du reser i jobbet något skulle jag försöka flytta så långt från de resmålen som möjligt, om det nu är poäng du är ute efter.
 
Toppen