Senaste nytt

Japan - körsbärsblomning, cherry blossom

FFlash

Medlem
Bara en helg= stor risk för fiasko.

Flyg till Osaka, stanna 5 dagar, bo på Crowne Plaza Okayama som är med som Pointbreaks och ligger mittemot JR stationen.
köp ett 5 dagars JR Kansai Hiroshima Pass JR West Rail Pass - Kansai Hiroshima Area Pass .
och sen drar du med Shikansen dit det är bäst för dagen.
|

Gjorde enligt rekommendationen :) Bokade AY fredag-tisdag 1-5. April samt CP Okayama. Det är ju tidig prognos men tiden verkar stämma ganska bra med average blossom tiden. Ska bli kul!
 

Matriam

Medlem
Oklart varför ingen ännu föreslagit Arashiyama i Kyoto eller Matsushima i närheten av Sendai för hanami. Detta då dessa ställen redan är så natursköna att de bara blir helt underbara när det är körsbärsblomning.

Jag är ledsen men Osaka måste vara en av de tråkigaste japanska städerna man kan besöka :)
 
 

FFlash

Medlem
Current State Estimated Opening* Estimated Best Viewing*
Tokyo Best Viewing OpenedMarch 21 March 30 to April 7
Kyoto Opening OpenedMarch 23 March 31 to April 8
Osaka Opening OpenedMarch 23 March 31 to April 8
 

joakgarp

Medlem
Jag är ledsen men Osaka måste vara en av de tråkigaste japanska städerna man kan besöka :)
Antar att du vill säga att Tokyo är att föredra? Jag har besökt Tokyo och Osaka två gånger de senaste två åren. Jag håller med om att Tokyo och Osaka är två olika städer. Men det är något med Osaka som får mig att känna att jag inte alls är klar med staden. Det finns väldigt mycket att se i Osaka (även med Tokyo) men båda går inte att jämföra med varandra. Osaka känns lite mer avslappnad än vad Tokyo är och har en närhet till närliggande områden som Tokyo aldrig kan matcha med, exempelvis Kyoto, Nara, Hiroshima, Himeji osv.
Lägg till att Osaka har sedan 2år tillbaka Japans högsta skyskrapa med hotell från Marriott. Bodde där för 900kr/natten med riktigt grym utsikt. Hur billigt som helst. Samma boende hade lätt gått på minst 3000kr i Tokyo.

Jag hade varje dag rekommenderat ett besök till både Tokyo och Osaka om någon funderar. Med Shinkansen är det hur bekvämt som helst att resa från en stad till en annan. Favoritstället i Osaka är helt klart Universal Movie studios men akvariet är trevligt det med.
Själv ska jag till Japan och Tokyo en tredje gång i sommar men tiden räcker inte till för Osaka denna gången vilket känns skittråkigt. Nagoya, Sendai och Okinawa får förtur. Men vi hade väldigt trevligt i Osaka förra året :)
 
Toppen