Senaste nytt

Japan 10 dagar i Augusti

D

Deleted member 4140

Guest
Om ni planerar att fara runt i Japan mellan olika städer så inskaffa ett JR pass och upplev lite alltmöjligt :)
 

trekker

Medlem
Om ni planerar att fara runt i Japan mellan olika städer så inskaffa ett JR pass och upplev lite alltmöjligt :)
Vi åker runt en del, hittills bokat 3 rewardflighter med JAL. Måste säga att det är rätt bra priser då vi för 3 inrikes enkelresor betalar £20.20 och 36000 avios för 2 personer genom BAEC. Den resan vi ännu inte bokat är mellan Tokyo och Fukuoka och just den linjen gäller inte JR pass på om man inte byter någonstans.
 

trekker

Medlem
@trekker: Jag brukar alltid köpa Shinkansenbiljetter på tågstationen och nästan alltid direkt före avresan. Har hittills aldrig varit ett problem att få plats. Enklast är att köpa i en biljettkassa men det finns automater att köpa i också.
Är det samma pris som att köpa i förtid? Hur ofta går tågen?
 

trekker

Medlem
@pqvst Mycket bra sida du har där. Jag har sökt som en besatt på alla möjliga sidor om hur man köper biljetter till Shinkansen och detta är nog det mest komplexa jag gjort sen mitt exjobb. Vi kommer att landa på Narita på förmiddagen och sen vill vi åka vidare med Nozomi till Hakata runt lunchtid dagen efter. Kan vi köpa biljett från något kontor på Narita? Eller är det enkelt att köpa på stationen i tokyo precis innan vi ska åka? Det finns sidor som kan köpa biljetter och sedan skicka till hotellet, men de tar ganska bra betalt för något som många skriver skall vara enkelt att köpa på stationen. Det är Obon när vi ska åka också så vet inte om det finns risk för fulla tåg, vi planerar att köpa biljetter i Green car om det nu skulle vara lättare för att få plats?
 

pqvst

Medlem
@pqvst Mycket bra sida du har där. Jag har sökt som en besatt på alla möjliga sidor om hur man köper biljetter till Shinkansen och detta är nog det mest komplexa jag gjort sen mitt exjobb. Vi kommer att landa på Narita på förmiddagen och sen vill vi åka vidare med Nozomi till Hakata runt lunchtid dagen efter. Kan vi köpa biljett från något kontor på Narita? Eller är det enkelt att köpa på stationen i tokyo precis innan vi ska åka? Det finns sidor som kan köpa biljetter och sedan skicka till hotellet, men de tar ganska bra betalt för något som många skriver skall vara enkelt att köpa på stationen. Det är Obon när vi ska åka också så vet inte om det finns risk för fulla tåg, vi planerar att köpa biljetter i Green car om det nu skulle vara lättare för att få plats?

Det låter som att ni inte tänker använda rail pass, eller?

Utan rail pass så kan ni boka era biljetter online. Ni behöver använda "JR West" hemsidan. Boka och betala online och sedan hämtar ni biljetterna i en ticket machine när ni är framme i Tokyo. Sidan har bra information:
West Japan Railway Company - JR-WEST ONLINE TRAIN RESERVATION

Med rail pass
1) Växla rail pass på Narita när ni ankommer
2) När ni är framme på Tokyo station (eller var ni nu tänker bo första kvällen) gå till et biljettkontor där att boka platser för dagen efter. Det är smidigt!
3) Alltid lättare att få tag på biljetter i Green Car
Obs: Ni kan inte åka Nozomi med rail pass och får istället ta Hikari med byte i Shin-Osaka

Du får gärna PM:a om du har specifika frågor!
 

Vindpilen

Medlem
Ska själv till Japan i en vecka i Augusti. Vi ska åka följande rutt med tåg:
Osaka - Kyoto T&R samt Osaka - Tokyo Enkel.

Har jag förstått rätt att det enklaste bara är att köpa biljett på tågstationen vid avresa i en automat?
Railpass borde inte löna sig då det är så få resor.
 

trekker

Medlem
Ska själv till Japan i en vecka i Augusti. Vi ska åka följande rutt med tåg:
Osaka - Kyoto T&R samt Osaka - Tokyo Enkel.

Har jag förstått rätt att det enklaste bara är att köpa biljett på tågstationen vid avresa i en automat?
Railpass borde inte löna sig då det är så få resor.
Jag köpte min resa på länken ovan som @pqvst postade, tar lite tid att förstå allting men till slut fick jag till det. Biljetterna plockar man ut på tågstationen. Man kan köpa på stationen också men eftersom det är Obon vågade jag inte chansa.
 

Vindpilen

Medlem
Jag köpte min resa på länken ovan som @pqvst postade, tar lite tid att förstå allting men till slut fick jag till det. Biljetterna plockar man ut på tågstationen. Man kan köpa på stationen också men eftersom det är Obon vågade jag inte chansa.

Ok, tack! Jag åker något senare så bör gå fint att göra det på plats då.
 

pqvst

Medlem
Ska själv till Japan i en vecka i Augusti. Vi ska åka följande rutt med tåg:
Osaka - Kyoto T&R samt Osaka - Tokyo Enkel.

Har jag förstått rätt att det enklaste bara är att köpa biljett på tågstationen vid avresa i en automat?
Railpass borde inte löna sig då det är så få resor.

Ja, så länge det inte är långhelg eller annat konstigt så är det bara att köpa biljett i automat eller på biljettkontor precis innan avgång. Det går helt galet många tåg på linjen (typ var 4:e minut ibland) så det bör inte vara något problem att hitta ett tåg :D
 
Toppen