Senaste nytt

Japan 10 dagar i Augusti

trekker

Medlem
Ja, så länge det inte är långhelg eller annat konstigt så är det bara att köpa biljett i automat eller på biljettkontor precis innan avgång. Det går helt galet många tåg på linjen (typ var 4:e minut ibland) så det bör inte vara något problem att hitta ett tåg :D
Osaka till Kyoto har vi tänkt köpa vid stationen, men det är inte Shinkanzen vi tänkt åka.
 

pqvst

Medlem
Osaka till Kyoto har vi tänkt köpa vid stationen, men det är inte Shinkanzen vi tänkt åka.

JR-linjen är också smidig. Det tar så klart lite längre tid, men är betydligt billigare och man slipper ta sig ut till Shin-Osaka station för att hoppa på shinkansen.
 

trekker

Medlem
JR-linjen är också smidig. Det tar så klart lite längre tid, men är betydligt billigare och man slipper ta sig ut till Shin-Osaka station för att hoppa på shinkansen.
Vi kommer bo på Hilton Osaka som ligger vid Umeda så känns givet att ta JR Kyoto Line eller Hankyo Kyoto main line till Kyoto. Har dock inte full koll på var i Kyoto man vill vara för en dag.
 
Last edited:

Vindpilen

Medlem
Hoppar in här igen och passar på att fråga.
Vi planerar 1 dagstrip till Kyoto (över dagen från Osaka), 2 nätter i Osaka och 3 nätter i Tokyo.

Några tips på var man bör bo? Helst tips på områden eftersom vi känner oss helt vilsna men tar tacksamt emot tips på hotell och ändringar i vår plan om ni tycker vårt upplägg verkar helgalet.

EDIT: Kanske ska lägga till att vi hellre lägger pengarna på god mat och utflykter än boende men vi vill också bo på ett rent och trevligt ställe utan att det behöver vara lyxigt.
 
Last edited:
Vi bodde på IBIS Styles vid Namba när vi var i Osaka kanonläge enligt oss, många restauranger i området.
I tre nätter hade vi detta som bas och gjorde dagsturer till Kyoto, Hiroshima och Kobe.
 

Samosaguas

Medlem
Hoppar in här igen och passar på att fråga.
Vi planerar 1 dagstrip till Kyoto (över dagen från Osaka), 2 nätter i Osaka och 3 nätter i Tokyo.

Några tips på var man bör bo? Helst tips på områden eftersom vi känner oss helt vilsna men tar tacksamt emot tips på hotell och ändringar i vår plan om ni tycker vårt upplägg verkar helgalet.

EDIT: Kanske ska lägga till att vi hellre lägger pengarna på god mat och utflykter än boende men vi vill också bo på ett rent och trevligt ställe utan att det behöver vara lyxigt.
Jag kan rekommendera att kolla på MACHIYA RESIDENCE INN | Traditional Holiday Rental Houses in KYOTO, Japan. Jag har bott två gånger i olika hus och riktigt bra båda gångerna. Finns rapporterat i denna tråden: Till Japan i business med Swiss och tillbaka med Turkish (och LCC till Okinawa!) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Edit: Vad gäller områden i Kyoto så skulle jag rekommendera att bo i närheten av Gion.
 

igelkotten

Medlem
Bodde på ART Hotel Osaka Bay. Väldigt fräsch, toppenutsikt och väldigt prisvärt när jag var där i April. Bodde för runt 1200 kr natten vill jag minnas.

Enda nackdelen är att man får ta tunnelbana in till city, runt 3 stationer. Positivt nog har dock hotellet direktgång till tunnelbana.
 
Toppen