Är som andra skrivit med APU som flygmotorer startas, och airstarter(förkortas ASU)används när den inte fungerar som det ska.
På propellerflyg så kan man starta med hjälp av strömmen som är inkopplad när flyget står på bakken, och derför behövs ingen APU eller ASU. Exempelvis ATR har ingen APU, medan Dash-8 har det. Fördelen med APU då är om man inte har tillgång till markströmmen så går det fortfarande at ha el och ac i flyget, eftersom de mindre flygen inte har samma behov som de större, och en annan kontakt (som är mindre) vilket gör att man måste ha en omvandlare.
När det gäller behov av ASU så är det jag varit med om att antingen så sänder flygbolagen ut en lista på morgonen över vilka flyg som behöver det eller så sänder flygbolaget ut ett mail innan avgång till flygplatsen med info, och oftast så säger piloterna till på flygradion innan de landar, och oftast en gång till när flyget står på bakken.
(Lite onödig information, men som någon kanske tycker är intressant)