Senaste nytt

Jetstarter

fcx

Medlem
Det kan man ju fråga sig. En större fråga är varför man behöver en startare, plan kan normalt starta sina motorer själva...
 

Holloman

Medlem
Det kan man ju fråga sig. En större fråga är varför man behöver en startare, plan kan normalt starta sina motorer själva...
De startas väl med hjälp av APU:n. Om den var inoperativ vilket jag tror den kan vara enligt MEL (Minimum Equipment List) så behöver man ett startaggregat för att starta (åtminstone) första motorn. Har jag för mig i alla fall.
 

WTP

Medlem
Enligt piloten - vi saknade intern "luftkälla" och då behövde vi extern. Men det tog nästan en timme innan en kom.
 

fcx

Medlem
De startas väl med hjälp av APU:n. Om den var inoperativ vilket jag tror den kan vara enligt MEL (Minimum Equipment List) så behöver man ett startaggregat för att starta (åtminstone) första motorn. Har jag för mig i alla fall.

Stämmer bra. APU får vara INOP, men det vet man ju i förväg, så då borde man kunnat planera in en startare kan man tycka.
 

Myggan

Medlem
Är som andra skrivit med APU som flygmotorer startas, och airstarter(förkortas ASU)används när den inte fungerar som det ska.

På propellerflyg så kan man starta med hjälp av strömmen som är inkopplad när flyget står på bakken, och derför behövs ingen APU eller ASU. Exempelvis ATR har ingen APU, medan Dash-8 har det. Fördelen med APU då är om man inte har tillgång till markströmmen så går det fortfarande at ha el och ac i flyget, eftersom de mindre flygen inte har samma behov som de större, och en annan kontakt (som är mindre) vilket gör att man måste ha en omvandlare.

När det gäller behov av ASU så är det jag varit med om att antingen så sänder flygbolagen ut en lista på morgonen över vilka flyg som behöver det eller så sänder flygbolaget ut ett mail innan avgång till flygplatsen med info, och oftast så säger piloterna till på flygradion innan de landar, och oftast en gång till när flyget står på bakken.

(Lite onödig information, men som någon kanske tycker är intressant)
 

Myggan

Medlem
Alltid kul när svaren uppskattas. Efter at ha varit några år på flygplatsen så kan jag en del om det, från den "andra sidan". Så om det är några frågor, er det bara at hojta till.
 
  • Gilla
Reactions: WTP
Toppen