Senaste nytt

Japan Airlines Boeing B787 fattade eld på Boston flygplats

TV4 rapporterade att två bolag ställt in alla 787-flighter. Kanske inte den säkraste källan, men det skulle väl inte vara helt främmande om det är sant.

JAL & ANA

UA t.ex kör som vanligt. (vad jag läste senast.)

Går man in på flyertalk så är det en hel del som är lite rädda och vill omboka sina UA 787 till andra rutter.
Jag tror förvisso inte jag heller hade åkt 787 i dagsläget om det fanns andra alternativ.
 

bstark

Medlem
Nej, förstår det. Har sökt lite på biljetter och ett av alternativen som dök upp var Dreamliner med Qatar. Det alternativet blir helt klart mindre intressant nu.

Lite märkligt att dessa problem inte har dykt upp tidigare medan nu allt verkar komma på en gång.
 

MarcusC

Medlem
Man blir ju lite konfunderad, som någon skrev på aviation herald. Om ex vis 787 får motorbrand, och behöver starta APU in flight, och dessutom får brand i APU(tail)..kan bli en mardröm....jag är inte kunnig i detaljer men känns som det är en del "nyheter" för att spara vikt, som har en del allvarligare baksidor. Ex vis använda Lithium batteries som starthjälp....?!
 

agehall

Medlem
Nu är jag inte heller expert på området, men jag skulle gissa att laddningen är knepigare än urladdningen (dvs användning) av batterierna. Om man tittar på en batteriladdare för vanliga Li-ion batterier så har de massor av elektronik och det blir rejält varmt när batterierna laddas...
 

Dr. Miles

Expert
Kan det vara Sony-timer*? :p

*Det finns urban legend i Japan vilket säger att Sony installerar timer i sina produkter så att deras produkter går sönder efter garantitiden.

Kanske är jag inte helt ute och cyklar?

The myth of the Sony 'kill switch' - Telegraph

Sony hade problem med Lithium-ion batteri som de levererade till Dell i 2006. Om Boeing använder Sony:s batteri kan det hända att det är just pga Sony timer (Sony kill switch). :p
 
Toppen